kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۹۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
در پنج ماه ابتدایی سال

شتاب افزایش قیمت خودرو 16 درصد کاهش یافت

 
 
 
شاخص قیمت خودرو در پنج ماه ابتدائی سال ۱۴۰۲ به صورت متوالی نزولی بوده و حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، بر اساس داده‌های مرکز آمار شاخص قیمت خرید خودرو با مبنای سال پایه 1400 که در ابتدای امسال ۲۲۹ درصد بوده است با روند نزولی به ۱۹۳ و دو دهم درصد کاهش یافته است. منظور از کاهش شاخص قیمت، ارزان شدن خودرو نیست بلکه به معنای آن است که شتاب افزایش قیمت خودرو 36 واحد معادل ۱۶درصد کاهش یافته است.
شاخص قیمت خرید خودرو در فروردین ماه ۲۲۹ درصد، اردیبهشت ماه 222 و سه دهم درصد، خردادماه ۲۰۴ و نیم درصد، تیرماه ۱۹۸ و دو دهم درصد، مردادماه ۱۹۴ و 9 دهم درصد و شهریورماه ۱۹۳ و دو دهم درصد ثبت شده که نشان‌دهنده سیر نزولی است. همچنین این شاخص در شهریورماه امسال نسبت به ماه قبل (مردادماه) کاهش یک و هفت دهم واحدی را نشان می‌دهد.
 جزئیات عرضه خودرو در سامانه یکپارچه
عبدالله توکلی لاهیجانی؛ مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا در هفته جاری خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه خواهند داشت؟ گفت: این به ظرفیت‌های خالی اعلام شده از سمت خودروساز ناشی از عرضه محصول جدید یا ظرفیت‌های خالی ناشی از انصراف یا افزایش تولید بستگی دارد.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، سپهر دادجوی توکلی؛ رئیس‌ روابط عمومی مرکز ملی رقابت اعلام کرد: قرار بود عرضه خودروها در سامانه یکپارچه هفته قبل انجام شود اما با توجه به جلساتی که برگزار شده است احتمالاً طی روزهای آینده اطلاعیه مربوط به عرضه دور سوم در سامانه یکپارچه بارگذاری می‌شود و پیش‌بینی می‌شود طی هفته جاری این عرضه در سامانه یکپارچه صورت گیرد.
او درخصوص اینکه «آیا این هفته خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه‌ای خواهند داشت یا خیر؟» گفت: این اقدام به ظرفیت‌های خالی اعلام‌شده از سمت خودروساز ناشی از عرضه محصول جدید یا ظرفیت‌های خالی ناشی از انصراف یا افزایش تولید بستگی دارد.
با توجه به اظهارات مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت و رئیس ‌روابط عمومی شورای رقابت قرار است مرحله سوم فروش خودرو به ظرفیت‌های خالی خودروسازان اختصاص پیدا کند و با این حساب به نظر می‌رسد؛ خبری از فروش خودروهای ایران‌خودرو و سایپا نیست و مرحله سوم هم به خودروهای مونتاژی اختصاص دارد.
گفتنی است، طی روزهای گذشته مباحثی درباره حذف سامانه یکپارچه عرضه خودرو مطرح شده که شورای رقابت آن را تکذیب و اعلام کرد که هر گونه تغییر در نحوه عرضه خودرو توسط شورای رقابت باید توسط شورای رقابت تصویب و ابلاغ شود اما به نظر می‌رسد مدیران خودروسازان بزرگ کشور چنین‌شانی برای شورای رقابت قائل نیستند.
 گروکشی خودروسازان برای اخلال در بازار
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو مرحله فروش بیش از دو میلیون متقاضی درخواست خود را در سامانه ثبت کرده‌اند این در حالی است که تولید خودروی سواری در سال گذشته نزدیک به یک‌میلیون دستگاه بود. خودروسازان به‌بهانه‌های مختلف در موعد مقرر خودرویی به آنها تحویل نمی‌دهند و در محصولات مونتاژی نیز افزایش قیمت‌ها باعث شد بخش زیادی از متقاضیان خرید این خودروها انصراف دهند.
در چنین وضعی وزیر صمت اخیرا گفت که «چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب‌کشی کنیم؟ خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستد.» این اظهارات علی‌آبادی نشان از آن دارد که وزیر صمت می‌خواهد به‌جای ساماندهی تولید، واردات و فروش خودرو همان نسخه قدیمی افزایش قیمت خودروهای داخلی را برای جبران زیان خودروسازان اجرائی کند اما وزیر صمت به این نکته توجه نکرده که بخش زیادی از زیان‌ خودروسازان به دلیل دولتى‌ بودن این صنعت و عدم شفافیت در هزینه‌های تمام‌شده خودروهاست.
گفتنی است، پس از آن که عرضه خودرو در بورس کالا با موفقیت صورت گرفت شورای رقابت در جهت حفظ انحصار قیمت‌گذاری در دست خود، الزام کرد که فرآیند فروش خودرو، فقط از طریق سامانه یکپارچه صورت گیرد. در واقع این شورا به جای الزام وزارت صمت به تبدیل خودرو از کالای سرمایه‌ای به مصرفی با تسریع و گسترش واردات خودرو و اقساطی کردن آن که بساط انحصار را جمع می‌کند به قطعه دیگری از پازل انحصار تبدیل شده است.
به‌نظر می‌رسد وزارت صمت، باید از سوی دولت ملزم به تبدیل خودرو به کالای مصرفی بشود و بهانه‌هایی چون کمبود ارز را آن‌هم در حالی‌که مردم شاهد واردات گسترده کالاهای لوکس و غیرضروری حتی از سوی دستگاه‌های دولتی هستند کنار گذاشته شود. مردم باید بدانند چه میزان ارز به خودروسازان زیاده‌خواه و همیشه مدعی زیاندهی، تعلق می‌گیرد و آیا نمی‌توان با بخشی از آن، خودرو وارد کرد و به‌صورت اقساطی به مردم فروخت؟! 
مردم می‌دانند که 32 هزار متقاضی خودروهای وارداتی، هشت ماه است پس از بلوکه کردن یکماهه 500 میلیون تومان، در انتظار عرضه و تحویل خودروها هستند اما تاکنون فقط به 100 نفر خودرو چانگان تحویل شده است. آن‌هم در حالی‌که طبق وعده وزارت صمت در آذرماه سال گذشته، باید از اسفندماه تاکنون 200 هزار خودرو وارد و تحویل می‌شد چرا که تعهدات یک وزارتخانه با تعویض وزیر، از بین نمی‌رود.