kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

آدرس غلط ندهید! اخلاق و اقتصاد در دولت قبل دم‌دستی شد!

 

سرویس سیاسی –
روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «دم‌دستی شدن اخلاق و اقتصاد» نوشت: «اکنون دولت به سطح مردم کوچه و بازار تنزل کرده و به رقابتی روزانه با مردم برخاسته است. رقابت غلط و فاجعه‌باری که دولت به‌عنوان مدیر اقتصادی با سیاست‌های رانت‌زا عامل آن است و جامعه را به سمت سفته‌بازی و رانت‌جویی سوق داده و «اقتصاد» به امری لحظه‌ای و کوتاه‌مدت تبدیل شده است. دکتر کاتوزیان در مقاله «ایران، جامعه کوتاه‌مدت» به آسیب‌شناسی توسعه در کشورمان می‌پردازد و از تعبیر «خانه کلنگی» برای ایران استفاده می‌کند و سه ویژگی این کوتاه‌مدت‌بودن را «مشکل مشروعیت، بی‌اعتباربودن مال و جان و مشکلات انباشت و توسعه» عنوان می‌کند. هرچند بر این دیدگاه و بنیان‌های آن نقدهایی وارد است که مجال پرداختن آن در این‌جا نیست، اما درباره وضعیت اقتصادی امروز کشورمان می‌توان به توسعه از آن بهره برد. درواقع پس از انتخابات سال 1400 و کاهش مشارکت و پس از آن با سیاست یکدست‌کردن قدرت و حذف صداهای مخالف –آن‌هم در جهان رو به تکثر و تنوع و شبکه‌های اجتماعی و گوش‌به‌زنگی دولت‌ها برای شنیدن صداهای مختلف برای تداوم حیات- و از هنگامی که دولت یکدست‌شده با تشدید دخالت‌ها در بازارها به سرکوب قیمت‌ها و نیز اتخاذ سیاست‌های به‌شدت رانت‌زا و مخالف انباشت سرمایه و فرار سرمایه‌ها با سیاست خارجی پرنوسان، نادرست و... اقدام کرد، عملاً به اقتصاد و علم اقتصاد تیر خلاص زد. اقتصادی که برای آنکه درست کار کند، نیازمند امنیت و اعتماد جامعه به دولت و آینده است تا با تعویق مصرف فعلی پس‌انداز کند و با انباشت سرمایه و نیز بروز خلاقیت و نوآوری در پرتو برخورداری از آزادی و حق انتخاب تحقق جامعه‌ای توسعه‌یافته را رقم بزند. در غیاب این امور نه‌فقط اقتصاد، بلکه از آن مهم‌تر اخلاق سقوط می‌کند. اقتصاد به امری مبتذل تبدیل شده است؛ چراکه اخلاق و حقیقت در آن گم شده است!»
مدعیان اصلاحات در حالی می‌خواهند رئیس‌جمهور را به خلاف واقع‌گویی متهم و القا کنند که در این دولت اخلاق و اقتصاد دم‌دستی شده است که اولاً) وضعیت اقتصادی کشور ماحصل عملکرد 8 سال دولت موردحمایت آن‌هاست و دولت کنونی هنوز در حال آواربرداری است ثانیاً) اخلاق و اقتصاد زمانی دم‌دستی شد که رئیس‌دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان می‌گفت آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که مردم به یارانه محتاج نباشند، می‌گفت پول‌هایتان را به بورس بسپارید، می‌گفت از پشت شیشه نظرسنجی می‌کنم و رضایت را در چهره‌ها می‌بینیم و... اما در انتها مرزهای آمارهای اقتصادی را جابه‌جا کرد و به تشکیل قرارگاه مرغ رسید!
روزنامه اصلاح‌طلب: دولت روحانی هزینه خانوارها را 6 برابر کرد
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش اقتصادی خود نوشت: «بررسي‌ها نشان مي‌دهد به‌ طور متوسط سطح تورم ايراني‌ها در 6 سال گذشته 5.7 برابر شده است... سبد مصرفي خانوارها از سال ۱۳۹۵ تاكنون بيش از 478 درصد رشد كرده است.»
گفتنی است کوچک شدن سفره معیشت مردم تنها یکی از آثار و فجایع به جا مانده از دولت تدبیر برای دولت سیزدهم است. کارنامه سیاه و فاجعه‌بار ۸ سال دولت روحانی بیان‌گر این است که دولت یازدهم و دوازدهم نه تنها گره‌ از تنگناهای مردم باز نکردند بلکه دستاوردهایی همچون رکوردشکنی در رشد منفی اقتصادی، رکوردشکنی در گرانی مسکن، خودرو و قیمت ارز، رکوردشکنی در کمترین رفاه دلاری کشور، رکوردشکنی در افزایش شاخص فلاکت و.. را برای دولت سیزدهم به ارث گذاشتند.
دولت روحانی با کمک طیف مدعی اصلاحات و با شعار مذاکره و رفع تحریم‌ها و ایجاد درآمد سرشار برای مردم رای آنها را گرفت اما 8 سال بعد علاوه‌بر نابود کردن معیشت مردم، افزایش چند صددرصدی قیمت مسکن، دلار، خودرو، کالاهای اساسی، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با 800 تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت.
تبرئه دشمن توسط شبکه نیابتی حریف در داخل
روزنامه آرمان ملی دیروز نوشت: «سخنان وزير امور خارجه درباره احتمال خروج ايران از ان پي تي واکنشي است که اگر اتحاديه اروپا سپاه را در ليست گروه‌هاي تروريستي قرار بدهد ايران نيز از ان پي تي خارج خواهد شد. ما بايد به سمت راه‌حل ديپلماتيک حرکت کنيم. اين موضوع در هفته‌هاي اخير مطرح شده بود و اگر وزارت امور خارجه با چند هيات ديپلماتيک کارکشته با کشورهاي اروپايي وارد مذاکره مي‌شد شايد اين اتفاق رخ نمي‌داد و سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي قرار نمي‌گرفت. ايران بايد با کشورهاي مهم اروپا مانند فرانسه، آلمان و ايتاليا وارد گفت‌وگو مي‌شد تا تصميماتي که قرار بود در اتحاديه اروپا گرفته شود کمتر به ضرر ايران تمام شود. از سوي ديگر موضوع حمايت ايران از روسيه در جنگ اوکراين و فروش پهپاد به اين کشور وجود داشته که کشورهاي اروپايي نسبت به آن حساسيت‌هاي زيادي دارند و شايد مهم‌ترين دليل اين اتفاق بوده است.»
بلندگوهای دشمن در داخل به جای اعتراض به خباثت غرب در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، داخل را تخطئه می‌کنند تا ضمن توجیه اقدامات ضدایرانی غرب، بستر ضربه به «ایران قوی»، تضعیف نظام و افزایش تحریم را فراهم کنند. شبکه نیابتی دشمن در داخل، نسبت به برجام نیز رویه تبرئه دشمن و تخطئه ایران را پی گرفت و با این روش، مانع دستیابی ایران به حقوق خود شد.
تا کجا باید کوتاه بیاییم؟!
رضا نصری در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن به تحلیل فضای دیپلماتیک جهانی در مواجهه با ایران پرداخته و شرایط را برای احیای برجام و تنش‌زدایی میان ایران و سایر کشورها نامناسب دانسته است. وی با بیان اینکه رویکرد ایران در سیاست داخلی، اغتشاشات اخیر و اتهام همکاری ایران با روسیه در جنگ اوکراین منجر به ایران‌هراسی و بدبینی سایر کشورها نسبت به ما شده است. این‌گونه تجویز نموده که ایران باید چهره خود را در فضای بین‌المللی ترمیم کند و به سایر کشورها – که در راس آنها آمریکا و اروپا هستند! – حسن نیت خود را ثابت کند.
عجیب‌تر اینکه نصری در بخشی از گفت‌وگوی خود عنوان کرده:« تاریخ متاخر نشان داده این شیوه (سازش با اروپا و آمریکا) هربار بر سایر رویکردها غلبه کرده، دستاوردهای خوبی برای کشور در پی داشته است! »
این تحلیلگر سیاسی در تحلیل مغالطه‌آمیز خود‌، به‌گونه‌ای وانمود کرده که گویی مسئله ایران‌هراسی و اتهام‌زنی‌های واهی به جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل پدیده جدیدی است که بر اثر رفتارهای ایران به وجود آمده است. حال آنکه این‌گونه اقدامات از نخستین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه داشته و اساسا مشکل غرب با ایران بر سر مسئله هسته‌ای یا موشکی و امثالهم نبوده است. بلکه علت اصلی دشمنی‌های بی‌پایان با جمهوری اسلامی، مبانی این نظام و اهداف ایدئولوژیک آن بوده که ذاتا با منافع جهان غرب در تعارض است. بنابراین بهتر است آقای نصری و امثال ایشان ابتدا تکلیف خود را با ماهیت انقلاب اسلامی و ایدئولوژی آن روشن کنند!
نصری به هیچ وجه تصریح ننموده که ترمیم چهره ایران در عرصه بین‌الملل به چه شکل باید انجام شود و به بیان دیگر، ایران تا چه حد باید در برابر غرب عقب‌نشینی کند و تن به خواسته‌های آنان دهد تا آنها از او راضی شوند؟ وی همچنین به این سؤال پاسخ نداده که اساسا چرا برخی کشورها، ایران را تهدید قلمداد می‌کنند؟ مگر جمهوری اسلامی در 44 سال گذشته چه اقدام خصمانه‌ای علیه آنان انجام داده است؟
و از همه عجیب‌تر، دروغ شاخدار دستاوردهای سازش با غرب برای ایران است. آن هم درحالی‌که ناکارآمدترین دولت پس از انقلاب اسلامی، دولتی بود که این راهبرد را در دستورکار خود قرار داده بود و میوه این راهبرد که توافق برجام بود، به اذعان مسئولین همان دولت «تقریبا هیچ» و به تصریح رهبر معظم انقلاب، «خسارت محض» بود و زمینه جری‌تر شدن دشمنان جمهوری اسلامی و اقداماتی چون ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده و شهید حاج‌قاسم سلیمانی را فراهم آورد.