kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تحریک زنجیره‌­ای‌­ها به خشونت و اغتشاش­

 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه‌های زنجیره‌ای که از طرفی از بیت‌المال رایانه می‌گیرند، به شکلی زیرکانه مشغول دمیدن در آتش اغتشاش‌ها هستند. نکته‌ای که حرکت زنجیره ای‌ها را با اغتشاش‌ها ثابت می‌کند این است که این روزنامه‌ها، اتفاق‌های رخ داده در این یک ماه را اعتراض عنوان می‌کنند یعنی به این واسطه مهر تایید بر آن می‌زنند. 
روزنامه شرق در گزارشی که در سایت خود منتشر کرده نوشت: «هفته گذشته در فضای مجازی خبری مبنی بر بازداشت یک دختر پایه دوازدهم در مدرسه در اصفهان منتشر شد. گفته می‌شد که این دختر پروانه صالح‌نیا نام دارد و با گزارش مدیر مدرسه بازداشت شده‌ است. آمار بازداشتی‌‌های اعتراضات[!!] ۱۴۰۱ پراکنده و اغلب غیررسمی است.»
در ادامه این نوشتار آمده: «به تبع آن در مورد آمار دانش‌آموزان بازداشتی نیز شاهد وضعیت مشابه هستیم. آنچه در فضای مجازی از سوی شاهدان عینی گزارش می‌شود با گفته‌های مقامات و بعضا روایت مسئولان نیز با یکدیگر، متفاوت است. یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش که اعلام کرد دانش‌آموز زندانی و بازداشتی نداریم، پیش از آن در گفت‌و‌گو با «شبکه شرق» از ارجاع دانش‌آموزان بازداشتی به اصلاح و تربیت خبر داده و سردار فدوی، جانشین فرمانده سپاه گفته بود میانگین بازداشتی‌ها ۱۵ سال است.»
گویا از نظر روزنامه شرق آتش‌زدن و سوزاندن و حمله به مردم و نیز کشتن نیروهای حافظ امنیت اعتراض به شمار می‌رود. باید به این موضوع نیز توجه داشت که اعتراض نوعی هنجار به شمار می‌رود و وقتی این روزنامه‌ها از عبارت اعتراض استفاده می‌کنند یعنی آنچه در حال رخ‌دادن است را نوعی هنجار می‌دانند و مهر تأیید بر آن می‌زنند.
چنان‌که خواندید این روزنامه همچون تلویزیون‌های سعودی و انگلیسی در حال شبهه‌افکنی در میان مردم است و به این واسطه می‌خواهد مردم را به اغتشاش و شورش ترغیب کند. 
همه اینها در حالی است که در اوقات و احوال دیگر این جماعت خود را در دایره نظام عنوان می‌کنند. حرکت آمیخته با نفاق این جماعت گویای منش و روش اینهاست.
مقصر وضع موجود دولت یک‌ساله رئیسی است 
نه دولت 8 ساله روحانی!
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان ریشه حوادث اخیر نوشت: «به دست آوردن ريشه‌ها و علل حوادث اخير قطعا از تكرار آن جلوگيري مي‌كند... عامل اول، وضع اقتصادي مردم است كه با جراحي اقتصادي اخير در شرايط نامناسب و گراني‌هاي سرسام‌آور به وضع اسفناكي رسيده است خصوصا كه به دليل ادامه تحريم‌ها و فقدان عزم جدي براي سامان دادن به توافق برجام اميدي هم به آينده وجود ندارد. اگر وضع اقتصادي مردم خوب بود، اعتراض‌ها اين مقدار گسترش پيدا نمي‌كرد.»
وقاحت این روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی در نسبت دادن نارضایتی مردم به عملکرد یک‌ساله دولت آیت‌الله رئیسی در حالی است که افزایش 7 تا 10 برابری قیمت مسکن، دلار، اقلام خوراکی، رکوردشکنی در افزایش شاخص فلاکت، رکوردشکنی در رشد منفی اقتصادی، رکوردشکنی در کاهش ارزش پول ملی، بحران مسکن، بحران برقی، بحران نفتی، بحران ارزی، بحران بنزینی، بحران تورم، بحران نقدینگی، بحران جمعیتی، بحران بیکاری و... تنها بخشی از میراث شوم دولت روحانی برای دولت آیت‌الله رئیسی بوده است.
نکته قابل تامل اینکه همین روزنامه در ماه‌های آخر دولت روحانی که فضاحت مدیریتی و سوء‌تدبیر و ناکارآمدی‌ها به اوج خود رسیده بود، در طرحی مشترک با دشمن، پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهوری سابق را مطرح کرده بود.