kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
رئیس‌ کانون سراسری انبوه‌سازان:

تغییرات در بدنه مدیریتی وزارت راه و شهر‌سازی کار درستی بود

 
 
 
 
رئیس ‌کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه مسکن مهر با همه کم و کاستی‌ها، منجر به خانه‌دار شدن مردم شد، افزود: تغییرات در بدنه مدیریتی وزارت راه و شهر‌سازی کار درستی بود.
سیدمحمد مرتضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم  با مثبت ارزیابی کردن تغییرات در بدنه وزارت راه و شهر‌سازی، ادامه داد:‌ تغییر معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و انتصاب قائم‌مقام وزیر در نهضت ملی مسکن با هدف حل مشکلات این بخش عملیاتی شده است. 
وی افزود:‌ با توجه به عملکرد معاونت مسکن و ساختمان باید تغییراتی در این معاونت انجام می‌شد که به‌درستی این تصمیم از سوی وزیر راه و شهر‌سازی اتخاذ شد. قائم‌مقام  وزیر راه و شهر‌سازی در نهضت ملی مسکن نیز تجربه بزرگی از گذشته دارد و در طرح مسکن مهر فعالیت‌های خوبی را انجام داده است.
رئیس‌ کانون سراسری انبوه‌سازان با یادآوری اینکه با توجه به اظهارات و وعده‌های رئیس‌جمهوری در زمان انتخابات و همچنین قانون جهش تولید مسکن انتظاراتی در جامعه به‌وجود آمد،‌ تصریح کرد:‌ بر این اساس انتظار ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال در جامعه شکل گرفته است.
مرتضوی با تاکید بر اینکه پروژه‌های بزرگ در حوزه تولید مسکن در بازه‌های زمانی دو تا سه سال ساخته می‌شود، افزود: چنان‌که قصد داریم چهار میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال عمر دولت بسازیم و آنها را تحویل مردم دهیم باید زیرساخت‌های مورد نیاز آن را تکمیل و فراهم کنیم.
شهرداری‌ها پای کار نیستند
رئیس‌ کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه مسکن مهر با همه کم و کاستی‌ها خروجی‌هایی داشت و منجر به خانه‌دار شدن مردم شد، اظهار کرد: یکی از الزامات دیگر نهضت ملی مسکن همکاری دستگاه‌های اجرایی است. این دستگاه‌ها باید زمین‌های خود را در اختیار وزارت راه قرار دهند. از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز باید پای کار باشند به‌خصوص در بحث صدور پروانه‌ها. متاسفانه شهرداری‌ها پای کار نهضت ملی مسکن نیستند.
مرتضوی با اشاره به اینکه اولویت شهرداری‌ها کسب درآمد است و توجهی به توسعه مسکن ندارند، افزود: تا زمانی که دستگاه‌های دولتی از جمله دستگاه‌های خدمات‌رسان با نهضت ملی مسکن همراه نباشند، پیشرفت این طرح کند و نامحسوس خواهد بود.  وی ادامه داد:‌ علاوه‌بر این مسائل یک نکته کلیدی و مهم در طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد؛ یعنی منابع مالی (وام و آورده مردم). همه می‌دانیم امروز خانواده‌‌های ایرانی که قرار است خانه‌دار شوند جزو دهک‌های دو تا هفت بوده و از توان حداقلی برای تامین مالی برخوردار هستند.
رئیس ‌کانون سراسری انبوه‌سازان اضافه کرد: برای ساخت واحدها نهضت ملی مسکن علاوه‌بر آورده 300 تا 400 میلیون تومانی، 300 تا 450 میلیون تومان نیز تسهیلات باید تأمین شود تا سازنده بتواند با این منابع مالی کار را به سرانجام برساند. اما به نظر می‌رسد این تأمین مالی (آورده متقاضیان) دور از دسترس است.
مرتضوی با تاکید بر این‌که باید در بحث تأمین مالی نهضت ملی مسکن تجدیدنظر صورت گیرد، اظهار کرد: بر این اساس انبوه‌سازان پیشنهاد تأمین بخشی از منابع مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با استفاده از مکانیسم تهاتر به وزارت راه و شهر‌سازی داده است. معتقدیم باید در این بخش به دولت کمک کنیم تا در نهایت بتوانیم بخش قابل توجهی از این واحدها را بسازیم.
او درباره جزئیات پیشنهاد انبوه‌سازان به وزارت راه و شهر‌سازی، افزود: پیشنهاد داده‌ایم 20 تا
 30 درصد از منابع مالی پروژه‌ها را تأمین کنیم و در مقابل در قالب تهاتر زمین‌هایی به انبوه‌سازان واگذار شود. دولت در نظر دارد بخشی از اراضی خود را به فروش رسانده و منابع آن را برای تأمین یارانه نهضت ملی مسکن به صندوق ملی مسکن واریز کند.
صرف نصف درآمد تهرانی‌ها برای مسکن
افزایش هزینه مسکن در سبد خانوار، ضرورت جدیت دولت در ساخت مسکن را بیش از پیش عیان می‌کند. به گزارش مشرق،  بیشترین نسبت مربوط به خانوارهای شهری استان تهران با 49 و هشت دهم درصد است و اصفهان با ۴۷ و فارس با ۳۹ و نیم درصد و البرز با ۳۸ و یک دهم درصد که بالاتر از متوسط کشوری هستند، در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند.
همچنین سه استان کهگیلویه و بویراحمد با ۲۱ و نیم چهارمحال و بختیاری با ۲۱ و دو دهم و خراسان جنوبی با 20 و دو دهم درصد در انتهای این لیست هستند.  بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار نسبت هزینه خالص مسکن به هزینه‌های خانوارهای شهری کل کشور در سال ۱۴۰۰ برابر 
۳۷ درصد بوده است.