kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۹۹۴
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
کیهان بررسی می‌کند

فرار اسرائیل از غزه در کرانه باختری تکرار می‌شود؟

 
 
 
سرويس خارجي-
افزايش عمليات مسلحانه در كرانه باختري و تشديد ناامني عليه صهيونيست‌ها در اين منطقه يادآور شرايط سختي است كه آنها در سال 2005 قبل از فرار از نوار غزه تجربه مي كردند.
حدود هفده سال پيش در ماه اوت(اواخر مردادماه و اوايل شهريورماه) 2005، «آریئل شارون»، نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي كه لقب «قصاب صبرا و شتيلا» را يدك مي كشید، دستوری صادر كرد و خواستار خروج كليه شهرك نشينان صيهونيست از همه اراضي نوار غزه شد. صهیونیست‌ها در اجرای این طرح که 27 روز به طول انجامید 21 شهرک موجود در نوار غزه را از 8هزار و 500 نفر سکنه صهیونیست آن کاملاً خالی کردند. تقريبا در همه عكس‌هايي كه از آن زمان موجود است، شهرك‌نشينان يا با چهره‌اي عبوس و گريان و يا به زور در حال خروج از اراضي اشغالي نوار غزه هستند. تصاوير بسياري موجود است كه نظاميان صهيونيست در آن دست و پاي شهرك نشينان را گرفته و آنها را براي خروج روي زمين مي كشند.
فرمان شارون براي خروج از نوار غزه در نتيجه مذاكراتي بود كه او قبل از آن با محمودعباس انجام داده بود و دو طرف به توافقی رسيدند كه در ازاي خروج يكجانبه، انتفاضه فلسطيني‌ها نيز پايان يابد. شارون كه از يك‌سال پيش به دليل افزايش حملات گروه‌هاي فلسطيني در نوار غزه و ناتواني از تامين امنيت شهرك‌نشينان، كابينه خود را در آستانه سقوط مي ديد، لايحه اي را به كنست به عنوان پارلمان صهيونيست‌ها برده بود و آن را «خروج یک جانبه از نوار غزه» ناميد و وعده داد كه صهيونيست‌ها پس از تخليه نوار غزه روزگار آرامي را خواهند گذارند.
اشغال نوار غزه توسط صهيونيست‌ها از جنگ‌هاي 1967 شروع شده بود و تا سال 2005 ادامه يافت. صهيونيست‌ها طي اين 38 سال؛  21 شهرک در غزه ایجاد کردند که 20٪ از خاک اين باريكه را اشغال كرده بود. همچنين طي دوران اشغال نوار غزه صدها هكتار گلخانه پيشرفته از سوي صهيونيست‌ها ايجاد شد و توليدات كشاورزي اين بخش از فلسطين، بخشي از اقتصاد تل آويو را تقويت مي كرد. همين شرايط باعث شد تا وقتي صهيونيست‌ها در نتيجه عمليات نيروهاي فلسطيني مجبور به خروج از غزه شدند، بسياري با تعجب به اين رويداد نگاه مي كردند و براي بسياري اين خروج غيرمنتظره و غيرقابل باور بود، اما كابينه وقت تل آويو چاره اي جز خروج نداشت. حجم حملات مسلحانه گروه‌هاي فلسطيني در نوار غزه در آن زمان تا آن‌انداز‌ه‌ای زياد بود كه تقريبا هيچ روزي بدون صداي بمب و انفجار در نوار غزه به شب نمي رسيد. بعدها «مشیر المصری»، كارشناس‌هاآرتص در يادداشتي در سال 2020 اذعان كرد كه تل آويو در سال 2005 انتخابي جز خروج از نوار غزه نداشت، چون هزینه حضورش بسيار بيشتر از خروج شده بود.
فرار صهيونيست‌ها از نوار غزه براي بسياري الگوي موفق عمليات‌هاي مقاومت فلسطين به شمار مي رود و فلسطيني‌هاي كرانه باختري اميد بسياري دارند تا آنچه در سال 2005 در نوار غزه به صورت غيرمنتظره اي پيش آمد، در كرانه باختري نيز تكرار شود. 
شايد بسياري خروج صهيونيست‌ها از كرانه باختري را هدفي بسيار بلندپروازانه توصيف كنند، اما واقعيت‌هاي امروز كرانه باختري نشان مي‌دهد كه خروج صهيونيست‌ها از كرانه باختري حتي محتمل‌تر از نوار غزه است. انتشار گزارشي در سال 2020 نشان داد كه طرح خروج صهيونيست‌ها در سال 2005 در واقع داراي دو مرحله شامل عقب‌نشيني از نوار غزه و سپس كرانه باختري بوده است. براساس اسناد، كابينه شارون در آن زمان به اين نتيجه رسيده بود كه تنها راه حفظ حيات ر‍ژيم صهيونيستي خروج از نوار غزه و سپس كرانه باختري است، وگرنه ادامه اشغال كرانه باختري، تل آويو را با چالش‌هاي وجودي رو‌به‌رو خواهد كرد. با اين حال اختلافات سياسي در آن زمان ميان دو حزب ليكود و كاديما انجام مرحله دوم عقب‌نشيني از كرانه باختري را متوقف كرد، اما انتشار اين گزارش نشان داد كه مقامات سياسي صهيونيست خروج از كرانه باختري را به عنوان يك گزينه در نظر دارند.
شرايط امروز كرانه باختري براي صهيونيست‌ها حتي بسيار نگران كننده‌تر از نوار غزه در سال 2005 است. براساس آخرين آمار حدود ۴۹۱ هزار و ۹۲۳ نفر از صهيونيست‌ها در ۱۵۰ شهرک‌ ساخته شده در كرانه باختري ساكن هستند كه اين تعداد 50 برابر جمعيت صهيونيست‌هاي ساكن در نوار غزه پيش از خروج از اين باريكه است. به عبارت ديگر در حال حاضر 5 درصد از جمعيت
9.5 ميلیون نفري رژيم صهيونيستي در خطر حملات روزمره فلسطيني‌ها در كرانه باختري قرار دارند و شرايط ناامن براي آنها در شهرك‌هاي كرانه باختري نمي‌تواند براي هميشه تداوم داشته باشد. در واقع رهبران تل‌آويو ناگزيرند كه براي ناامني روزانه‌اي كه عليه صهيونيست‌ها در كرانه باختري جريان دارد، چاره‌اي بينديشند. شايد يك روز يا چند ماه بتوان با اسلحه و تفنگ امنيت را براي صهيونيست‌هاي ساكن در شهرك‌هاي كرانه باختري تا حدودي فراهم كرد، اما گلوله و اسلحه نمي‌تواند راه‌حل هميشگي امنيت در كرانه باختري باشد. روزنامه صهیونیستی «يديعوت آحارونت» در گزارشی به قلم «عاموس هرئیل» در گزارش جديد خود اذعان دارد كه اوضاع در كرانه باختري در آستانه انفجار است. اين انفجار خشم در كرانه باختري نشان مي‌دهد با همه سركوب‌ها و كشتاري كه طي همه اين سال‌ها صهيونيست‌ها در كرانه باختري عليه فلسطيني‌ها داشته‌اند، اما اين منطقه براي آنها همچنان ناامن است و بعيد است كه شرايط در آينده بهبود يابد. براساس آمار ارتش رژيم صهيونيستي، تعداد عمليات‌هاي مسلحانه در كرانه باختري طي شش ماه ابتدايي سال 2021 (از نيمه دي ماه تا نيمه تيرماه) حداقل 45 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيشتر شده و اكنون منابع صهيونيستي هشدار مي دهند كه سناريوي مسلح شدن فلسطيني‌ها در كرانه باختري با وجود همه سخت گيري‌ها و اقدامات نيروهاي شاباك اما در حال عملي شدن است. از سوي ديگر اشغالگري صهيونيست‌ها در كرانه باختري با مخالفت گسترده و همه‌جانبه بين‌المللي هم رو‌به‌روست و بسياري از متحدان غربي تل آويو، شهرك‌سازي‌هاي صهيونيست‌ها را در كرانه باختري با لفظ مشخص «اشغالگري» توصيف مي‌كنند. درست است كه خروج صهيونيست‌ها از كرانه باختري در كوتاه مدت كمي دور از انتظار است، اما ترديدي نيست كه رهبران تل آويو ناگزير به خروج از كرانه باختري خواهند شد و تكرار سناريوي فرار از نوار از غزه در كرانه باختري نيز بسيار محتمل است. هرچند خروج از كرانه باختري نيز نمي‌تواند ادامه حيات صهيونيست‌ها را تضمين كند و آشفتگي در تل آويو تا آن‌اندازه زياد است كه شايد به قول «ايهود باراك»، نخست زوير پيشين رژيم صهيونيستي، دولت يهود در هشتمين دهه تاسيس خود (همين سال‌ها) سرنوشتي جز نابودي ندارد.