kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد

جولان 4میلیارد دلار لوازم یدکی قاچاق و بی‌کیفیت در بازار

 
 
 
 
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از وزارت صمت به دلیل توجه صرف به خودروسازها انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، روح‌الله ایزدخواه درباره صنعت خودرو‌سازی اظهار داشت: اگر رابطه میان قطعه‌‌سازی و خودرو‌سازی و از طرفی مراکز تحقیق و توسعه، دانشگاه‌ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به درستی شکل می‌گرفت امروز شاهد شرایط کنونی در صنعت خودرو نبودیم.
ایزدخواه ادامه داد: این انتقاد به وزارت صمت وجود دارد که فقط به خودروساز توجه کرد، در حالی که خودرو‌سازی زنجیره‌ای است که قطعه‌سازی، خدمات پس از فروش، نشان‌های تجاری و تحقیق و توسعه دارد که همه این موارد، صنعت خودرو‌سازی را شکل می‌دهند. وزرای صنعت اغلب با فشار رانتی از دو خودروساز حمایت می‌کنند در حالی که باید رابطه صنعت خودرو از جمله با قطعه‌سازی را تنظیم کنند.
او افزود: از دیگر موارد مهم، رابطه دانشگاه با قطعه‌سازی است؛ قطعه‌‌سازی جایی است که در آن نوآوری‌های متعدد در محصول و نوآوری در فرآیند را شاهد هستیم. گاهی قطعه‌ساز در خودروساز سهام دار می‌شود که این روش کاری، در برخی کشور‌ها ممنوع است و مشکل ایجاد می‌کند و خودروساز را تحت سیطره خود قرار می‌دهد.
الزام به درج شناسه و کد رهگیری
در همین حال سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه روز پانزدهم مرداد، فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای پنجاه و سه قلم لوازم یدکی به پایان رسید گفت: اگر بعد از این تاریخ، بازرسان، لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون، قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام می‌شود.
امید قالیباف افزود: برآورد می‌شود از ارزش 13 میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، 30 درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است.
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه این حجم وسیع از قاچاق و تولید بی‌کیفیت برای کالایی که با جان مردم سر و کار دارد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، ادامه داد: یکی از اولویت‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی بازار لوازم یدکی است که پس از ماه‌ها جلسات هماهنگی با بیش از 11 دستگاه حاکمیتی و اتحادیه‌ها و تشکل‌های خصوصی، در گام اول، 53 قلم لوازم یدکی که 80 درصد مصرف بازار را شامل می‌شود از پانزدهم مرداد الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند. پیش از این، باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بودند.
قالیباف افزود: گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی شامل 150 قلم ذکر کرد که پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله اول آغاز خواهد شد. البته روی دیگر سکه حذف قاچاق لوازم یدکی دادن بازاری به ارزش چهار میلیارد دلار به قطعه‌سازان است که باید از این فرصت به‌خوبی استفاده شود.
او تصریح کرد: هدف بزرگ دیگری که ساماندهی بازار لوازم یدکی دنبال می‌کند، به روز شدن استانداردهاست چرا که به‌دلیل عدم شفافیت در این بازار بعضا استانداردها 50 سال است به روز نشده که این مشکل، علاوه‌بر اشکال در ایمنی وسایل نقلیه بر آلودگی هوا نیز موثر است.
سخنگوی وزارت صمت گفت: بازار لوازم یدکی در سطح عرضه شاهد یک دگرگونی اساسی خواهد شد و از شکل سنتی کنونی به سمت شیوه‌های نوین و قابل نظارت نظیر‌هایپرهای لوازم یدکی یا فروش از طریق شبکه‌های مجازی تغییر خواهد کرد.
قالیباف با یادآوری فرسودگی وسایل نقلیه گفت: برآورد می‌شود سه میلیون و 500 هزار خودرو و بیش از 9 میلیون موتورسیکلت در شرایط اسقاط قرار دارند که فعلا از آنها استفاده می‌شود و پایش بازار لوازم یدکی به این بخش، تا رسیدن به سازوکارهای تشویقی برای اسقاط، کمک خواهد کرد.
فرصت 2 ماهه برای استفاده از «شناسه اظهاری»
معاون صنایع عمومی وزارت صمت چند روز پیش گفته بود: آن دسته از واحد‌های صنفی که به هر علت هنوز کد شناسه دریافت نکرده‌اند و تعداد زیادی کالا در انبار دارند با دریافت معرفی‌نامه از اتحادیه، دو ماه فرصت استفاده از «شناسه اظهاری» دارند تا بتوانند این کالا‌ها را تعیین تکلیف کنند، بفروشند یا مرجوع کنند. 
محمد مهدی برادران با اشاره به ممنوعیت عرضه کالاهای بدون شناسه در پنج گروه کالایی، اظهار داشت: ۵۵ قلم کالا که پنج گروه آن از گذشته در مجموعه این طرح قرار گرفته بود مجدداً پیگیری کردیم. کدهای شناسه‌ای که تاکنون صادر شده، با لحاظ لاستیک، کمک فنر و باتری و همچنین ۵۳ گروهی که به آن اضافه شده در مجموع به ۱۲۴ هزار قلم رسیده است.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت عنوان کرد: در حوزه تعداد شناسه‌های رهگیری نیز از تعداد ۸۰ میلیون کد رهگیری شناسه که در ابتدای طرح وجود داشت به ۲۲۴ میلیون کد رهگیری شناسه افزایش پیدا کرده است که این مهم نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن این طرح است.