kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد

برخورد با مقصران حادثه آبادان

 

وزیر راه و شهرسازی درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت: تیمی از وزارت راه و شهرسازی به آبادان می‌رود تا این حادثه را ارزیابی کند و با مقصران این حادثه برخورد می‌شود.
به گزارش ایسنا، رستم قاسمی درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان تاکید کرد: با مقصران این حادثه برخورد می‌شود. البته تیمی از وزارت راه و شهرسازی به آبادان می‌رود تا این حادثه را ارزیابی کند. قرار است علت اصلی فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان بررسی شود و به محض اینکه نتایج آن اعلام شد به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
همچنین فرشید پورحاجت؛ دبیر کانون انبوه‌سازان درباره حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گفت: پروژه متروپل آبادان بسیار بزرگ بود که قطعا یک تیم متخصص و مهندسان مشاور در آن دخیل بوده‌اند. این‌طور نیست که بگوییم بدون هیچ‌گونه الزامات فنی احداث شده است. اگر غیر از این باشد دستگاه‌های نظارتی مثل شهرداری، سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان باید پاسخگو باشند.
او با بیان این‌که ابایی از معرفی مقصر حادثه متروپل آبادان نداریم گفت: هر کس اعم از سازنده، نظام مهندسی، شهرداری و غیره مقصر بوده باید تاوان بدهد. نمی‌شود به همین سادگی از این مسئله گذشت. اتفاق بسیار دردناکی رخ داده و کسانی که قصوری در آن داشتند پاسخگوی تبعات آن باشند.
دبیر کانون انبوه‌سازان افزود: در خصوص فروریزش ساختمان متروپل عنوان می‌شود از ماه‌ها قبل درباره وقوع چنین حادثه‌ای پیش‌بینی صورت گرفته که باید مشخص شود به چه علت به گزارش‌ها بی‌توجهی شده یا تمهیدات ایمنی رعایت نشده
است.
تخلفات ساخت متروپل
همچنین کوروش خواجوی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان اظهار کرد: به نظر می‌رسد عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف‌هایی بود که منجر به این حادثه شد.
وی توضیح داد: بعضی از سرمایه‌گذاران و مالکان پروژه‌های بزرگ در بسیاری شهرها از جمله آبادان و اهواز با هدف کاهش هزینه‌ها و بوروکراسی موجود در فرآیند نظارت، روال قانونی طراحی و نظارت را طی نمی‌کنند و مستقیما سراغ شهرداری
می‌روند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان ادامه داد: از آنجا که مبالغ پروانه این پروژه‌ها بسیار بالاست شهرداری‌ها نیز با آنها همکاری می‌کنند. بر این اساس فرآیند صدور پروانه مسیری غیرقانونی را طی می‌کند. در پروژه مذکور هم معتقدم نباید پروانه در آن مقطع صادر می‌شد؛ چرا که روال اولیه آن طی نشده بود.
خواجوی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۶ پروانه ساختمان متروپل صادر شد، اما تا سال ۱۳۹۹ اجازه نظارت سازمان نظام مهندسی بر این پروژه صادر نشد. تا اینکه از خرداد سال ۱۳۹۹ ناظرین سازه و معماری تاسیسات به صورت قانونی از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی و در این پروژه وارد عمل شدند.
او یادآور شد: در این پروژه بعضی تذکرات خیلی جدی داده شده که چندان مورد توجه سازندگان قرار نگرفته است. حدود یک ماه قبل آخرین تذکر به شهرداری درخصوص پروژه متروپل داده شد و با گوشزد کردن خطرات پروژه به شهرداری دستور توقف آن را دادیم. طبق گزارشی که از ناظر دیدم تذکرات به اندازه کافی هشداردهنده بوده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان تاکید کرد: بر اساس نقشه اولیه که مهندسین مشاور در سال ۱۳۹۶ برای پروژه متروپل تهیه کرده‌اند ظاهرا این ساختمان ۹ سقف داشته است. برخی ایراداتی که به این بنا وارد شده عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش بعضی از ستون‌ها بوده است. وقتی ساختمانی با چنین مشکلاتی ساخته می‌شود حتی اگر مسیر قانونی را هم طی کند باید متوقف شود تا یک شخص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت بیاید و آزمایش‌های لازم را انجام
دهد.