kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
در واکنش به تأسیس دفتر نمایندگی تایوان

چین: لیتوانی را به زباله‌دان تاریخ می‌فرستیم

 

سرویس خارجی-
پس از گشایش دفتر نمایندگی تایوان در لیتوانی، چین تهدید کرد که این کشور کوچک اروپایی را به «زباله‌دان تاریخ» خواهد سپرد.
لیتوانی که سه میلیون نفر جمعیت دارد و برخلاف همسایگان اروپایی‌اش جزیره خودمختار تایوان را به رسمیت شناخته است؛ جزیره‌ای که چین آن را بخشی از «سرزمین اصلی» و «چینِ واحد» می‌داند. این کشور اروپایی، در ماه اوت (مرداد-شهریور) گفت که به تایوان اجازه گشایش دفتری را در این کشور داده و خشم چین را برانگیخت. پکن در واکنش به این اقدام، سفیرش در لیتوانی را فراخوانده و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور منطقه بالتیک، کاهش داد.
حالا «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است، لیتوانی در مقابل قوانین جهانی ایستاده است و این هرگز عاقبت خوبی نخواهد داشت. به گزارش ایسنا از «بیزنس اینسایدر»، این سخنگو هشدار داده است: «لیتوانی در برابر اصول جهانی قرار گرفته است، و این هرگز آخر و عاقبت خوبی ندارد. آنهایی که در تبانی با نیروهای تجزیه‌طلب تایوان عمل کنند، در نهایت به زباله‌دانی تاریخ فرو خواهند افتاد.»
گفتنی است، تایوان در ماه گذشته میلادی دفتر نمایندگی خود را در «ویلنیوس»، پایتخت و بزرگترین شهر کشور لیتوانی، افتتاح کرد که با اجازه لیتوانی، به جای «چین تایپه» [اشاره به جزوِ چین بودن این جزیره] از عنوان «تایوان» [اشاره به این جزیره به عنوان کشوری مستقل] استفاده کرد. بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، برای خودداری از تنش با پکن، تایوان را «چین تایپه» می‌نامند.
تحلیلگران هشدار داده‌اند که پکن به طور فزاینده‌ای نگران این است که دولت تایوان این جزیره را به سمت اعلام رسمی استقلال سوق دهد و می‌خواهد تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان را از هر اقدامی در این جهت باز دارد.
گفتنی است، تنش سیاسی، دیپلماتیک و حتی نظامی چین و تایوان در بدترین حالت در ۴۰ سال گذشته است. تحلیلگران هشدار داده‌اند که پکن به طور فزاینده‌ای نگران این است که دولت تایوان این جزیره را به سمت اعلام رسمی استقلال سوق دهد و می‌خواهد «تسای اینگ ون»، رئیس‌جمهور تایوان را از هر اقدامی در این جهت باز دارد. چین و تایوان در جریان جنگ داخلی در دهه ۱۹۴۰ از هم جدا شدند، اما پکن اصرار دارد که روزی این جزیره به چین بازگردانده می‌شود و اگر لازم باشد با اجبار.
تنها چند کشور تایوان را به رسمیت می‌شناسند. بیشتر کشورها دولت چین را به رسمیت می‌شناسند. آمریکا که در ماه‌های اخیر بسیار بر آتش تنش‌ها بین چین و تایوان دمیده است هیچ ارتباط رسمی با تایوان ندارد اما قانونی دارد که طبق آن، وسایل دفاع از خود را در اختیار این جزیره قرار دهد.