kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدعیان اصلاحات از خرابکاری بنزینی هم درس مذاکره گرفتند!

 


سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی درباره حمله سایبری به سامانه هوشمند توزیع سوخت کشور و اخلال بوجود آماده در پمپ بنزینها نوشت: «تجربه سال 98 و تكذيب افزايش قيمت بنزين توسط مسئولان وقت كه در نهايت باعث افزايش چند صد درصدي قيمت بنزين در آن سال و يك‌شبه شد، نشان مي‌دهد كه واكنش عموم مردم در اين خصوص (به عنوان مثال صف بستن جلوي پمپ‌بنزين‌ها) نشات گرفته از تجربه‌اي است كه سال‌ها قبل براي كشور رخ داد. در واقع مي‌توان ادعا كرد در سال‌هايي كه وضعيت اقتصادي كشور به خوبي پيش نرفته و تحريم بر تمام ابعاد زندگي مردم سايه افكنده، بي‌اعتمادي نيز مانند يك بيماري در كل جامعه شيوع پيدا كرده»
این روزنامه اما در ادامه در موضعی عجیب و البته مضحک از حمله سایبری و خرابکاری بنزینی نیز درس مذاکره گرفت و نوشت: «حتي اگر اتفاقي كه روز گذشته براي پمپ‌بنزين‌ها افتاد پيش زمينه‌اي براي گران كردن نرخ بنزين هم نباشد اما مردم با توجه به تجربه‌اي كه در سال‌هاي گذشته داشته‌اند باعث نگراني و هجوم‌شان به پمپ‌بنزين‌ها شده است. بهتر است در كنار مقاومت مشكل تحريم‌ها حل شود و مذاكرات با آمریکا سرعت گيرد، مسلما بدون وجود درآمدهاي نفتي اقتصاد كشور را نمي‌توان به خوبي اداره كرد و با توجه به انتقاداتي كه زمان آقاي روحاني براي ادامه مذاكرات برجام شد در حال حاضر آقايان بايد شهامت اين را داشته باشند كه اشتباه خود را بپذيرند و به توافق برجام بازگردند.»
گفتنی است در کشور ما برخی جریانات سیاسی مانند قماربازان به مذاکره با آمریکا اعتیاد پیدا کرده‌اند. این طیف مدعی که هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند طی 8 سال گذشته دیروز ریز و درشت مسائل کشور و همچین اقتصاد و معیشت مردم را به میز مذاکره با آمریکا گره زدند و شرایط امروز کشور با انبوهی از مشکلات را رقم زدند. دلدادگان غرب که هنری جز اعتیاد به مذاکره ذلیلانه با دشمن ندارند و سوءمدیریت و بی‌برنامگی آنان از یک‌سو و دادن آدرس عوضی برای حل مشکلات کشور و عوام فریبی و سرگرم کردن مردم با مطلق موضوع مذاکره از سوی دیگر از بزرگ‌ترین مشخصه‌های مدیریتی آنان است، از تجربه برجام خسارت محض درس نگرفته و به جای پاسخگویی، بی‌هیچ منطق عقلی و تجربی در تلاشند کشور را محتاج مذاکره با آمریکا نشان دهند. نکته قابل تامل اینکه اعتیاد این جریان به «مذاکره» در 8 سال گذشته بود که آمریکایی‌ها را به «تحریم» معتاد کرد.
دست ­پیش گرفتن آمریکا
روزنامه شرق در گزارشی به مواضع اخیرا مطرح شده از مسئولان برخی کشورهای دخیل در پرونده هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: «نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در نشستی خبری گفت تلاش‌های بین‌المللی برای بازگرداندن ایران به میز مذاکرات در نقطه‌ای حیاتی است که صبر بین‌المللی برای تأخیرهای ایران در بازگشت به گفت‌وگوها دارد تمام می‌شود.»
در ادامه این گزارش آمده است: «این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، خبر داده بود امروز چهارشنبه با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای احیای برجام، در وین دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت؛ گفت‌وگویی که طبق اعلام پیشین، در ادامه رایزنی‌های انجام‌شده در سفر مهرماه مورا به تهران انجام خواهد شد. به گزارش آسوشیتدپرس، مالی به خبرنگاران گفت: «نگرانی عمیق و روبه‌رشدی درباره ناسازگاری‌های مداوم ایران و خودداری‌اش از تعهد به زمانی برای ادامه مذاکرات در وین وجود دارد.»
این روزنامه در ذیل سخنان خلاف واقع مقامات آمریکایی به این نکته اشاره نکرده است که طرفی که بدعهدی کرد و سپس از برجام خارج شد آمریکا بوده و حالا این کشور دست پیش را گرفته است. همه اینها در حالی است که متاسفانه در دولت تدبیر و امید ایران حتی پیش از موعد تعهداتش را انجام داد و همین یکی از بزرگترین مشوق‌های غربی‌ها در عدم انجام تعهداتشان شد.
نکته دیگر اینکه اگر دولت تدبیر و امید نیز از موضع استغنا با غربی‌ها در موضوع مذاکرات هسته‌ای مواجه می‌شد و این‌قدر خود را مشتاق و نیازمند به توافق نشان نمی‌داد شاید امروز وضعیت برجام خیلی بهتر بود.
رئیسی قصد ندارد تا به طرف‌های غربی امتیاز دهد
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «آمریکا و اروپا به این باور رسیده‌اند که ایران دیگر نمی‌خواهد 6 دور مذاکرات قبلی را ادامه دهد و قصد دارد موارد جدیدی را مطرح کند. ایران دست برتر را در منطقه دارد و از سوی دیگر توانمندی‌های جدید هسته‌ای به‌دست آورده است و طبق این دو مورد، ایران قصد ندارد تا امتیاز به راحتی به طرف‌های غربی دهد».
تغییر رویه در سیاست خارجی پس از روی کارآمدن دولت رئیسی، کاملا مشخص و ملموس است. متاسفانه دولت روحانی در سیاست خارجی با رویکرد دیپلماسی انفعالی، خسارت‌های متعددی به کشور وارد کرد.
به واسطه برجام علی‌رغم بتن‌ریزی در قلب راکتور هسته‌ای، نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه بر دامنه آن نیز افزوده شد.
در حال حاضر دولت رئیسی و وزارت امور خارجه به صراحت اعلام کرده‌اند که با جداکردن سفره مردم از برجام و مذاکرات هسته‌ای، از شرطی‌سازی اقتصاد جلوگیری کرده و به امتیازدهی یکطرفه نیز تن نمی‌دهد.
انفجار نقدینگی در دولت روحانی
روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «در ایران سال‌هاست یک فرهنگ اپوزیسیون شدن رواج دارد، تا دیروز که در جایگاه مدیریت باشی خلق نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی و افزایش رکورد گونه پایه پولی مشکلی نبود و در تمام مصاحبه‌ها که در جراید و فضای مجازی موجود است در حال ارایه وعده کاهش نرخ ارز و کنترل آن!. در تمام سال‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی سر از اقتصاد ایران در آورد و تقریباً هر اقتصاددان و فعال اقتصادی و سرمایه‌گذاری مخالف آن بودند این روند ادامه یافت و در انتها با این جمله که من شخصاً مخالف بودم اما باید نظر دولت اجرا می‌شد مبحث ادامه یافت. این رویکرد که ما در زمانی که ید اختیار داریم و می‌توانیم اعمال نظر کنیم و روندهای اشتباه را اصلاح کنیم، جای خود را می‌دهد به رفتن به گوشه‌ای و حمله به افرادی جدید، البته اگر طیف سیاسی هم متفاوت باشد این مخالفت شدید‌تر می‌شود.»
در ادامه این مطلب آمده است: «این روزها نیز همین روند درخصوص تامین مالی دولت مجددا مطرح شده است، رئیس‌اسبق بانک مرکزی در نظری توئیتری اعلام می‌کند که خوب است بدانیم تامین کسری از طریق فشار به بانک‌ها و صندوق‌های آنها و اضافه برداشت سنگین از بانک مرکزی ‌است که نتیجه‌اش می‌شود رشد پایه پولی!»
ابتکار نوشت: «خوب است یادآور شویم این جمله انتقادی رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در حالیست که در دو سال گذشته نقدینگی از ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان به ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است و ماشین تولید نقدینگی در اقتصاد ایران همچنان در حال زدن رکوردهای جدید است و تورم ماهیانه نیز به همین روند رکورد می‌زند!»