kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۰۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

اخبار ویژه

 

تولید انبوه مسکن قدرت خرید مردم را تقویت می‌کند
«رونق تولید انبوه مسکن در کشور می‌تواند قدرت خرید عمومی را 50 درصد تقویت کند».
ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن، یکی از کلیدی‌ترین وعده‌های اقتصادی دولت سیزدهم است که هم در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری و هم بعد از آن، شخص رئیس‌جمهور و وزیر مسکن بارها بر مصمم بودن خود برای تحقق این وعده تاکید داشتند. وعده‌ای که بسیاری از مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه را برای خانه‌دار شدن و محقق شدن آرزوی دور و دراز خود امیدوار کرده است.
به گزارش روزنامه فرهیختگان، در هشت سال گذشته صنعت مسکن یکی از بی‌رمق‌ترین صنایع کشور بوده است. علیرغم وابستگی صدها صنعت به حوزه مسکن و نقش آن به عنوان یک صنعت پیشرو و لوکوموتیو بسیاری از صنایع، دولت یازدهم و دوازدهم در طول زمامداری خود هیچ گاه اقدامی جدی برای تامین مسکن برای مردم به ویژه اقشار کم درآمد جامعه انجام نداده است، درواقع دولت روحانی نه تنها گامی روبه جلو برای توسعه ساخت مسکن انجام نداد بلکه با مزخرف خواندن طرح مسکن مهر، علاوه‌بر توقف اجرای آن تکمیل بسیاری از واحدهای مسکن مهر را نیز آنچنان به درازا کشاند که بعد از هشت سال، حال دولت سیزدهم باید بخشی از تعهدات مسکن مهر را اجرایی کند. رشد 6برابری قیمت مسکن و رسیدن سال‌های انتظار خرید مسکن به 50 تا 100 سال در برخی دهک‌ها ازجمله نتایج بی‌توجهی دولت روحانی به ساخت مسکن بوده است.
این بی‌توجهی بر تولید مسکن دیری نپایید که تاثیرات خود را در قیمت و عرضه مسکن نشان داد. اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن شهری در کشور از متری یک میلیون و 420 تومان در سال 1392به متری حدود 9 میلیون تومان در پایان سال 1399 رسیده است. تکانه‌های قیمت مسکن در شهر تهران وضعیتی به مراتب شدیدتری داشته و متوسط قیمت مسکن تهران در ماه‌های اخیر وارد کانال 31میلیون تومانی شده است. درحالی که در سال 1392 متوسط قیمت مسکن در شهر تهران حدود پنج میلیون و 200 هزارتومان بوده است.
این روزنامه در ادامه می‌افزاید: درحال حاضر روزانه حدود سه هزار میلیاردتومان به نقدینگی کشور افزوده می‌شود که بخش قابل توجه آن توسط ماشین خلق پول بانک‌های خصوصی ایجاد می‌شود و اکثریت آن نه در فرآیند تولید بلکه با ورود به اقتصاد غیررسمی صرف واسطه‌گری‌ها و دلال‌بازی می‌شود.
بنابراین با کنترل ماشین خلق پول بانک‌های خصوصی می‌توان آثار افزایش نقدینگی تسهیلات ساخت مسکن را بهتر کنترل کرد. از سوی دیگر بخشی از منابع این طرح از طریق آورده مردم تامین خواهد شد. حتی با ورود ساخت مسکن به بورس می‌توان منابع مالی بخش قابل توجهی از این طرح را از طریق نقدینگی موجود تامین کرد. حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده موجب کاهش دوره انتظار برای خرید خانه خواهد شد و با کنترل خلق پول بانک‌های خصوصی، تامین مالی بخشی از پروژه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از طریق آورده نقدی و بازار سرمایه می‌توان علاوه‌بر به حرکت درآوردن چرخ ده‌ها صنعت وابسته آثار رشد نقدینگی این طرح را نیز مدیریت کرد.
فرهیختگان تصریح می‌کند که با تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال، می‌توان از تورم کم کرد و قدرت خرید عمومی را ۵۰ درصد افزایش داد.

پیغام پوتین به اردوغان:باید سوریه را ترک کنید
حملات سنگین به تروریست‌های تحت حمایت ترکیه در سوریه، موجب تحقیر اردوغان شد. این حملات سنگین و غافلگیر‌کننده، دو روز پس از دیدار اردوغان با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سوچی انجام شد.
ارتش سوریه و جنگنده‌های روسیه دیروز مواضع تروریست‌ها در استان ادلب و شمال غربی حماه را با موشک و راکت هدف قرار دادند. منابع خبری از بمباران شدید و گسترده تروریست‌های تحت امر اردوغان در ادلب و حماه خبر می‌دهند.
بنابر اخبار منتشره در رسانه‌ها روسیه و ایران بر پاکسازی کامل سوریه از وجود تروریست‌های تحت امر ترکیه تاکید دارند.
در همین حال یک روزنامه‌نگار ترکیه‌ای، از غافلگیری اردوغان خبر داد. «ترکر ارتورک» روزنامه‌نگار ترکیه‌ای در توییتر نوشت: اجلاس سوچی بسیار بد گذشت. پوتین از ما خواست ادلب را ترک کنیم!
این روزنامه‌نگار فاش کرد که ولادیمیر پوتین از اردوغان خواسته نیروهای خود را از سوریه خارج کند. او نوشـت: از ما خواسته شد سوریه را ترک کنیم، قیمت گاز طبیعی افزایش یافت، خرید موشک‌های اس -400 از دستور کار خارج شد و گفته شد که ادلب، زمستان امسال بخشی از دولت سوریه خواهد بود.
روزنامه‌نگار ترک از دولت کشورش انتقاد کرده و افزود: «اردوغان هیچ برگ برنده‌ای نداشت و ضعیف بود.» در همین حال خبرگزاری روسی اسپوتنیک، با ‌اشاره به نمک‌نشناسی اردوغان نسبت به ایران نوشت: ایران اردوغان را از کودتا نجات داد.
این خبرگزاری می‌نویسد: نباید فراموش کرد در همین ترکیه که امروزه برای ایران مزاحمت ایجاد می‌کند، این ایران بود که چند سال پیش، اردوغان را از کودتا نجات داد. برخی منابع خبری در آن زمان تاکید می‌کردند تنها جای امنی که اردوغان برای پناه دادن به خانواده‌اش در کل جهان پیدا کرده بود ایران بود.
یادآور می‌شود اردوغان 11 مرداد 95 -یک ماه بعد از کودتا- اذعان کرد: «با وجود دشمنی میان من و بشار اسد، او کودتا را محکوم کرده، در حالی که همپیمانان ما، آمریکا و اروپا و عربستان، وقتی که نیازمند کمک‌شان بودیم، از پشت به ما خنجر زدند.»
او همچنین شهریور 98، در چهلمین سالگرد کودتای نظامی۱۲ سپتامبر در جزیره یاسی آدا گفت: «محافلی که چهره‌ای تاریک دارند، کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ را طراحی کردند. هنگامی که خبر به واشنگتن رسید، گفتند بچه‌‌های ما باز هم موفق شدند. شب کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ هم، منتظر بودند همان سخنان را تکرار کنند.»
با وجود این واقعیت‌ها، دولت ترکیه همچنان نقش پادویی را در خدمت مطامع نامشروع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ‌ایفا می‌کند.

روحانی منّت آمریکا را می‌کشید رئيسی سر آمریکا منّت می‌گذارد
عضو حزب اتحاد ملت می‌گوید: روحانی می‌خواست منت آمریکا را در مذاکرات بکشد اما رئيسی سر آمریکا منت هم می‌گذارد.
سیدمحمود میرلوحی (عضو پیشین شورای شهر تهران و معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات)، در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: زمانی که (در سال 76) آقای خاتمی به صحنه انتخابات آمد، تلقی خودش این نبود که جامعه آنقدر تشنه و منتظر باشد و به نوعی مطالبات نهفته جامعه سر باز کرد و اصلاحات شد، اگر بتوان آن مطالبات را ردیابی کرد خواهیم دید همچنان به قوت خود باقی است و روشن است که مطالبات چیست، چون مطالبات در تمامی حوزه‌ها است.
وی افزود: در حوزه سیاسی، آقای خاتمی یک شعاری داشتند و می‌گفتند توسعه باید همه‌جانبه، جامع و هماهنگ باشد و نمی‌توان فقط بگوییم معیشت آری! فرهنگ خیر! یا بگوییم توسعه فرهنگی آری! توسعه اجتماعی خیر! همه اینها با هم است اما گاهی اوقات که اولویت‌ها را فهرست کنی ممکن است مثلا امروز مسئله مردم معیشت، اقتصاد، اشتغال، کرونا و خشکسالی باشد، اینها درست است اما معمولا اولویت‌های کشور یکی دو اولویت نیست.
میرلوحی همچنین گفته است: ممکن است پرچمداران این حرکت و شعارها (اصلاح‌طلبی) تغییر کند. یک روز یک فرد خامی بوده، اما امروز جامعه بگوید شما تند می‌روید و ما می‌خواهیم دیگران بیایند و پرچم را بگیرند. بسم‌الله. گاهی اوقات می‌بینید که جریان رقیب می‌گوید من این کار را بهتر از جریان اصلاح‌طلب انجام می‌دهم، شعار دادند و برای انتخابات هم همین شعارها را دادند و مثلا آقای رئيسی گفتند: من 2 میلیون فالوور دارم که یعنی من خودم در فضای مجازی هستم، طبیعتا این‌گونه شد و جامعه گفتند زمانی که رئیس قوه قضائیه می‌گوید من 2 میلیون فالوور دارم پس فرد به‌روزی است پس دغدغه نداریم، بعد ایشان گفتند ما یک میلیون مسکن در سال می‌سازیم و بقیه گفتند «بَه‌بَه».
او اضافه کرد: اگر چنین کاری صورت گیرد بحثی در آن نیست، بعد گفتند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و نه‌تنها منت نمی‌کشیم بلکه منت هم سر آمریکا می‌گذاریم و بقیه گفتند چه بهتر! آقای روحانی می‌خواست تحریم‌ها را بردارد و ظاهرا می‌خواست در جاهایی منت هم بکشد ولی ایشان منت نمی‌کشد بلکه منت هم سر آمریکا می‌گذارد.
این فعال اصلاح‌طلب اظهار کرد: بنابراین طبیعی است که مردم به ایشان رای می‌دهند ولی این مطالبات چیزی نیست که بتوان یک جامعه را مثلا در مدت محدودی منصرف کرد و مثلا به اهل هنر بگوید شما باید احترام داشته باشید، به اهل فرهنگ بگوید شما باید کرامتتان حفظ شود، مبارزه با فساد باید به مفهوم واقعی باشد، آقای رئيسی یک شعار دادند و اگر به آن دقت شود بسیار مهم است. ایشان می‌گویند من در قوه قضائیه باید با فساد مبارزه می‌کردم اما حالا می‌خواهم با فساد مبارزه کنم یعنی همه گلوگاه‌های رانت و فساد را می‌خواهم ببندم، بسم‌الله ببندید!
میرلوحی بیان کرد: الان اصل گلوگاه‌های رانت و فساد این است که فساد، رقابتی شود، اصل آن این است که این امضاهای طلایی در اختیار دستگاه‌ها که سال‌هاست در قانون رفع موانع تولید در حد حرف گفته شده ولی متاسفانه امضاهای طلایی بیشتر شده و کم نشده است. اگر کسی بخواهد یک حرکتی، یک تولیدی، یک اشتغالی و یک فعالیتی را ایجاد کند باید از صد نقطه و از صد اداره عبور کند یعنی باید یک کفش آهنی داشته باشد که بتواند از این اداره به آن اداره برود و تازه حرمت هم ندارد، چون من خودم هم در سال‌های مختلف درگیر بودم یعنی در بخش خصوصی بودم و می‌بینم که بخش خصوصی، نزد این دستگاه‌ها حرمتی ندارد و این از مسائلی است که باید حل شود. گلوگاه‌های فساد یعنی مثل رومانی، یک شخص بتواند از یک صبح تا ظهر شرکتی را تاسیس کند، ثبت کند و بعدازظهر هم در شرکتش بنشیند و کارش را شروع کند ولی در اینجا ببینید که چه بساطی به وجود آمده است، آنها کاری می‌کنند که شخص از کار و فعالیت و تولید منصرف شود و اینها از مسائلی است که باید حل شود.
میرلوحی همچنین در پایان ادعا کرده؛ «ما طبیعتاً نمی‌توانیم با دولت آقای رئیسی متحد باشیم و از آن طرف منتقد هم نمی‌توانیم باشیم یعنی احساس می‌کنیم اینها بسیار نازک‌نارنجی هستند از این رو احتمالاً یک حالت صبر و انتظار و ارزیابی و نقد پیدا خواهیم کرد یعنی چاره‌ای جز این نداریم چون ممکن است فردا بگویند شما این حرف را زدید و این اشکال به وجود آمد. ارزیابی و برداشت من این است که جریان اصلاحات صبر می‌کند و عجله‌ای ندارد که بخواهد آقای رئیسی را نقد کند چون شرایط کشور، در حال حاضر بسیار حساس است.»
درباره این اظهارات گفتنی است؛ اگر خاتمی در سال 76 مورد اقبال انتخاباتی قرار گرفت، به دلیل این بود که مدت‌ها از سیاست دور بود و مردم خیلی شناختی از وی نداشتند. اما 24 سال بعد (انتخابات اخیر) وقتی خاتمی و گروه‌های اصلاح‌طلب خواستار رأی به همتی و ائتلاف اصلاح‌طلبان برای شورای شهر شدند، بیش از 2/3 میلیون رأی در انتخابات ریاست جمهوری کسب نکردند و در انتخابات شورای شهر تهران نیز نفر اول لیست مورد حمایت آنها 34 هزار رأی به دست آورد.
ثانیاً مشکلات اقتصادی و معیشتی بی‌سابقه، معلول 8 سال حاکمیت اصلاح‌طلبان در دولت و همچنین مجلس نهم (از میانه بعد) و مجلس دهم است. مردم به روشنی دیدند که این طیف برخلاف وعده‌ها و فضاسازی‌ها، هم اقتصاد را به قهقرا بردند و هم توانمندی علمی کشور در زمینه هسته‌ای را عقب راندند. در همین ماجرای کرونا هم، دولت روحانی ضمن سوءمدیریت در زمینه واکسیناسیون، تدبیر درستی هم در مقابل سفرها به خرج نداد تا جایی که در روزهای آخر، شش روز تعطیلی بی‌حساب و کتاب به همراه مجوز سفرها را اعمال کرد که خروجی آن، ‌رسیدن قربانیان روزانه به 700 نفر در روز بود. اما به همت دولت جدید، هم واکسیناسیون در کشور بیش از 2 برابر شده (یک ماه به اندازه 7 ماه واکسیناسیون) و هم گسترش بیماری تا حدود زیادی مهار شده است. این در حالی است که مدعیان اعتدال و اصلاحات حتی واردات واکسن را هم به FATF و برجام گره زده بودند.
ثالثاً در موضوع مذاکرات، دولت روحانی باید دنبال آمریکا می‌دوید و آنها کارشکنی می‌کردند و اقتصاد و مدیریت هم معطل تغییر خباثت آمریکا بود؛ اما اکنون دولت جدید به مسئولیت‌های مدیریتی خود عمل می‌کند و مذاکرات و برجام را هم در حاشیه این مسئولیت و تنها به شرط مؤثر و مفید بودن و لغو عملی تحریم‌ها دنبال می‌کند. بنابراین حال آمریکاست که باید التماس مذاکره بکند.
رابعاً درباره دشواری‌های کسب و کار که آقای میرلوحی اشاره کرده، مشکلات مدنظر ایشان اتفاقاً برآمده از دولت مدعی اعتدال و اصلاحات است به نحوی که کشور در زمینه رتبه‌بندی جهانی تسهیل کسب‌وکار، در این دوره چند پله سقوط داشت و اتفاقاً، ‌با همت مجلس و همراهی دولت در تصویب قانون اخیر، مقرر شده دریافت مجوز به جای چند ماه، ظرف چند روز انجام شود.
و سرانجام این که برخلاف ادعای آقای میرلوحی، مدعیان اصلاح‌طلبی در نقد- تخطئه و ملامت و ترور شخصیت- دولت جدید اصلاً صبر و طاقت نداشتن، به نحوی که حتی پیش از تحلیف و تنفیذ رئیس‌جمهور یا تشکیل دولت جدید، مدعی شدند چرا دولت یا رئیس‌جمهور، برای کرونا و اقتصاد و معیشت مردم و... کاری نمی‌کنند! در واقع همه انتقادهای انجام نداده در حق دولت روحانی را یک جا نثار، رئیس‌جمهور و دولت جدید کردند!!