kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
رک و صریح می‌گویم با این نیروها نمی‌توانیم در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس موفق شویم

رضایی: اهل رفتن نیستم، نمی‌توانم روی نیمکت تیم‌های خارجی بنشینم

 

هادی رضایی سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران پس از 9 دوره حضور در بازی‌های پارالمپیک و بازگشت کاروان ایران از توکیو با خبر قطع همکاری‌اش با این تیم جامعه ورزش جانبازان و معلولین را در شوک فرو برد، البته اگر شرایط کار فراهم شود می‌توان دوباره او را در کنار تیم دوست داشتنی والیبال نشسته دید. پارالمپیک 2020 توکیو در حالی به اتمام رسید که تیم ملی والیبال نشسته با پیروزی قاطع مقابل همه حریفان مقتدرانه به مقام قهرمانی دست یافت و یکی از 12 طلا کاروان ایران را به ارمغان آورد.
اما در حالی که خیلی‌ها راز موفقیت والیبال نشسته ایران را به عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ ورزش ایران حضور‌هادی رضایی در راس آن می‌دانند، او فعلا ساز جدایی کوک کرده است. او که در این دوره سرپرستی کاروان ایران را برعهده داشت، در گفت‌وگوی اختصاصی با کیهان بارها تاکید کرد که لازمه موفقیت ایران در دوره‌های بعدی پارالمپیک تغییر و تحول اساسی در همه ابعاد و ارکان تیم‌های اعزامی است از تغییر نگرش و جا بجایی مدیریت انجمن‌ها گرفته تا ورزشکاران و مربیان. رضایی در گفت‌وگوی تلفنی خود درباره اتفاقات و حواشی قبل، حین و بعد از پارالمپیک صحبت کرد که گزیده‌ای از صحبت‌های سرمربی تیم ملی والیبال و البته سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک توکیو را در ادامه می‌خوانید:

*ما بر اساس سیاست‌های تعریف شده و گروه بندی که برای ورزشکاران داشتیم، مجوز اعزام آنها به پارالمپیک توکیو را دادیم. این برنامه‌ها و تصمیماتی که به خاطر آن می‌گرفتیم در راستای کیفی گرایی بود. نتایج و نزدیک بودن آنها به پیش‌بینی‌ها هم نشان داد که جریان کیفی‌گرایی در پارالمپیک جواب می‌دهد. البته پیش‌بینی هیچ وقت به صورت مطلق نیست، با در نظر گرفتن این مسئله پیش‌بینی‌هایی که برای پارالمپیک توکیو داشتیم به طور نسبی محقق شد.
*به نظرم اگر خواهان حضور پررنگ‌تر و نتیجه‌بخش‌تر در پارالمپیک فرانسه هستیم باید سختگیرانه‌تر عمل کنیم و روی سیاست‌هایمان پافشاری بیشتری داشته باشیم به خصوص که نتایج به دست آمده در توکیو نشان داد که هرجا از جریان کیفی گرایی عدول کردیم‌، اشتباه بوده است.
*من خیلی واضح و روشن می‌گویم که ما در 2 رشته بسکتبال با ویلچر و دوچرخه‌سواری از اجرای سیاست کیفی گرایی عدول کردیم. شاید بعضی‌ها ناراحت شوند اما بنا را بر مصالح زمان یا دستور از بالا عمل کردیم و نتیجه‌اش را در همین دو رشته بخصوص بسکتبال با ویلچر گرفتیم. ما قبل از مسابقات پیش‌بینی جایگاه هشتمی را برای این تیم در نظر گرفته بودیم ولی نهم شدیم!به نظرم با یک برنامه‌ریزی بهتر می‌توانستیم حتی بازیکنان جوانان را عازم توکیو کنیم تا حداقل به آینده امیدوار باشیم.
لازمه موفقیت تحول و تاکتیک جدید است
*به نظر من ما اگر خواهان ادامه این موفقیت هستیم باید پویاتر و با برنامه‌ریزی بهتر عمل کنیم. این به تمام رشته‌ها مربوط می‌شود حتی والیبال نشسته. ما از الان برای بازی‌های 2024 پاریس 3 سال زمان داریم که باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم. من به شما همین الان می‌گویم که اگر تیم والیبال نشسته ما به مسابقات جهانی برود شکست می‌خورد چون همه ما را شناخته‌اند. لازمه موفقیت تحول و تاکتیک جدید است.این تیم اگر رها شود، دیگر به جایی نخواهد رسید. ما دو ماه دیگر مسابقات قهرمانی آسیا در کیش را داریم، آذر ماه مسابقات قهرمانی باشگاهها در مصر برگزار می‌شود و اواخر سال هم مسابقات قهرمانی جهان در‌هانگژو است که حکم ورودی پارالمپیک پاریس را دارد، پس باید مرتب کار و کار کرد.
خسروی وفا را صد درصد قبول دارم
* ورزشکاران معلول نیازمند تغییر و تحول اساسی و بنیادی دارند.این تغییر در همه زمینه‌ها و در میان مدیران، مربیان و ورزشکاران نیاز است. منظورم از مدیریت اصلا ریاست کمیته ملی پارالمپیک و شخص آقای خسروی وفا نیست اما در مدیریت مربوط به رشته‌ها، تیم‌ها، انجمن‌ها و در میان مربیان و ورزشکاران باید این تغییر با شخم‌زنی ایجاد شود. حاج محمود خسروی وفا هم فکرشان و هم سایه شان در راس مجموعه کمیته پارالمپیک خوب کار می‌کند. من هر روز با ایشان صحبت می‌کنم و هیچ مشکلی با ایشان ندارم و صد در صد ایشان را قبول دارم.
با این نیروها نمی‌توانیم شکوفا شویم
*ما بعد از بازی‌های توکیو 2020 انتظارات را با عملکرد خوبی که داشتیم بالا بردیم. البته پتانسیل آن را داریم که حتی در آسیا بعد از چین، دوم بشویم و در پارالمپیک هم در جایگاه تک رقمی قرار بگیریم اما این هدف در شرایطی محقق خواهد شد که از سیاست کیفی‌گرایی که تعیین کرده‌ایم عدول نکنیم و با تغییر و تحول اساسی در سیستم به سوی هدفمان گام برداریم.من رک و صریح به شما می‌گویم با این نیروها نمی‌توانیم شکوفا شویم و در بازی‌های پاریس افتخارآفرینی کنیم. ورزش تحول گرا نیاز به این دارد که ترسو نباشی،ملاحظه کار نباشی،سیاسی کاری نکنی. من اینجوری کار کرده‌ام و بزرگ شده ام.
کاهش معدل سنی برای حفظ موفقیت
* باید به این موضوع توجه داشت که معدل سنی کاروان توکیو در صورتیکه ترکیب آن برای پارالمپیک آینده تغییر زیادی نداشته باشد در واقع با عدد 4 جمع می‌شود درحالیکه باید معدل سنی کاروان را کاهش دهیم. انجام این کار هم هزینه بَر است چون به استعدادیابی‌نیاز دارد. در واقع کار فدراسیون‌ها و کمیته ملی پارالمپیک برای بازی‌های 2024 فرانسه سخت است، باید از همین امروز شروع کرد.
راه را درست رفته ایم
* کمیته ملی پارالمپیک طی سال‌های گذشته بر مبنای کیفی گرایی کارهای خود را پیش برد و نتیجه اش هم کسب جایگاه سوم در بازی‌های پاراآسیایی‌اندونزی و ایستادن در رده سیزدهم بازی‌های پارالمپیک توکیو بود. این نشان می‌دهد که راه را درست رفته ایم اگرچه اعتقاد دارم پتانسیل ورزش جانبازان خیلی بیشتر از این است، باید شرایط به کارگیری آن مهیا شود. به همین دلیل است که می‌گویم ادامه کار با شرایط فعلی سخت است. باید تغییرات و شخم زنی لازم اعمال شود تا راه هموارتر شود.
قیافه من برای خیلی‌ها تکراری شده
* بعد از بازگشت از توکیو من گفتم دیگر نیستم چون فکر می‌کنم قیافه من برای خیلی‌ها تکراری شده است و همه از من توقع دارند. خیلی‌ها دوست دارند بیایند جای من و روی نیمکت تیم ملی بنشینند. 2،3 نفر که انتقاد می‌کنند از این طرف به من زنگ می‌زنند که چرا می‌خواهی بروی؟ بمان و ما به تو کمک می‌کنیم. این‌ها فشارهای مضاعفی را روی من می‌گذارد. بحث اختلاف وجود ندارد و من بیش از حد خسته هستم. از سوی دیگر حرف و حدیث‌ها هم اذیتم می‌کند. خدایی برای من هم بس است دیگر و خودم می‌گویم که کم آورده ام. شاید من جای خیلی‌ها را تنگ کرده‌ام.
3 پیشنهاد با پول‌های هنگفت دارم
* شخص حاج محمود خسروی وفا می‌داند که من 15 سال است که از کشورهای مختلف دعوتنامه رسمی داشته ام. همین الان 3 پیشنهاد سرمربیگری با پول‌های هنگفت در والیبال نشسته دارم ولی من آدمی نیستم که بتوانم روی نیمکت تیم‌های خارجی بنشینم. من اهل رفتن نیستم و کمیته پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولین خانه من است ولی فعلا می‌خواهم استراحت کنم و زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.