kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
پژوهشگر مدیریت مطرح کرد

تعطیلی 50 خرده‌فروشی با تأسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای

یک پژوهشگر مدیریت گفت: مطابق آمارهای تجربی، تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند باعث تعطیلی ۵۰ واحد خرده‌فروشی سنتی شود.


هادی حدادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر بازار خرده‌فروشی تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای که ابعاد متوسط دارند به شدت در حال گسترش هستند و برخی از برندهای آنها حتی قصد دارند در سال شعبه‌های خود را چهار برابر کنند. این فروشگاه‌ها عمدتا در سطح محلات تغییراتی ایجاد می‌کنند. 
وی افزود: در مجموع شبکه توزیع خرده‌فروشی در حال از دست دادن سهم بازار خود است و بخش بزرگی از نیروی کار اصناف در آینده مشاغل خود را از دست خواهند داد و بر تعداد طبقه کارگر افزوده خواهد شد. به عبارت دقیق‌تر بخش بزرگی از جامعه که دارای استقلال مالی از دستگاه‌های بروکراتیک دولت بودند به سمت استخدام در شرکت‌های بزرگ و از دست دادن استقلال مالی خود حرکت می‌کنند.
این پژوهشگر مدیریت با بیان اینکه در چنین شرایطی جریان مالی و سرمایه به سمت شرکت‌های بزرگ و انحصاری بیشتر پیش می‌رود، گفت: احتمالا به طرف گروه‌های بزرگ‌تر درآمدی و گروه‌های بزرگ‌تری که درآمد کمتر دارند حرکت می‌کنیم که تأثیرات اقتصادی و اقتصاد سیاسی مهمی در پی خواهد داشت. 
حدادی افزود: نتایج برخی پژوهش‌ها در این حوزه نشان می‌دهد با تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای تا شعاع پنج کیلومتری فعالیت اصناف خرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با کسادی مواجه می‌شود و مطابق آمارهای تجربی تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند باعث تعطیلی ۵۰ واحد خرده‌فروشی سنتی شود که هرکدام ممکن است تا سه نفر شاغل داشته باشند. 
وی ادامه داد: در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود ۱۵ درصد بازار خرده‌فروشی کشور را در دست دارند و سهم بازار فروش اینترنتی و آنلاین خرده‌فروشی نیز حدود چهار تا پنج درصد از کل این بازار تخمین‌ زده می‌شود که البته سالانه رشد بالایی را تجربه می‌کند.
این پژوهشگر مدیریت خاطرنشان کرد: سهم زنجیره خرده‌فروشی مدرن در کشورهای تازه توسعه‌یافته و نیمه توسعه‌یافته حدود ۵۴ درصد و در کشورهای توسعه‌یافته ۸۲ درصد است؛ بنابراین فاصله ایران با دیگر کشورهای جهان در این زمینه بسیار زیاد است و فضای زیادی وجود دارد که این بخش گسترش یابد. البته در سال گذشته سهم کالاهای اساسی از سبد خرید مردم به صورت میانگین ۵۰ درصد بود که رشد حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال‌‍‌های گذشته داشته و این درحالی است که کالاهای اساسی برای خرده‌فروشی‌ها سودآور نیست.
انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرد