kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۲۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تعطیلی و رکود، کارنامه دولت روحانی در بخش صنعت

 

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «خواب سنگین تولید در شهرک‌های صنعتی» نوشت: «گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته نشان می‌دهد 15 هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی ایران به حالت نیمه فعال درآمده و با 50 درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند. ضمن اینکه 8 هزار و 500 واحد صنعتی نیز در این شهرک‌ها به‌طور کامل به حالت «غیرفعال» درآمده‌اند. وزارت «صمت» که این آمار را منتشر کرده، اضافه می‌کند که بزرگ‌ترین مشکل این واحدهای غیرفعال، کمبود نقدینگی بوده است. در گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین آمده است که ۱۶/۱ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی به دلیل فقدان بازار، ۳/۷ درصد به دلیل اختلاف شرکا و ۲/۶ درصد به دلیل تأمین مواد اولیه فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. در این گزارش آمده است که دلیل توقف فعالیت ۱/۵ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی ایران نیز «نقصان ماشین‌آلات» است، نیم درصد به دلیل مشکلات قضایی و 4/0 درصد به دلیل مشکلات زیرساختی تولیدشان متوقف شده و تولید ۱۸/۳ درصد واحدها نیز به دلایل نامشخص متوقف شده است..»
گفتنی است رئیس‌جمهور چند روز پیش مدعی شده بود که آمار و ارقام ۴ سال اول دولت، یک دوران طلایی اقتصادی در ۵۰ سال گذشته را نشان می‌دهد. درحالی‌که ماحصل ریاست 8 سال او بر مدیریت اجرایی کشور چیزی جز «تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی»، مشکلات اقتصادی و تورم‌های کمرشکن و افزایش نارضایتی‌ها، بروز و ظهور مشکلات و گره‌های کوری مانند «حقوق‌های نجومی»، «ارز ۴۲۰۰ تومانی»، «اختلاس صندوق ذخیره ارزی فرهنگیان و بانک سرمایه»، «برخورد گازانبری با منتقدان»، «فساد در خودرو‌سازی»، «عدم شفافیت»، «کاهش ارزش پول ملی»، «افزایش شاخص فلاکت»، «بدهی‌های هنگفت دولتی»، «افزایش چندصددرصدی حجم نقدینگی»، «واردات بی‌رویه و رکود در صادرات» و... نبوده است
بیشتر خانوارهای ایرانی در فقر مطلق هستند
روزنامه همدلی نوشت: ما طی ۵ سال آینده، هرسال با کسری بودجه قابل‌توجهی روبه‌رو خواهیم بود؛ اتفاقی که گذر از خط فقر را به خط مطلق فقر هشدار می‌دهد... بیشتر خانوارهای ایرانی در حال حاضر در رسته فقر مطلق ارزیابی می‌شوند. فقر مطلق، صورتی شدید و گسترده از فقر است که در آن، افراد نمی‌توانند نیازهای اولیه خود و خانواده‌شان، ازجمله خوراک، آب سالم، بهداشت، آموزش، مسکن و البته اطلاعات را تأمین کنند.
زیر 6 میلیون تومان برای خانواده 4 نفره؛
یعنی زیر خط فقر مطلق
در ادامه مطلب آمده است: بر اساس تعریف سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۰ میلادی، درآمد پایین‌تر از ۲.۱۹ دلار در روز به ازای هر نفر، موجب می‌شود که فرد به زیر خط فقر مطلق برود. این مفهوم به آن معنی است که امروزه هر فرد در ایران که کمتر از ۵۰ هزار تومان برای خرج کردن داشته باشد، زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کند، مبلغی که برای یک خانواده چهارنفره، حدود ۶ میلیون تومان در ماه خواهد بود.
از بین رفتن تحریم‌ها هم مشکلی حل نمی‌کند!
همدلی افزود: در حال حاضر سطح رفاه خانواده‌های ایرانی به پایین‌ترین حد خود در چند دهه پیشین رسیده است و نشانه‌ها حاکی از آن است که این روند نزولی در آینده نیز ادامه خواهد داشت و حتی از بین رفتن تحریم‌ها هم علاجی برای بازگشت به شرایط پیشین، ایجاد نخواهد کرد.
اعتراف مدعیان اصلاحات مبنی بر اینکه «بیشتر خانوارهای ایرانی در فقر مطلق هستند» و «از بین رفتن تحریم‌ها هم مشکلی حل نمی‌کند!» حاکی از عمق مشکلات ناشی از سوء مدیریت و عملکرد منفی دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان است. دولت تدبیر و امید طی 8 سال گذشته زلف تمام مشکلات کشور را به مسائل خارجی گره زد و ماحصل آن افزایش تورم‌های چند صددرصدی در بخش‌های کالاهای اساسی، مسکن و خودرو و... شد.
شایان‌ذکر است بررسی شاخص قیمت تولیدکننده نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه به ثبت رسیده در پایان سال 99، در قله تورمی دهه 90 قرار دارد.
همچنین چند روز پیش، گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی حاکی از رکوردشکنی نقدینگی در دولت روحانی و این گزاره بود که نقدینگی سال ۹۹ با رشد ۴۰.۶ درصدی از ۳ هزار و ۴۷۶ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
دولت، مقصر آشفتگی بازار اجاره است
روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «آشفتگی بازار اجاره در خواب غفلت مسئولان» نوشت: هنگامی‌که از وضعیت سخت مستأجران و بی‌نظمی‌های بازار اجاره صحبت می‌شود کارشناسان و صاحب‌نظران دولت را مقصر شرایط پیش‌آمده می‌دانند. به گفته آنها سیاست‌های غلط طی سال‌های اخیر موجب شد اتفاقات ناخوشایند همانندی رکود در معاملات چه در حوزه اجاره و چه خریدوفروش، افزایش جهشی اجاره‌بها، افزایش حاشیه‌نشینی و... رقم بخورد، مسائلی که می‌تواند تبعات منفی بسیاری را برای جامعه به همراه داشته باشد
در ادامه این مطلب به نقل از کارشناس اقتصادی آمده است: اگر بخواهیم واقع‌بینانه وضعیت بازار اجاره را بررسی کنیم باید بگوییم که دولت مقصر شرایط به وجود آمده است. به‌عبارتی‌دیگر افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها و مشکلات بازار اجاره نتیجه عدم انجام وظایف وزارت راه و شهر‌سازی طی 8 سال گذشته است.
افزایش مشکلات مسکن با عدم اتمام پروژه مسکن مهر
ابتکار نوشت: متأسفانه با عدم اتمام پروژه مسکن مهر، بی‌نتیجه ماندن وعده وزارتخانه درخصوص مسکن ملی و عدم ساماندهی بازار مسکن و حوزه اجاره سبب شد مشکلات در این بخش افزایش یابد و ما شاهد رفتارهای عجیب از سوی مالکان و حتی مستأجران باشیم.
لازم به یادآوری است که تنها 4 روز به انتخابات ریاست جمهوری مانده و مدعیان اصلاحات طی 8 سال گذشته از دولت تدبیر و امید و وزیر مسکن‌ آن که طرح مسکن مهر را طرحی مزخرف و گندیده می‌دانست، حمایت می‌کردند.
آدرس غلط مدعیان اصلاحات درباره ریشه مشکلات
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «گرانی‌ها و فشارهای اقتصادی، ناشی از تحریم‌هاست کمااینکه قبل از تحریم‌ها تورم کاهشی و رشد اقتصادی رو به رشد بود اما ترامپ با خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها مشکلاتی را پدید آورد و در این میان برخی اصولگرایان که دنبال فرصت می‌گشتند تا دولت روحانی را شکننده و ناموفق جلوه دهند با سوژه گرانی‌ها دست‌به‌کار شدند.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «مردم هم که گرانی را در بازار لمس می‌کنند و دنبال ریشه و عامل آن نیستند و آن را از چشم دولت و عملکردش می‌بینند و رأی خود را از هر کس که بخواهد دنباله‌رو این دولت باشد، دریغ می‌کنند.»
چندی پیش محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود: «تغییرات تورمی در جامعه و به دلیل فشار نظام سلطه قابل نادیده‌گرفتن نیست که در ماه‌های گذشته آثار آن شدیدتر بوده؛ به‌همین‌دلیل میزان رضایت هم کاهش یافته است.»
محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز پیش‌ازاین در اظهارنظری مشابه گفته بود: «در این شرایط اقتصادی باید برای مردم توضیح داد که گرانی‌ها کار دولت نیست بلکه این دشمنان هستند که با فشار تحریم‌ها می‌خواهند ملت ایران را تسلیم کنند اما موفق نمی‌شوند.»
هیچ‌کس اقدام ظالمانه و غیرانسانی دولت‌های آمریکا- هم دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان- در تحریم مردم ایران و تبعات این اقدام خصمانه را انکار نمی‌کند؛ اما کارشناسان و صاحب‌نظران تأکید دارند که تحریم‌ها نهایتاً ۲۰ الی ۳۰ درصد در مشکلات اقتصادی سهیم هستند و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت است.
روحانی- مهر ۹۱- گفته بود: «درست است که دشمن به ما فشار می‌آورد، درست است که ما نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم اما آیا خودمان به ملتمان فشار وارد نمی‌کنیم؟ نقدینگی را چه کسی بالا برده؟ تحریم‌ها شروع شد برای این تحریم‌ها چه برنامه‌ای را در نظر گرفتیم آیا واقعاً به فکر اقتصاد مقاومتی بودیم؟».
شرق: همتی، نامزد انحرافی
و مایه فروپاشی اصلاح‌طلبان است!
روزنامه شرق هم در سرمقاله این روزنامه با انتقاد از حمایت کارگزاران از همتی نوشت: «به‌جز کارگزاران سازندگی، دیگر جریان‌های اصلاح‌طلب مایل به حمایت نامزدی نیستند که برخاسته از اراده آنان نباشد. این موقعیتِ اصلاح‌طلبان، آنان را در وضعیت تازه‌ای قرار‌داده است. وضعیتی که شاید بتواند فاصله معرفتی آن را با جامعه و گسستشان با مردم را پُر کند»
در ادامه این مطلب آمده است: «اصلاح‌طلبان برای اینکه به مردم نزدیک شوند باید بیش از گذشته با خود بی‌رحمانه روبه‌رو شوند و رد صلاحیت‌های شورای نگهبان را دستاویزی برای قربانی‌‌سازی خود قرار ندهند»
شرق نوشت: اگر شورای نگهبان در گذشته نامزدهای نیابتی پیش پای اصلاح‌طلبان می‌گذاشت، این بار گامی فراتر برداشته و با نامزدهای انحرافی درصدد فروپاشی اصلاح‌طلبان است و کشاندن آنها به راهی بدون بازگشت.
در ادامه این مطلب آمده است: بدیهی است تعبیر نامزدهای انحرافی درصدد تخریب چهره‌هایی نیست که تأیید صلاحیت شده‌اند بلکه تشریح موضع‌گیری ناگزیر اصلاح‌طلبان در برابر نامزدهایی است که از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و نسبت زیادی با آموزه‌های آنان ندارند. حمایتِ حزب کارگزاران سازندگی از عبدالناصر همتی، آنان را از بخش‌های دیگرِ اصلاح‌طلبان خاصه جریان اصلی منتسب به خاتمی، بیش از گذشته دور، و به نهادهای رسمی و جریان‌های اصولگرا نزدیک خواهد کرد، چراکه آنان به حضور در قدرت تحت هر شرایطی تَن خواهند داد.
تهیه واکسن یکی از ابزارهای اعتماد‌سازی است!
مقصود فراستخواه، فعال اصلاح‌طلب به روزنامه ایران گفته است: «ما در شرایط فعلی و برای عبور از بحران با کمترین آسیب نیازمند جلب اعتماد مردم هستیم، پس باید همان‌گونه که بر نقاط قوت تأکید می‌شود، نقد اشتباهات گذشته نیز صورت بگیرد تا بتوانیم با رفع آن قوی‌تر از گذشته گام برداریم؛ در این راستا می‌توانیم حتی از نهادهای مدنی و مردم نظرسنجی کنیم.»
وی همچنین گفته است: در حال حاضر تهیه واکسن یکی از فوری‌ترین و مهم‌ترین نیازهای کشور و راهکاری مهم برای جلب اعتماد مردم و جلب همکاری انسان‌های متخصص و مستقل به شمار می‌آید؛ در حقیقت تهیه واکسن و واکسیناسیون سریع و درست گروه‌های هدف و اقشار آسیب‌پذیر یکی از راه‌های جلب اعتماد مجدد است....
مدعیان اصلاحات خود معترف‌اند که گرانی‌ها، تورم، سوء مدیریت و عملکرد منفی دولت روحانی، بین مردم و دولت دیوار بی‌اعتمادی کشیده و جامعه به وعده‌ها و شعارهای مدعیان اصلاحات اعتمادی ندارند.. ازاین‌روست که آنان به هر حربه‌ای حتی گروگان گرفتن سلامت مردم می‌اندیشند و نسخه می‌نویسند که با واکسن، بهره‌برداری سیاسی کنیم!