kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵

امروز روز «مقاومت» است... (نگاه)

 

امین‌الاسلام تهرانی
چهارم خرداد ماه را در تقویم ما روز «مقاومت و پایداری» نامیده‌اند. وجه تسمیه هم مقاومت «دزفول» در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و مقاومت مردم این شهر در برابر موشک باران رژیم بعثی عراق است. گفته می‌شود در آغاز جنگ دزفول بیش از ۲۰۰ بار موشک‌باران و ۲۰ هزار بار گلوله‌باران شد. دزفول در دوران جنگ 7 هزار کشته، زخمی و مفقودالاثر داشت که از این تعداد، 2 هزار و ۶۰۰ نفر شهدای جنگ بودند. باری، نام‌گذاری این روز و پیوند آن با مردم دزفول شایسته است، اما امروز مقاومت یک جبهه فراگیر است که امروز معادلات را در منطقه و به تبع آن در جهان تغییر می‌دهد و دیگر حتی محدود به مرزهای کشور پهناور ایران هم نمی‌شود.
اما پر بسامد شدنِ استفاده از اصطلاحِ «محور مقاومت» در جهان به سال‌ها پس از پایان جنگ تحمیلی برمی‌گردد. شاید این اصطلاح نخستین بار با نوشته‌ای از یک روزنامه عربی بر سر زبان‌ها افتاد. این روزنامه در مقابل اصطلاح «محور شرارت» که توسط «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۲۰۰۲ مطرح شد، «محور مقاومت» را مطرح کرد و توضیح داد که کشورهایی که رئیس‌جمهور آمریکا از آنها با عنوان «محور شرارت» نام می‌برد، در اصل کشورهای «محور مقاومت» در مقابل آمریکا و تلاش آن برای سلطه‌گری در جهان (به ویژه منطقه غرب آسیا) است. هدف این جریان مخالفت با منافع «استکبار و صهیونیست» و مبارزه با ائتلاف عبری ، عربی و غربی در جهان عنوان شده‌است.
مسلّم است که اصطلاح محور مقاومت یا جبهه مقاومت اصطلاحی است برای ‌اشاره به اتحاد نانوشته‌ میان جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های سلطه‌ستیز و ضد صهیونیستی منطقه چون حزب‌الله لبنان، حشد‌الشعبی عراق، انصارالله یمن، حماس و جهاد اسلامی فلسطین و... حتی این اتحاد گستره بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.
این جبهه که زمان تولدش تصور نمی‌شد توان هیچ هم‌آوردی با آمریکا و رژیم آپارتاید صهیونیستی را داشته باشد، حالا به جایی رسیده است که در جنگ اخیر فلسطین و اسرائیل دیدیم. برای نمونه به شاخه فلسطین‌اشاره می‌شود و الا میدان نفوذ مقاومت مشخص است. برای نمونه خوب است که توجه کنیم، پیشتر حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه با پاسخ نظامی مقاومت روبه‌رو بود؛ اما در جنگ اخیر مقاومت در یک ابتکار جدید عرصه و میدان حمایت نظامی و میدانی را به کل فلسطین تسری داد و اعلام کرد از این پس هر نقطه از فلسطین و هر فلسطینی در هرجایی از فلسطین مورد تعرض و تجاوز صهیونیست‌ها قرار گیرد با پاسخ مقاومت روبه‌رو خواهد بود. مقاومت در فلسطین از زمانی که سنگ نمادش بود به جایی رسیده است که موشک‌های نقطه‌زنش را نمادِ مبارزه خود می‌کند.
منطقه غرب آسیا همواره در کشاکش درگیری‌اشغالگران آمریکایی و محور مقاومت بوده است و تقریباً در همه موارد، کفه قدرت به نفع آمریکا و متحدانش چربیده است. این روزها اما به برکت انقلاب اسلامی و پیوند نیروهای مقاومت با یکدیگر و خروش یکپارچه آنان علیه دشمنان بیرونی، این فصل از کتاب منطقه به نفع مقاومت ورق خورده است و محور مقاومت می‌تواند این را تبدیل به فرصتی برای نفوذ بیشتر خود در منطقه و به تبع آن در جهان کند. اگر این گونه نگاه کنیم راحت‌تر می‌توانیم بگوییم که امروز روزِ مقاومت است...