kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۱۵۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶

بی توجهی به رعایت مسائل بهداشتی در بازار و خطر رسیدن به موج چهارم کرونا!

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: رعایت مسائل بهداشتی در بازار از حداقل‌ها هم برخوردار نیست و این عادی انگاری بسیار نگران شده است.



دکتر معصومه گُشتایی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، اظهارداشت: متاسفانه شواهد نشان می‌دهد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اکثر مکان‌های عمومی روبه کاهش است و این موضوع رسیدن به موج چهارم کرونا را تسریع می‌کند.
گُشتایی افزود: موج چهارم کرونا خطرناک‌تر و سخت‌تر از موج‌های قبل خواهد بود، زیرا کارکنان درمانی پس از یک سال فعالیت شبانه‌روزی بسیار خسته‌اند و در واقع ظرفیت جسمی و روانی کادر درمانی پر شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه این روز‌ها شاهد بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی هستیم و زدن ماسک دیگر با جدیت پیگیری نمی‌شود این در حال است که خطر ابتلا به کرونای انگلیسی هم احساس می‌شود و هر نوع سهل انگاری می‌تواند ما را وارد موج جدیدی از این بیماری کند.
افزایش مراجعات سرپایی
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه سفر‌های اخیر هم حکایت از عادی انگاری است گفت: دورهمی‌ها، سفر‌ها و بی‌توجهی به مخاطرات کرونا بسیار زیاد شده است و به همین علت در چند روز اخیر هم شاهد افزایش مراجعات سرپایی مراکز درمانی هستیم و طبیعتاً با افزایش حجم مراجعات سرپایی به زودی شاهد افزایش بیماران در بخش بستری و مراقبت‌های ویژه خواهیم بود.
گُشتایی ادامه داد: با بازدیدی که از بازار تهران داشتیم مشاهده شد افراد بی‌توجه به مسائل بهداشتی به لباس و اقلام خوراکی رو باز دست می‌زنند در حالیکه اقلام خوراکی و خشکبار باید پوشیده باشد و در معرض رفت و آمد نباشد، اما مراجعات بسیار به بازار امکان اجرای صحیح دستورالعمل‌ها را ناممکن کرده است، همچنین پوشیدن لباس‌های مشترک و دست زدن مکرر به لباس و روسری در بازار نوعی چرخه انتقال راه می‌اندازد، زیرا هر فردی ممکن است ناقل بی‌علامت باشد که سلامت دیگران را تهدید کند. وی با ارائه راهکار‌هایی درخصوص ضد عفونی کردن خشکبار و مواد خوراکی فله‌ای و روباز گفت: مواد خوراکی فله یا باز بهتر است تهیه نشود، اما اگر تهیه شد اگر امکان شستشو دارد که باید شسته شود و در غیر این صورت به مدت ۱۰ دقیقه در فر با دمای ۱۵۰ درجه قرار گیرد یا ضد عفونی شود. همچنین سایر مواد خوراکی که امکان شستشو وگرم کردن ندارد بهتر است پس از ۴۸ ساعت از زمان خرید در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.