kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
نتیجه بررسی‌های کارشناسی

مردم در فروش سهام عدالت عجله نکنند

بررسی‌ها نشان می‌دهد سهام عدالت از ارزش بالایی برخوردار بوده و بهتر کسانی که قصد فروش آن را دارند از فروش با عجله این سهام خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ با توجه به آزادسازی سهام عدالت حدود 49 میلیون دارنده سهام عدالت، حدود 17 میلیون نفر از این افراد روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را برگزیده‌اند، بنابراین هنوز حدود 42 میلیون نفر از طریق روش مدیریت غیر مستقیم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به مدیریت سهام خود می‌پردازند.
در مرحله اول طبق مصوبه ستاد آزادسازی سهام عدالت 30 درصد از پرتفوی (ترکیب دارایی سهام عدالت) دارندگان قابلیت فروش دارد. در این زمینه برخی از شهروندان گلایه کرده‌اند که بانک‌ها برای فروش 30 درصد سهام عدالت آنها که ارزش روز آن 2/4 میلیون تومان است، فقط 450 هزار تومان پیشنهاد کرده‌اند. در حالی که اکثر کارشناسان و مسئولان مربوطه بارها اعلام کرده‌اند سهام عدالت بسیار ارزنده است و از این پس که آزاد شده است، سودآوری بیشتری خواهد داشت. بنابراین مردم در نگهداری سهام عدالت دقت کنند و از فروش زودهنگام و با عجله آن خودداری کنند. در پرتفوی سهام عدالت 49 شرکت قرار دارند که 36 شرکت از آنها مانند پالایشگاه نفت تهران، مخابرات ایران، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، ایران‌خودرو، سایپا، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های ارزنده در بورس حضور دارند و 13 شرکت غیربورسی وجود دارد که سهامداران عدالت به عنوان دارندگان حق تقدم این سهام به شمار می‌روند. به عبارت دیگر در اولین فرصتی که این شرکت‌ها در بورس یا فرابورس پذیرفته شوند حق تقدم عرضه‌های اولیه در این شرکت‌ها با سهامداران عدالت خواهد بود. از همه این موارد به راحتی می‌توان نتیجه گرفت سهام عدالت که در راستای مشارکت مردم در اقتصاد طراحی شده و اکنون بعد از 14 سال فرآیند آزادسازی آن انجام شده ارزنده است، بگونه‌ای که سهام عدالت یک میلیون تومانی اکنون به حدود 17 میلیون تومان، سهام عدالت 532 هزار تومانی به ارزش حدود 8/6 میلیون تومان و سهام 492 هزار تومانی حدود هشت میلیون تومان می‌ارزد. بنابر این دارندگان سهام عدالت گر چه نیاز مالی دارند اما پیشنهاد می‌شود از منافع و سود آینده این سهام ارزنده استفاده کرده و از عجله در فروش آن خودداری کنند.  در این زمینه، محمدصادق کریمی کارشناس بازارهای مالی گفت: مسئولان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ادعا می‌کنند که این شرکت‌ها به زودی وارد بازار بورس می‌شوند در حالی که هیچ تصریح قانونی درخصوص زمان وارد شدن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس وجود ندارد و زمان ورود این شرکت‌ها به بورس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وی افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در کوتاه مدت وارد بورس نمی‌شوند و تازه اگر هم این شرکت‌ها بعد از مدتی وارد بورس شوند، مزیت خاصی نسبت به دیگر روش‌های سهامداری ندارند. کسی که روش سهامداری غیرمستقیم را انتخاب می‌کند، سهامداری او در چارچوب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سازماندهی می‌شود.  این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هیچ کارکرد و خاصیت اضافه‌ای ندارد و اینکه برخی ادعا می‌کنند شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سود بیشتری ارائه خواهند داد، صحیح نیست چرا که این شرکت‌ها کار ویژه و جدیدی انجام نمی‌دهند که سود بیشتری توزیع کنند.