kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

رئیس سازمان غذا و دارو: مردم بدون نگرانی شیر و لبنیات مصرف کنند

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با‌اشاره به اینکه میزان آلودگی در شیر و لبنیات بسیار ناچیز است، گفت: توصیه اکید ما این است که مردم به این تبلیغات سوء توجه نداشته باشند و مصرف شیر را متوقف نکنند.



به گزارش وزارت بهداشت، محمدرضا شانه‌ساز درمورد آلودگی شیر و لبنیات اظهارداشت: یکی از معضلات اساسی کشور پایین بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات است و بخش اعظمی از مردم جامعه ما در معرض آسیب کمبود کلسیم هستند.
شانه‌ساز افزود: اینکه با ارائه اعداد و ارقامی گفته می‌شود میزان آفلاتوکسین در لبنیات و شیر بالاست، درست نیست و فکر می‌کنیم که اطلاعات رجوع شده بیشتر براساس کار دانشگاهی بوده و مراکز معتبر و رسمی که کار آزمایشگاهی را انجام می‌دهند به هیچ عنوان این اطلاعات را تائید نمی‌کنند.
وی با تاکید براینکه اطلاعات ارائه شده درمورد میزان آفلاتوکسین لبنیات قطعا غلط است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور که به کمتر از یک لیوان در روز می‌رسد نمی‌توان خطر قطعی ناشی از کمبود مصرف لبنیات که همان پوکی استخوان است را با القای این اطلاعات غلط به یک خطر احتمالی تحت عنوان بالا بودن آفلاتوکسین معاوضه کرد.
برخی اظهارنظرها به تشویش اذهان می‌انجامد
سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در این باره گفت: کشورهای مختلف حد مجاز متفاوتی برای آفلاتوکسین در مواد غذایی مختلف دارند و استانداردهای ایران عموما در حد استانداردهای ایالات متحده تعریف شده است.
کیانوش جهانپور‌ افزود: موضوع آفلاتوکسین در مواد غذایی موضوعی جهانی است، حداقل چهار دهه نقل محافل علمی و فنی است و بررسی روند آن در ایران نشان می‌دهد در همه سال‌های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است. متاسفانه هر از گاهی افرادی بدون ‌اشاره به مقدمه و موخره، مطالبی را مطرح می‌کنند که نه تنها کمکی به ارتقای سلامت و سواد سلامت جامعه نمی‌کند بلکه به تشویش اذهان هم می‌انجامد.
 طی ۱۰ سال گذشته میزان سم در شیر
رو به کاهش است
معاون کل وزارت بهداشت هم با بیان اینکه حتی در کشورهای اروپایی که سختگیرانه‌ترین کدکس‌ها را دارند آفلاتوکسین در لبنیات وجود دارد، گفت: باید توجه داشت میانگین این سم حدود ۵۰ تا ۶۰ نانو گرم در لیتر در تمام شیرهای کشور است. ایرج حریرچی افزود: اگر مقیاس، کدکس اروپا باشد، خود عدد تقریبا بالاست چون عدد کدکس اروپا ۵۰ نانوگرم در لیتر است. اگر کدکس ایران باشد حدود ۱۰۰ است که قابل قبول و اگر کدکس آمریکا باشد که میزان آن ۵۰۰ نانوگرم است، با این معیار، تقریبا تمام نمونه‌ها قابل قبول هستند. حریرچی تاکید کرد: بررسی 50 مطالعه در ایران در چند سال اخیر نشان می‌دهد در طی ۱۰ سال گذشته میزان این سم در شیر رو به کاهش است. اگرچه هنوز با میزانی که با محصولات کشورهای اروپایی است قابل مقایسه نیست و حداقل 30 تا 40 نانو گرم در لیتر بیشتر است.  وی با بیان اینکه با توجه به ارزیابی خطر باید به قضاوت این موضوع نشست، گفت: همین امروز هم میزان مصرف شیر در جامعه ما پایین است و مصرف شیر در مقایسه با کشورهای اروپایی شاید یک چهارم باشد و به مردم توصیه می‌کنیم که مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نکنند و نکته دیگر اینکه خطر جدی این ماده با دوز 3/5 میلی گرم به ازای وزن مصرف‌کننده دیده شده که بسیار بعید است به این میزان از دوز در بدن فرد برسد.