یک کارشناس اقتصادی:
تقاضای کاذب خودرو قیمتها را بالا برد
یک کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد در حال حاضر بزرگترین عامل در افزایش قیمت خودرو، تقاضاهای کاذب در عین تضعیف شدن عرضه است.
حسن کریمی سنجری در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار داشت: در رابطه با افزایش قیمتها در بازار خودرو، دلایل متعددی به این موضوع دامن زده است. بخشی مربوط به شرایط اقتصادی کشور است؛ بدین معنا که پیشبینی روشنی از آینده اقتصادی در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بزرگترین عامل در افزایش قیمت خودرو، تقاضاهای کاذب در عین تضعیف شدن عرضه است، افزود: افراد تصور میکنند اگر قرار است شرایط به همین شیوه پیش برود، در سال آینده ممکن است نرخ ارز و به دنبال آن تورم افزایش پیدا کند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: نقدینگی در بخشها و لایههای متعددی اثرگذار بوده و سبب شده مردم برای حفظ ارزش پول خود که قرار است توسط تورم اقتصادی و افزایش نرخ ارز از بین برود، به بازارهای مختلف روی آورند. البته که بازار خودرو دارای مطلوبیت فراوان در این زمینه است.
به گفته کریمی، علاوه بر این بخشی دیگر از نابسامانیها در افزایش قیمت خودرو در خود صنعت قابل تحلیل است. درست است که طی یکی- دو ماه اخیر شرایط عرضه بهتر شده است؛ اما در نگاه کلی به سال ۱۳۹۷ عرضه خودرو در مقایسه با سنوات قبل و تقاضای طبیعی جامعه، بسیار کمتر و تضعیف شده است.
وی با بیان اینکه کماکان تقاضای خودرو وجود داشته و این حجم تقاضا موجب شده مشکلاتی ایجاد شود، گفت: در حال حاضر تنها مکمل برای پاسخ به این حجم از تقاضا، بازار است؛ بنابراین بازار به راحتی قیمتها را افزایش داده و به اصطلاح «ناز میکند». نازش هم به سبب نگرانی از آینده بازار، خریدار دارد و قیمتها را افزایش داده است.
این کارشناس صنعت خودرو ابراز امیدواری کرد: روند عرضه در سال آینده بهبود پیدا کند و سبب تعدیل نسبی قیمتها شود. همانطور که ذکر شد در حال حاضر بخش عمدهای از تقاضاها کاذب بوده و به سبب نگرانی از آینده پیشبینی میکنند که خودروی خود را امسال خریداری کرده تا ارزش پول خود را در سال ۱۳۹۸ حفظ کنند و بتوانند خودرو را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.
کریمی علت دیگر افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمتها را روزهای آخر سال و تعطیلات عید دانسته و گفت: طبق روال هر ساله، مردم برای استفاده از تعطیلات احساس نیاز بیشتری به خودرو میکنند. اما در این شرایط که به شدت عرضه دچار فشار و تضعیف شده، افزایش تقاضا دردسرساز شده است.
انحصار بالایی در بازار خودرو وجود دارد
در همین زمینه، میلاد بیگی، مدیر بخش خودرو اندیشکده دانشگاه امیرکبیر در گفتوگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: در کشور، بازار خودرو شفاف نداریم که قیمت خودرو در آنجا از چانهزنی فروشنده به خریدار به دست بیاید.
وی افزود: در شرایط بازار انحصاری، واگذاری قیمتگذاری به بازار درست نیست، البته اصلاً مشخص نیست قیمت بازار از کجا میآید و نمیتوان راستیآزمایی کرد که قیمت اعلامی خودروسازان درست است یا غلط. زیرا بازار خودرو مشخص در کشور نداریم. مدیر بخش خودرو اندیشکده دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: در حال حاضر قیمتگذاری در بازاری انحصاری به خودروسازان واگذار شده و خودروساز نیز تمایلی به افزایش تیراژ تولید خود ندارد. وزارت صنعت هنوز قانونی را مصوب نکرده که بهای اضافی دریافتی خودروسازان وارد خزانه شود و در حال حاضر همه فروش خودروسازان به حساب خودشان میرود.به گفته بیگی، در حال حاضر در بازار خودرو انحصار بالایی وجود دارد و رقابتی هم شکل نگرفته است. رقابتی شدن در این بازار نیز قطعا در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد.
وی با بیان اینکه شرکتهایی طی 30 سال اخیر قصد تولید خودرو با زیر قیمت پراید را داشتهاند ولی وزارت صنعت مانع شده است، گفت: تا زمانی که بنگاه خودروسازی مطمئن باشد با شرایط فعلی میتواند سود کسب کند، به سراغ نوآوری نخواهد رفت.