kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷

نیکشهر تشنه آب دریاست



 مدیر آب و فاضلاب شهری نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: پایان جیره‌بندی سه ساله آب در این شهرستان نیازمند تخصیص اعتبارات لازم برای حفر چاه‌های جدید و انتقال آب دریای عمان است.
سعید ریگی اظهار داشت: دامنه کم‌آبی در شهر نیکشهر روز به روز بیشتر می‌شود و اگر به همین ترتیب ادامه یابد حتی چند دقیقه نمی‌توانیم آب مردم را تامین کنیم.
وی بیان کرد: تامین آب شهر نیکشهر از پنج حلقه چاه رودخانه کشیک و پایین دست سد خیرآباد است و این چاه‌ها روز به روز آبدهی کمتری دارند.
مدیر آب و فاضلاب شهری نیکشهر گفت: وضعیت سد خیرآباد بحرانیست و تنها حدود کمتر از یک میلیون مترمکعب آب آن قابل استفاده است.
وی با بیان اینکه کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر باعث خشکسالی شدید و به تبع آن خشک شدن چاه‌های آب آشامیدنی شده است خاطرنشان کرد: از مجموع ظرفیت 27 میلیون مترمکعبی سد خیرآباد هم اینک حدود سه میلیون متر مکعب آب وجود دارد که بیش از 2 میلیون مترمکعب آن حجم آب مرده و رسوبات است.
ریگی بر ساخت سیستم تصفیه آب، انتقال آب از سد خیرآباد به بالادست چاه‌های آب آشامیدنی، حفر چاه‌های جدید و انتقال آب از دریای عمان تاکید کرد.
وی ادامه داد: جیره‌بندی آب در طول سه سال گذشته مشکلات و نارضایتی‌های بسیاری بهمراه داشته به طوریکه در برخی از نقاط شهر به دلیل کمبود آب توان تامین آب مورد نیاز مردم را نداریم.
رئیس شورای اسلامی نیکشهر نیز اظهار داشت: خشکسالی‌های 2 دهه اخیر سبب خشک شدن قنوات، سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش روستاهای بی‌آب شده است.
عبدالباسط بلوچزهی افزود: بحران بی‌آبی در نیکشهر جدیست و تنها راه مقابله با کم‌آبی، خشکسالی و تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت انتقال آب از دریای عمان به تمامی روستاها و نقاط شهری به طول حدود 90 کیلومتر است.
وی بیان کرد: هم اینک بیش از 140روستا با تانکر آبرسانی سقایی می‌شوند و حدود 100 قنات پر آب نیز خشک شده است.
رئیس شورای اسلامی نیکشهر ادامه داد: اختصاص اعتبارات لازم برای جبران اثرات خشکسالی، خرید بیش از 20 تانکر آبرسانی جدید، ساخت شبکه آبرسانی در روستاها، حفر چاه جدید در نقاط شهری و برخی نقاط روستایی، تخصیص 100 کیلومتر لوله برای انتقال آب چشمه از ضرورت‌های مهم برای مقابله با کم‌آبی در این شهرستان است.
وی تصریح کرد: در صورت انتقال آب از دریای عمان به نقاط شهری و روستایی بیش از 20 هزار هکتار زمین کشاورزی نیز زیر کشت رفته و هزاران شغل جدید ایجاد می‌کند و رونق صنعت و ایجاد کارگاه‌های بزرگ و کوچک از جمله دیگر مزایای وجود آب مطمئن و پایدار است.