kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸
یک پژوهشگر در گفت‌وگو با کیهان:

پژوهش گوهرهای ناب قرآنی را به‌دست می‌دهد





عباسعلی کامرانیان را بیشتر خوانندگان جدی مطبوعات به عنوان نویسنده ستون «تپش قلم» روزنامه کیهان می‌شناسند. وی جدا از مطالب و کتاب‌های ادبی، به عنوان پژوهشگری در حوزه قرآن کریم شناخته می‌شود و تاکنون 424 عنوان پژوهش قرآنی را در قالب کتاب منتشر کرده است. به همین بهانه با وی گفت‌وگویی کرده‌ایم:

- آقای کامرا‌نیان چه ضرورتی باعث شد که رو به تهیه کتاب‌های قرآنی بیاورید؟
  * در جامعه‌ای که از یک سو اکثریت مردم معتقد به توحید و پیرو دین اسلام هستند و دوست دارند که مبنای زندگی خود را بر‌اساس دستورات الهی پایه‌گذاری کنند و رفتارهای فردی و مناسبات اجتماعی خودشان را هم وفق باید‌ها و نباید‌های خداوند سبحان تنظیم کنند، و از سوی دیگر هم قرآن حکیم که کلام خداوند سبحان و خداوند سایر کلام‌ها است معتبرترین سند این دین و کتاب انسان‌سازی است که اگر خوب فهمیده شود و درست عمل گردد موجب خوشبختی دنیا و آخرت انسان می‌شود، نیاز به پژوهش علوم قرآنی و در دسترس قرار دادن این علوم برای همگان، واضح و مبرهن است!
 - ‌‌‌‌‌‌کتاب‌ها به کدام شیوه طراحی و تهیه شده است؟
  * در مجموعه کتاب قرآنی که اینجانب توفیق تالیف آنها را داشته‌ام شیوه‌ طراحی و تهیه کتاب‌ها به این ترتیب بوده است:
  الف: نخست موضوعی که می‌خواهم درباره آن به تحقیق و پژوهش قرآنی اقدام کنم را انتخاب می‌کنم. انتخاب موضوعات هم بر اساس نسبت اهمیت آنها با زندگی آحاد مردم دارد.
  ب: پس از انتخاب موضوع، کلیه ‌ آیاتی که در‌باره آن موضوع است را از قرآن کریم انتخاب می‌کنم. سپس چینش این آیات شروع می‌شود و به ترتیب اهمیتی که دارند و موجب قوام محتوی کتاب می‌شوند نظم و ترتیب خود را در کتاب می‌یابند.
 پس از آن درباره هر آیه توضیح داده شده و سپس نظر دو نفر از مفسران قرآن‌کریم درباره آن آیه آورده شده و در پایان با احادیث و روایاتی که مربوط به آن موضوع است و نیز مثل‌ها و داستان‌های کوتاه و‌اشعاری که بر غنای بحث می‌افزایند، مطلب کامل می‌شود.
قابل توجه اینکه:
  در مجموعه کتاب‌های نکته‌های قرآنی در‌باره این موضوع، از حدود 40 تفسیر شیعه و سنی از قرون دوم و سوم هجری گرفته تا تفاسیر فعلی استفاده شده است.
  همچنین در شیوه نگارش مطالب، از شیوه نگارش روزنامه‌ای استفاده کرده‌ام تا ضمن اینکه مطالب مستند و محکم و جذاب می‌باشد برای همگان قابل استفاده هم باشد.
- برای اثربخشی مطالب کتاب از چه تمهیدی بهره برده‌اید؟
 * کلام خداوند سبحان در نهایت اثربخشی بر انسان‌های حقیقت‌خواه و حق‌طلب و اندیشمند است و نیازی به اینکه ما چیزی بر آن بیفزاییم ندارد! بلکه ما باید بسیار متوجه و مراقب باشیم که چیزی از آن نکاهیم!
اما باید دقت کرد و دانست که:
  قرآن کریم اقیانوس بی‌انتهایی از علم و حکمت و دانش و معرفت است که خداوند منان با لطف لطیف و مهر شریف خویش آن را در دسترس ما گذاشته است.
   ولی برای استفاده از گوهر‌های ناب این اقیانوس لایزال باید با تحقیق و پژوهش هدفدار و دقیق، در عمق آیات و مفاهیم آن شنا کرد تا بتوان گوهر‌های ناب و جواهرات معنوی را به دست آورد و در اختیار مشتاقان حق و حقیقت نهاد.
برای اینکه فرهنگ قرآن در دسترس مردم قرار گیرد لازم است که با سیاست‌گذاری‌های دقیق، برنامه‌ریزی‌های کارشناسی‌شده، مجریان توانا و متعهد، ناظران کارشناس و خبره، این فرهنگ ناب چنان ساماندهی شود که در رفتارهای فردی و مناسبات اجتماعی مردم نهادینه گردد.
  اما متأسفانه فعلاً دستگاهایی که متولی این کار هستند، بر طبل آهنگ قرآنکه شامل مقدماتی نظیر: روخوانی و روان‌خوانی، حفظ و قرائت و تجوید و تلاوت، و حتی مفاهیم و تفسیر می‌شود می‌کوبند!
  نتیجه آن هم این می‌شود که دستگاه‌های مربوطه برای گزارش بودجه‌هایی که خرج کرده‌اند، فقط آمار‌های کمی و مبالغه‌آمیز بدهند که مثلاً چند نفر روخوانی و روان‌خوانی و یا تجوید و تلاوت فرا گرفته‌اند و یا اینکه حافظ قرآن شده‌اند و...
  اما آیا تا کنون نهادی به این فکر افتاده که افرادی متخلق به اخلاق قرآن تربیت شوند و «فرهنگ قرآن» در زندگی فردی و مناسبات اجتماعی آنها نمایان شود؟!
  آیا ما و کسانی که مدعی تبلیغ و یا تعلیم قرآن‌کریم هستیم و هستند فرهنگ قرآن حکیم را در زندگی خویش حاکم کرده‌ایم؟ آیا قصد داریم که قبل از آموزش دیگران خودمان متخلق به اخلاق قرآن شویم؟ آیا توانسته‌ایم نخست در کشور وجود خودمان، دروغ، غیبت، پارتی‌بازی، حرام‌خواری، حقه‌بازی، تبعیض، را که ضد تعالیم قران مجید است در وجود خودمان براندازی کنیم و به جای این امور شیطانی، راستگویی، قسط و برابری، عدالت، مساوات، پرکاری و سعی و تلاش هدفدار، صداقت، عمل به عهد و پیمان، امانتداری و... سایر فضایل اخلاقی و رحمانی که وفق فرهنگ قرآن مجید است را در وجود خویش نهادینه کنیم؟!
  اگر کسی توانسته است که به این مدارج عالی برسد با او حرفی نیست و باید دستانش را بوسید و چه نیکو و چه عزیز و عظیم است چنین کسی!
  اما اگر ما هنوز نتوانسته‌ایم خودمان متخلق به اخلاق قرآن شویم، و ادعای آموزش دیگران را داریم وای بر ما! زیرا:
اولاً:
رطب خورده منع رطب چون کند؟!
  و اگر هم منع رطب کند سخنش اثری نخواهد داشت!
و ثانیاً:
  همه می‌دانیم و می‌دانید که ضمن اینکه این مقدمات لازم و ضروری هستند، اما کافی نیستند و تمام این مقدمات برای این است که رفتارهای فردی و مناسبات اجتماعی ما بر اساس فرهنگ قرآن حکیم ساماندهی شود.
  ولی اگر ما در مقدمات متوقف شویم، نه تنها به مقصد و مقصود نخواهیم رسید بلکه ضررهای فراوان دنیوی و اخروی هم خواهیم کرد!
- تاکنون چه بازخوردی را از مخاطب شاهد بوده‌اید؟
  * به‌طور یقین هر نویسنده حرفه‌ای به همان اندازه‌ای که برای آثار خود اهمیت و ارزش قائل است، برای بازخورد این آثار در ذهن مخاطبان خویش هم حساب باز می‌کند تا متوجه شود در کجای کاری که می‌کند ایستاده است و از کار خویش عیب‌زدایی و رفع نواقص کند.
  بخشی از آنچه بنده در کتاب‌هایم می‌نویسم را در مساجد مختلف تهران و شهرستان‌ها با عنوان تفسیر کوتاه آیات قرآن کریم در بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا برای نمازگزاران می‌گویم و مشاهده کرده‌ام که بسیاری از ائمه محترم جماعات و هیئت امنای مساجد و نمازگزاران اظهار لطف و محبت می‌کنند و تقاضا می‌کنند که بیشتر در این‌باره برایشان سخن بگویم.
  همچنین تیراژ کتاب‌ها که از هزار تا پنج هزار توسط 11 ناشر منتشر می‌شود و بعضی از آنها مانند کتاب جن که تاکنون هفت بار تجدید چاپ شده و هم اکنون هم نایاب است نشان از اقبال مخاطبان این آثار دارد.
- کتاب تازه‌ای هم در دست کار دارید؟
 * من تا زنده هستم فارغ از تمام هیاهوهای زندگی روزمره و... خودم را وقف تحقیقات قرآن مجید و وظیفه عزیز و عظیم «خادم القرآنی» کرده‌ام و از خداوند بخشنده و مهربان درخواست کرده‌ام که به من سه موهبت عطا فرماید:
اول- نوشتن حداقل هزار و یک کتاب درباره موضوعات قرآنی که تاکنون به لطف الهی ۴۲۴ موضوع را تحقیق و بررسی کرده و در قالب کتاب منتشر کرده‌ام که قرار است به زودی با عنوان «فرهنگ نورالانوار قرآن کریم»، تبدیل به یک مجموعه عظیم و مستند از موضوعات قرآنی و تفاسیر بزرگ شیعه در چهل جلد سه هزار صفحه‌ای که بالغ بر یکصد و بیست هزار صفحه می‌شود، گردد.
دوم- شهادت آگاهانه و خالصانه در راه حضرت دوست که غرق در خون به حضور معبود و معشوق ابدی و ازلی خویش برسم که آنچه داریم و دارند از اوست.
سوم- اگر در زمان حضرت امام زمان بودم جزو یارانش باشم و اگر در عمر دنیوی این توفیق حاصل نشد، در زمره منتظران واقعی آن حضرت نامم ثبت و ضبط شود. ان‌شاء‌الله.