kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹

دو کره در آستانه آشتی تاریخی اگر آمریکا سنگ‌اندازی نکند

به رغم تمام سنگ‌اندازی‌های آمریکا و اظهارات مغرضانه معاون رئیس‌جمهور این کشور که گفته بود «موضع سئول و واشنگتن در قبال پیونگ‌یانگ یکسان است و تغییر نمی‌کند» خبر رسیده، رئیس‌جمهور کره جنوبی به دعوت کیم جونگ اون برای سفر به پیونگ یانگ پاسخ مثبت داده و ممکن است این سفر تاریخی به زودی صورت بگیرد؛ اتفاقی که قطعا خوشایند آمریکایی‌ها نخواهد بود.
سرویس خارجی-

در اقدامی که حکایت از گرم شدن سریع روابط دو کره دارد، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی «مون جائه این» رئیس‌جمهورکره جنوبی را شخصا به پیونگ یانگ دعوت کرد.این دعوت در جریان نشست ۳ ساعته خواهر و مرد شماره دو کره شمالی با رئیس‌جمهور کره جنوبی در «خانه آبی» موسوم به کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی صورت گرفته است. دیداری که در روابط دو کره«بسیار مهم» تلقی می‌شود.آنگونه که رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند، «کیم یو جونگ»، خواهر رهبر کره شمالی در جریان دیدار روز شنبه خود، نامه‌ای را از جانب برادرش به رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی تقدیم کرده که در آن از وی دعوت شده «در اولین فرصت» به پیونگ یانگ سفر کند. رئیس‌جمهور کره جنوبی «نزدیکی با کره شمالی»، از شعارهای انتخاباتی‌اش بوده نیز در پاسخ گفته: «اگر شرایط لازم مهیا شود با این سفر موافق است.» و در پاسخ به این جمله نیز خانم جونگ اینگونه موضع گرفته که « برگزاری یک نشست میان برادرم و رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی راه را برای بهبود سریع‌تر روابط میان دو کره هموار می‌سازد.»
از جمع‌بندی گزارش‌های منتشر شده چنین استنباط می‌شود که در نشست روز شنبه هر دو طرف بر تمایل خود برای حفظ حرکت به سوی صلح و تقویت همکاری‌ها و مذاکرات میان پیونگ یانگ و سئول تاکید کرده‌اند. اگر چنین دیداری انجام شود، این نشست برای نخستین بار میان رهبران دو کره از سال ۲۰۰۷ میلادی برگزار خواهد شد.
آمریکا
این در حالی است که برخلاف تلاش‌هاي مقامات کره شمالي و کره جنوبي، براي کاهش تنش‌ها در شبه جزيره کره معاون رئيس‌جمهور آمريکا خواستار انزواي پيونگ يانگ شده است. مواضعی که چندی پیش کره شمالی علیه آن موضع گرفت و اعلام کرد، آمریکا با سنگ اندازی در مسیر مذاکرات دو کره به دنبال جلوگیری از آشتی این دو کشور است.
«مایک پنس»، معاون «ترامپ» اما پس از شنیدن موافقت رئیس‌جمهور کره جنوبی برای سفر به پیونگ یانگ، علیه آن اینگونه موضع گرفت: واشنگتن، توکيو و سئول در موضوع منزوي کردن کره‌شمالي در توافق کامل هستند. با وجود اینکه پنس در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی که با فاصله چند متری از کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی نشسته بود سعی کرد به هیئت بلندپایه کره‌شمالی روی خوش نشان ندهد! او حتی به هنگام عبور رژه تیم متحد ورزشکاران دو کره از جای خود بلند نشد و دعوت به یک ضیافت شام را که خواهر کیم جونگ اونگ هم در آن حضور می‌یافت، رد کرد. «پنس» همچنین پیش از حضور در مراسم افتتاحیه المپیک گفته بود آمریکا هرگز وجود یک کره‌شمالی اتمی را قبول نخواهد کرد و حداکثر فشار را بر حکومت آن کشور اعمال خواهد کرد.
کره را تحریم می‌کنیم!
وی در راه بازگشت به آمریکا هم تاکید کرد که کاخ‌سفید به زودی رژیم تازه‌ای از تحریم‌های فلج‌کننده را علیه پیونگ‌یانگ اتخاذ خواهد کرد و همچنان تمام گزینه‌ها را برای مقابله با این کشور روی میز دارد.
«جيمز متيس» وزير دفاع آمريکا نيز همزمان اعلام کرد، اين کشور رزمايش‌هاي نظامي خود در منطقه را پس از پايان بازي‌هاي المپيک زمستاني پيونگ یانگ از سر خواهد گرفت. رسانه‌های آمریکایی نیز همسو با نظرات مقامات آمریکایی با نگرانی به نزدیکی رابطه دو کشور مدعی شدند که خبرهای جدید از رفع تنش بین دوکره محصول کمیته تبلیغاتی کره شمالی است. حتی شبکه آمریکایی «سی ان ان» در توجیه استقبال رهبر کره جنوبی از بهبود رابطه با کره شمالی مدعی شد که رئیس‌جمهور کره جنوبی فرزند یکی از شهروندان پناهنده کره شمالی است!تنش ميان آمريکا و کره شمالي، با رويکرد جنگ طلبانه «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا تشديد شده است. «ترامپ» بارها کره شمالي را به حمله نظامي تهديد کرده است. پيونگ يانگ نيز تاکيد کرده است تا زماني که آمريکا به تهديدهايش علیه کره شمالي ادامه دهد، اين کشور نيز به تقويت توانمندي‌هاي نظامي خود براي حمله پيش دستانه ادامه خواهد داد.
گفتنی است، آمریکا از دشمنی دو کره فواید بیشماری برده که حضور نظامی در منطقه به بهانه دفاع از متحدان و فروش تسلیحات نظامی به آنها از جمله این موارد است. کره شمالی یک قدرت نظامی و اتمی است و کره جنوبی نیز یک قدرت اقتصادی است. اتحاد این دو قدرت می‌تواند به ظهور یک ابرقدرت تازه در منطقه بینجامد که قطعا خوشایند آمریکا و حتی چین نخواهد بود.