kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
تغییر زمان جام جهانی اهواز با درخواست کشورهای اروپایی

تهدید ایران به کناره‌گیری از جام جهانی آزاد/ خادم: روس‌ها تمایلی به تقابل با کشتی‌گیران ایران ندارند

رئیس فدراسیون کشتی می‌گوید رویکرد روسیه با ما در چند سال گذشته در رده بزرگسالان بیشتر بر مبنای پرهیز از حضور در مسابقات ایران بوده است، شاید هم علاقه‌مندی آنچنانی به حضور ما در تورنمنت‌های خودشان ندارند.

سرویس ورزشی-

شنبه بیست و یکم بهمن ماه فدراسیون کشتی با انتشار اطلاعیه‌ای به احتمال کناره‌گیری‌اش از رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد اشاره کرد. ماجرا از این قرار است که با توجه به نزدیکی رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی به مسابقات اروپا کشورهای اروپایی خواستار تغییر زمان مسابقات فرنگی در اهواز شدند که این موضوع اعتراض کشتی ایران را در پی داشته است.
 در حال‌ حاضر جام جهانی کشتی فرنگی که قرار بود اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شود از تقویم اتحادیه جهانی حذف شده و تاریخ برگزاری این مسابقات به آذر ماه موکول شده است که این موضوع واکنش فدراسیون کشتی ایران را در پی داشته است.
فدراسیون کشتی ایران در نامه‌ای به اتحادیه جهانی اعلام کرده است که حاضر است، جام جهانی کشتی فرنگی را در فاصله دو روزه از جام جهانی کشتی آزاد برگزار کند و در این شرایط زمانی که کشورهای اروپایی حاضر می‌شوند به جام جهانی کشتی آزاد بروند، باید در جام جهانی کشتی فرنگی نیز شرکت کنند.
در همین رابطه فدراسیون کشتی ایران تهدید کرده است که اگر تاریخ مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی به آذر ماه موکول شود، در نتیجه‌ برنامه رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی ایران نیز بر هم می‌خورد و با این شرایط تیم‌ ‌ملی کشتی آزاد ایران حاضر به شرکت در جام جهانی کشتی آزاد نیز نخواهد بود.
به نظر می‌رسد در این رابطه کارشکنی روس‌ها در تغییر زمان جام جهانی کشتی فرنگی تاثیرگذار بوده است، چرا که آنها هم می‌خواهند در مسابقات قهرمانی اروپا که میزبان هستند حضور موفقی داشته باشند و هم در مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی نیز با تمام قوا شرکت کنند و به قهرمانی برسند و چون مانند کشتی آزاد، در کشتی فرنگی از دو تیم هم طراز برخوردار نیستند و نمی‌توانند در زمان کم در هر دو مسابقه با یک تیم قهرمان شوند، باعث تغییر زمان جام جهانی کشتی فرنگی شده‌اند.
با این حال باید دید که واکنش اتحادیه جهانی کشتی به اعتراض فدراسیون کشتی ایران چیست؟ و این‌ در حالی است که اتحادیه جهانی جام جهانی فرنگی را از تقویم خود حذف کرده است و به آذر ماه انتقال داده است و ایران را نیز به عنوان یکی از کاندیداهای میزبانی این رویداد معرفی کرده است.
روس‌ها دوست ندارند در مسابقاتشان شرکت کنیم
فشار کشتی روسیه برای تغییر زمان جام جهانی کشتی فرنگی در شرایطی است که احساس می‌شود آنها در چند سال اخیر تمایلی به رودروی مستقیم با کشتی‌گیران ایرانی ندارند، تا جایی که در رقابت‌های کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی تنها دو کشتی‌گیر روس در ایران حضور یافتند.
در همین خصوص رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی می‌گوید: رویکرد روسیه با ما در چند سال گذشته در رده بزرگسالان بیشتر بر مبنای پرهیز از حضور در مسابقات ایران بوده است، شاید هم علاقه‌مندی آنچنانی هم به حضور ما در تورنمنت‌های خودشان ندارند.
رئیس فدراسیون کشتی در خصوص علت غیبت تیم کشتی آزاد ایران در جام یاریگین روسیه که چندی پیش برگزار شد و این موضوع برخی انتقادات را به‌دنبال داشت خاطرنشان کرد: حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی صرفا نباید تنها به اعزام کشتی‌گیر خلاصه شود بلکه باید برنامه‌ریزی شده باشد و بدانیم با چه اهدافی در تورنمنت‌های بین‌المللی شرکت می‌کنیم. ما باید بدانیم در هر تورنمنتی چرا و با چه اهدافی باید حضور پیدا کنیم. در این میان حضور در بین روس‌ها بطور مضاعف باید با برنامه باشد. سال‌ها حضور بدون برنامه کشتی‌گیران ایران در تورنمنت‌های روسیه باعث شد هراس از کشتی‌گیران روس تا بدنه کشتی ایران را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
وی افزود: چند سالی است که در کشتی آزاد و فرنگی ما بعضا تنه به تنه روس‌ها در حال حرکت هستیم؛ درست است که آنها جلوتر از ما در کشتی دنیا هستند، اما بوجود آمدن چنین شرایطی و فاصله گرفتن از روس‌هراسی، حاصل برنامه‌ریزی و تفکر در شیوه رقابت ما با روس‌ها است.
خادم تصریح کرد:  البته بعضا دعوت‌نامه‌هایی که روس‌ها برای ما می‌فرستند به حدی در فاصله زمانی نزدیک به مسابقات است که کاملا متوجه می‌شویم که این دعوتنامه‌ها برای نرفتن ما به مسابقات آنهاست.  
سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درباره تغییر اوزان برخی کشتی گیران  تیم ملی نیز خاطر نشان کرد: طبیعتا کادر فنی برای تک‌تک کشتی‌گیران مانند سال‌های گذشته برنامه‌ریزی دارد، برنامه‌های تدارکاتی در حوزه حرفه‌ای و فنی بسیار پیچیده است و فرمول‌های خاص خود را دارد و به گونه‌ای نیست که با حساب و کتاب‌هایی که می‌شنویم و تحلیل‌های دبستانی بتوان برنامه‌ریزی‌های پیچیده فوق تخصصی را در بالاترین سطح حرفه‌ای هر رشته‌ای ارزیابی کرد. اگر برنامه‌ریزی فنی قرار باشد آنقدر رو باشد که هر کسی بتواند آن را تجزیه تحلیل کند، که دیگر برنامه‌ریزی فنی نیست. قطعا هدف کادر فنی از حضور کشتی‌گیران در شرایط مختلف در جهت حرکت رو به جلو آنهاست.