kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

بررسی قیمت محصولات لبنی و پروتئینی در ستاد تنظیم بازار

معاون بهبود امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی از بررسی افزایش قیمت محصولات لبنی و پروتئینی در ستاد تنظیم بازار خبر داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها حسن رکنی دیروز در حاشیه دومین همایش صنعت دام و طیور شرکت نهاده‌‌های دامی جاهد با اعلام این خبر گفت: محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ علاوه بر تامین داخل در انبارهای کشور به میزان فراوان ذخیره‌سازی شده است.
معاون بهبود امور تولیدات دامی وزیر کشاورزی تصریح کرد: هیچ مشکلی از نظر تامین محصولات پروتئینی در ماه رمضان وجود ندارد.
وی در خصوص اینکه آیا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی قیمت محصولات لبنی نیز افزایش می‌یابد گفت: اگر صادقانه با مردم صحبت کنم واقعیت این است که افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی در افزایش قیمت تمام شده موثر است و نمی‌توان با بالا رفتن مولفه‌های تاثیرگذار در تولید انتظار افزایش قیمت نداشت.
معاون بهبود امور تولیدات دامی همچنین آمارهای جدیدی از شیر و گوشت کشور و سرانه مصرف اعلام کرد.
وی گفت: بر اساس آخرین جمع‌بندی میزان تولید شیر در کشور 8/2میلیون تن و میزان تولید گوشت 800 هزار تن است.معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام ادامه داد: با این میزان تولید شیر در کشور میانگین سرانه تولید شیر و فرآورده‌های آن در ایران 110کیلوگرم بوده که در مقایسه با تولید حدود 750 میلیون تنی شیر در جهان، سرانه تولید شیر در ایران با میانگین سرانه تولید آن در جهان برابر است.
رکنی با بیان این که درتلاش هستیم میزان تولید شیر و فرآورده‌های آن را در سال‌های آینده تا 50 درصد افزایش دهیم، گفت: سرانه تولید شیر در برخی از کشورهای جهان تا 500 کیلوگرم و بعضا بالاتر است بنابراین باید سرانه تولید و مصرف این محصول ارزشمند پروتئینی در ایران را نیز افزایش دهیم.وی اظهار کرد: برای اصلاح نژاد و ارتقای ساختار ژنتیکی دام‌های ایرانی واردات دام‌های دو منظوره سمینتال در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر به دنبال افزایش تعداد این دام‌ها هستیم و از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت‌های لازم از جمله ارائه تسهیلات و مجوزهای لازم صورت خواهد گرفت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام درباره میزان تولید گوشت قرمز گفت: سال گذشته علی‌رغم ارائه آمارهای نادرست حدود 800 هزار تن گوشت قرمز تولید شد که به 100 هزار تن واردات نیاز داریم.
وی افزود: هم‌‌اکنون تعدادی از دام‌های پروار شده در حال صادرات است و کشورهای همسایه که نیازمند واردات گوشت قرمز هستند خواهان این محصول دامداران هستند.
به گفته رکنی، بیش از 45 هزار تن گوشت مرغ سال گذشته صادر شد و از ابتدای  امسال تاکنون نیز میزان صادرات تخم‌مرغ به کشورهای همسایه از جمله عراق، بحرین و عمان به 3300 تن می‌رسد.
واردات دام‌های دو منظوره از آلمان
مدیرعامل موسسه جهاد استقلال گفت: تاکنون 38 راس گاو ژنومیک هولشتاین و 3 راس گاو دو منظوره سمینتال به کشور وارد شده که مابقی آن نیز در حال واردات است.
محمدرضا شافعی‌نیا نیز در  حاشیه این همایش اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور، از نظر محدودیت‌های منابع آبی باید تلاش کنیم با استفاده از علوم و تکنولوژی‌هایی مانند ژنتیک، تولید فرآورده‌ها و محصولات پروتئینی را از نظر کمی و کیفی افزایش دهیم.
مدیرعامل موسسه جهاد استقلال اظهار کرد: گوساله‌های دو منظوره نیز در حال واردات به کشور هستند که می‌توان به واردات گوساله‌های سمینتال اشاره کرد که با همکاری شرکت آلمانی صورت می‌گیرد.
وی عنوان کرد: گرچه گاو‌های دو منظوره سمینتال 30 درصد چربی دارند اما باید تولید گوشت و شیر این نوع گاو افزایش یابد تا بتوانیم طی حدود یک سال  آینده پیش‌بینی کنیم که آیا می‌توان میزان کره مصرفی در داخل از این طریق تامین کرد یا خیر.