kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸

اعزام واحدهای تازه‌نفس ارتش نارنجی به شهرهای ناآرام شرق اوکراین

تقویت حضور نظامی ارتش نارنجی در منطقه ناآرام شرق اوکراین همزمان با زمزمه حضور دائمی ناتو در شرق اروپا، امیدها به بازگشت آرامش به منطقه را به یأس تبدیل کرده است.
درست یک روز پس از آغاز نشست سالانه اروپا در وین که با هدف اصلی حل بحران اوکراین و با حضور 30 کشور جهان برگزار شد، خبرهای تازه‌ای منتشر شد که امیدها به حل بحران این کشور را به یأس تبدیل کرده است.
«آغاز عملیات نظامی ارتش اوکراین در شهر ماریوپول و تسخیر چند ساختمان دولتی به دست نیروهای دولتی، کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از هواداران روسیه در این شهر، استقرار موشک‌اندازهای کاتیوشا در اطراف شهر اسلاویانسک، محاصره کامل این شهر از سوی ارتش اوکراین و جلوگیری از خروج ساکنان آن، تجهیز نظامیان مستقر در مرز اوکراین به تجهیزات مدرن آمریکایی و ....» همه و همه نشان می‌دهد، نه تنها از بحران اوکراین کاسته نشده، بلکه این بحران کماکان ادامه خواهد داشت.
سخنگوی نیروهای اوکراینی دیروز در گفت‌وگو با ایتارتاس از استقرار موشک‌های گراد (نوع پیشرفته موشک‌های کاتیوشا) در اطراف اسلاویانسک خبر داد و افزود، در عملیات جنگی آنها علیه هواداران روسیه، اعضای جنبش «جناح راست» هم شرکت دارند.
این جنبش یک گروه تندرو است که حتی گفته می‌شود در آتش‌سوزی اخیر شهر اودسا که 46 نفر را کشت، دست دارند.
«استیو اورن» سخنگوی پنتاگون نیز خبر تجهیز نظامیان اوکراینی به تجهیزات مدرن را اعلام کرد. به گفته «اورن»، سفارت آمریکا در کیف نیروهای مرزبانی اوکراینی را به این تجهیزات مجهز کرده است.
پیش از این خبرهایی از حضور افسران اطلاعاتی و ماموران اف.بی.آی در اوکراین با هدف دادن مشورت به مقامات نارنجی این کشور منتشر شده بود.
وزارت کشور اوکراین هم خبر آغاز عملیات «ضد ترور» در شهر ماریوپول را رسانه‌ای کرد و گفت در آغاز این عملیات شماری کشته و مجروح شدند.
 برخی گزارش‌ها حاکی است، هواداران روسیه نیز با تحکیم سنگرها و جمع‌آوری مقادیر زیادی لاستیک، خود را برای مقابله آماده کرده‌اند.
انتشار این خبرها تحلیلگر خبرگزاری رویترز را به این نتیجه رساند که اوکراین «حقیقتا» به سمت جنگ حرکت کرده و این کشور روز به روز ناآرام‌تر می‌شود.
این خبرگزاری انگلیسی نوشت، طی یکی دو روز گذشته، یکی از کارهای طرفین جنگ در اودسا و کراماتورسک، جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان خود بود. در این گزارش آمده، از بعدازظهر روز سه‌شنبه خشونت‌ها در شرق اوکراین به ویژه «ماریوپول» شعله‌ور شده است. با وجود اینکه فقط در طول ده روز گذشته بیش از 100 نفر (غالبا مخالفان کیف) قتل‌عام شده‌اند، جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی با «کاترین اشتون» گفت: کیف در برخورد با مخالفان از خشونت استفاده نکرده است!
«فیلیپ بریدلاو» فرمانده نیروهای ناتو نیز سه‌شنبه شب پس از اظهاراتی راجع به بحران اوکراین، و مقصر معرفی کردن روسیه، تصریح کرد، ناتو در حال بررسی گزینه حضور دائمی در شرق اروپاست. پس از آغاز بحران اوکراین، ناتو با حمایت‌های آمریکا حضور خود در شرق اروپا به ویژه در کشورهای حوزه «بالتیک» را به شدت افزایش داده است.
روسیه اما، در مواجهه با این هجمه نظامی و تبلیغاتی،‌ خواستار توقف «عملیات نظامی» در اوکراین شد. وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، علائم و شواهد حاکی است دولت کیف تمایلی به حل بحران و سازش ملی ندارد. در این بیانیه همچنین به ماجرای اخراج نمایندگان متمایل به مخالفان اوکراین از پارلمان اشاره و آمده است: «وضعیت به جایی رسیده که روز سه‌شنبه هنگام بحث در مجلس، نمایندگان حزب کمونیست از مجلس اخراج می‌شوند و نمایندگان حزب مناطق برای همبستگی با همکاران خود این نشست را ترک می‌کنند... اینگونه رفتارها نقض دموکراسی و قوانین پارلمانی است.
سرگئی لاوروف نیز دیروز ضمن سخنانی، به حادثه خونین شهر اودسا اشاره کرد و گفت، مسکو اجازه سرپوش گذاشتن به «تراژدی اودسا» را نخواهد داد.
به گزارش «راشاتودی»، «لاوروف» گفت: آنچه در دوم ماه مه (12 اردیبهشت) در شهر اودسا رخ داد و به کشته شدن 42 نفر از مخالفان منجر شد، نمایانگر اقدامی فاشیستی بود و روسیه اتفاقات آن را همچنان دنبال خواهد کرد. در حادثه آتش‌سوزی اودسا یک ساختمان که از سوی هواداران روسیه تسخیر شده بود، از سوی گروه‌های افراطی حامی دولت کیف به آتش کشیده شد.
وزیر خارجه روسیه این را هم گفت که «باید مخالفان دولت اوکراین» به گفت‌وگوهای ژنو دعوت شوند.
وزارت دفاع روسیه اما در واکنش به تحرکات نظامی اوکراین و غرب در منطقه اعلام کرد، قصد تجهیز ناوگان دریایی خود در دریای سیاه را دارد.
ژنرال «سرگئی شایگو»، وزیر دفاع روسیه گفت با 3 میلیارد دلار و تا سال 2020 ناوها و زیردریایی‌های پیشرفته‌ای به ناوگان دریای سیاه اضافه خواهد شد.
وزیر دفاع روسیه گفت: «در چارچوب این برنامه 48 مرکز نظامی در بندر نووراسییسک و شهر تمریوک و شهرک اوتاش روسیه راه‌اندازی شده است. پایگاه اصلی ناوگان دریای سیاه روسیه بندر سواستوپل در شبه جزیره کریمه است و روسیه به توسعه تاسیسات این پایگاه استراتژیک توجه خاص دارد.»
وزیر دفاع روسیه در ادامه سخنانش از برنامه کشورش برای تقویت ناوگان خود در دریای سیاه و تجهیز آن به تسلیحات پیشرفته خبر داد و گفت: «ناوگان دریای سیاه روسیه در سال جاری به ناوها و زیردریایی‌های نسل جدید مجهز خواهد شد.»
وزیر دفاع روسیه با بیان این که ناوگان دریای سیاه همیشه تسلیحات و نیروی لازم را دریافت کرده است، اظهار داشت: «با توجه به ضمیمه شدن منطقه کریمه به روسیه،‌ تغییر در برنامه توسعه ناوگان دریای سیاه ضرورت یافته است.»
سایر رویدادها
*  وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، آمریکا و اتحادیه اروپا آماده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه هستند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یونان، قبرس، بلغارستان، مجارستان، لوکزامبورگ، اتریش، اسپانیا، پرتغال و مالت در جلسه روز دوشنبه سفرای 28 کشور عضو اتحادیه اروپا که در بروکسل تشکیل شده بود، اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه را «غیرعقلانی» دانسته و با آن مخالفت کرده بودند.
*  جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد کریمه را همچنان بخشی از خاک اوکراین می‌داند و هرگز الحاق آن به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت. وی برگزاری هرگونه همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین را هم محکوم کرد.
*  وزیر خارجه ترکیه در نشست «کمیته وزیران خارجه شورای اروپا»، در وین از اعضای این شورا خواست، مواضع واحدی برای حفظ تمامیت ارضی اوکراین اتخاذ کنند. احمد داود اوغلو گفت، کشورش در کنار حمایت از تمامیت ارضی اوکراین خواستار این است که کریمه به حقوق اقلیت‌‌های این کشور احترام بگذارد.
* حزب مناطق (حزب حاکم سابق اوکراین) خواستار استعفای رئیس‌جمهور موقت، وزیر کشور و رئیس سازمان امنیت اوکراین به دلیل دخالت در سرکوب و کشتار مردم شد.
*  یولیا تیموشنکو گفت: اگر در انتخابات ماه مه پیروز نشود «انقلاب سوم» به راه می‌اندازد.