kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
مدیر عامل ستاد دیه خبر داد

آزادی 9 هزار محکوم غیرعمد در سال گذشته با کمک نیکوکاران

مدیر عامل ستاد دیه کشور گفت: نیکوکاران در سال 95 زمینه آزادی 9 هزار و 143 زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری را فراهم کردند که 7 درصد در مقایسه با سال 94 افزایش داشته است.


سید اسداله جولایی به خبرگزاری صدا و سیما گفت:‌ از پنجم فروردین تا پایان اسفند سال 95 یک هزار و 340 بدهکار دیه، پنج هزار و 476 محکوم ناشی از چک بلامحل ،‌ یک هزار و 952 نفر زندانی مربوط به تعهدات مهریه و 375 نفر زندانی ناشی از تعهد نفقه از زندان آزاد شده‌اند که برای استخلاص این افراد ریالی اعتبار دولتی پرداخت نشده است.
جولایی افزود‌: از مجموع 9 هزار و 143 مدد جوی آزاد شده 8 هزار و 883 نفر را مردان و 260 محبوس را هم نسوان دربند شامل می‌شوند که هر چند در رقم کل آزادی‌ها نسبت به سال 1394 افزایش عددی داریم اما در آمار زنان کاهش 18 نفری داریم.
وی ادامه داد در فرآیند آزادی این دسته از زندانیان به همت گروه‌های مردمی صلح و سازش، ضمن برگزاری جلسات متعددی با اولیاء دم و شکات خصوصی از مجموع بدهی هفت هزار میلیارد و 426 میلیون ریالی به میزان 36 درصد گذشت رضایتمندی اخذ شده است.
مدیر عامل ستاد دیه درباره طرح «بهار انقلاب تا بهار طبیعت» هم گفت‌: دفاتر نمایندگی ستاد دیه از 13 بهمن تا 28 اسفند سال گذشته در قالب این طرح در صدد آزادی همه محکومان واجد شرایط تا سقف 22 میلیون تومان به برکت سالروز 22 بهمن برآمدند که این اقدام، باعث آزادی حدود 1300 مددجوی واجد شرایط شد.
جولایی از مردم خواست کمک‌های نقدی خود را به دفاتر ستاد دیه در سراسر کشور تحویل دهند و یا از طریق واریز به شماره حساب‌های 55555 بانک ملی، 74/74 بانک ملت ،‌7777 بانک تجارت و 8888 بانک صادرات اقدام کنند.
وی گفت: سامانه #7777*780* هم آماده دریافت کمک‌های نقدی است و تاکنون یکصد هزار نفر از این طریق به ستاد دیه کمک کرده‌اند، ضمن اینکه ستاد دیه برای آزادی همه محکومان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری چه مسلمان و چه سایر پیروان ادیان الهی که در ایران زندگی می‌کنند اقدام می‌کند.
بزرگان خانواده‌ها در گناه مهریه‌های بالا شریک نشوند
مدیر عامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه سال گذشته این ستاد موجبات استخلاص 1952 نفر زندانی مربوط به تعهدات مهریه را فراهم کرد، گفت‌: از بزرگان خانواده‌ها تقاضا داریم که در گناه تعیین مهریه‌های بالا شریک نشوند چرا که پرونده‌های بسیاری داریم که اینگونه مهریه‌ها منجر به زندانی شدن مردها و در نهایت طلاق شده است.
جولایی افزود:‌ دامادی که در مدت عمرش 10 سکه ندیده است چرا باید در زمان ازدواج پانصد تا هزاران سکه تعهد کند و یا بزرگان و وابستگان زوج، اعداد و ارقامی اختراع کنند که مرد را برای پرداخت آن با مشکل مواجه کند.
وی گفت‌: مردی که توان پرداخت این مهریه‌ها را نداشته باشد به زندان می‌افتد و متعاقب این مشکلات طلاق و جدایی رخ می‌دهد و جامعه با معضل فرزندان طلاق روبرو خواهد شد.
جولایی ادامه داد: چندی پیش با خانواده بسیار مستضعفی برخورد کردیم که فرزندش 7 هزار سکه تعهد کرده بود و هم اکنون زن، زندگی را رها کرده است و مرد در زندان به سر می‌برد.
مدیر عامل ستاد دیه با اشاره به اینکه مهریه بالا،‌ هنر و تضمین‌کننده زندگی نیست، گفت‌: خانواده‌ها برای جلوگیری از هم پاشیدگی زندگی، مهریه را معقول و در حد توان داماد تعیین کنند که در همان دفترخانه ثبت ازدواج قابل تقدیم به همسر باشد.