kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹

همت شهید رئیسی در آبرسانی چگونه کام مردم را شیرین کرد؟ (خبر ویژه)

«پیش‌بینی‌های فصلی، بیانگر افزایش ۴ تا ۵ درجه‌ای دمای بالاتر از حد معمول در تابستان امسال است». این خبر را یکی از مدیران سازمان هواشناسی» عنوان کرده است. همزمان، پایگاه hotcitiesworld گزارش داده که اهواز با دمای ۵۱ درجه گرم‌ترین شهر بزرگ جهان است.
 
 
 
اما احتمالا کمتر کسی به یاد می‌آورد که استان خوزستان همین چند سال قبل، با بحران شدید کم‌آبی دست به گریبان بود و گروهک‌های ضدانقلاب وابسته به سرویس‌های غربی، چگونه روی این بحران، اسکی می‌رفتند. کمتر کسی به یاد می‌آورد که با پیگیری بی‌وقفه شهید رئیسی، طرح تامین آب ۲۶ شهر و ۱۶۰۰ روستای خوزستان، ظرف ده ماه به سرانجام رسید و شهریور دو سال قبل، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
اجرای پروژه آبرسانی غدیر، که آب شرب ۴.۷میلیون نفر را در ۲۶ شهر و ۱۶۰۰ روستای خوزستان و مناطق اطراف تامین کرد، متاسفانه ۱۲ سال به طول انجامیده بود. بهانه، فقدان منابع مالی بود. پروژه تا سال ۱۴۰۰، فقط ۴۵درصد پیشرفت داشت و قرار بود سه سال دیگر هم طول بکشد! اما با همت دولت رئیسی و قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیا(ص)، ظرف ده ماه به سرانجام رسید.
این تنها پروژه آبرسانی نبود که در اثر فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر دولت شهید رئیسی عملیاتی شد و کام مردم را شیرین کرد. مردم سنندج از سال ۹۳ با مشکل آب‌ باکیفیت مواجه‌ بودند. طرح انتقال آب سد آزاد به سنندج، از بهمن ۹۹ آغاز شد و تا ابتدای ۱۴۰۰، فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشت. با این سرعت، ۳ تا ۴ سال دیگر زمان لازم بود. اما طرح با کار شبانه‌‌روزی ۶۰۰ نفر ظرف ۸ ماه به ثمر نشست. مسیر پروژه ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است.
به فهرست طولانی خدمات آبرسانی و تامین آب پیدار در دولت شهید رئیسی باید موارد زیر را هم اضافه کرد: 
- بهره‌برداری از تونل ۳۶ کیلومتری و انتقال سالانه ۳۰۰میلیون مترمکعب آب برای احیای دریاچه ارومیه
- بهره‌برداری از سد چمشیر در استان کهگیلویه و بویراحمد، بلندترین سد بتنی غرب آسیا پس از ۲۸ سال انتظار و تامین آب شرب 2/5 میلیون نفر در ۲۰ شهر و ۲هزار روستا
- بهره‌برداری از بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی غرب آسیا در سیستان و بلوچستان، از طریق ساخت ۷۳ حلقه چاه و ۹۵ کیلومتر خطوط انتقال آب، با ظرفیت تامین ۱۰۰هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز برای حدود یک‌میلیون نفر در شهر زاهدان و شهرها و روستاهای شمال استان
- بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن وحدتیه و دالکی با ظرفیت تامین ۴۲هزار متر‌مکعب آب سالم برای مردم استان بوشهر
- اجرای پروژه احداث ۸ سایت جدید آب‌شیرین‌کن ‌در سطح استان هرمزگان با ظرفیت بیش از ۲۵هزار مترمکعب برای تامین آب پایدار شهرهای بستک، جزیره قشم، هرمز و ابوموسی
- تامین زیرساخت‌ها برای بهبود وضعیت آبرسانی به مناطق مختلف (از کردستان و خوزستان و همدان و آذربایجان، تا سیستان و بلوچستان و یزد و هرمزگان)
بنا بر اعلام وزیر نیرو، در طول هزار روز دولت آیت‌الله رئیسی، روزانه بیش از 
۳ کیلومتر خط لوله آب اجرا شده است. و این، غیر از خدمات مربوط به پایدارسازی تولید و تامین برق و گاز مورد نیاز در کشور است.
یادآوری این نکته هم بجاست که آقای روحانی رئیس‌جمهور سابق، اسفند ۱۳۹۶ در نشست کارگروه مبارزه با ریزگرد‌ها در اهواز گفته بود: «چی شد الان خشکسالی شد؟ اینکه در روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتید، اگر منکر ترویج شد‌، عذاب الهی می‌آید؛ بعضی از عذاب‌ها همین‌هایی است که می‌بینیم. فکر می‌کنیم و می‌گوییم اِ مقصود این است که ما دروغ گفتیم و سیل آمد. نه معروف و منکر فقط دروغ و نماز نیست». 
اما از وقتی که دوره ریاست روحانی تمام شد، بخش مهمی از چالش ناکارآمدی هم برطرف شد و دولت توانست کام مردم را شیرین کند.