kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
رئیسی الگو است

به عقب برنمی‌گردیم

انتخاب بین دوگانه‌ای مهم آینده کشور را تعیین خواهد کرد، یک مسیر بازگشت به عقب و گذشته شکست خورده در طی 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم است و مسیر دیگر راه شهید رئیسی به عنوان الگوی حکمرانی اسلامی و ایرانی است.
 
سرویس سیاسی-
 
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمعه آینده، صحنه تقابل دو نگاه و دو مسیر و دو جریان در سیاست ایران است. 33 ماه عملکرد جهادی دولت شهید رئیسی در برابر هشت سال سوءمدیریت دولت روحانی. 
آمارها و موفقیت‌های دولت سیزدهم در کمتر از سه سال، امروز بهتر از هر زمانی نشان می‌دهد که مشکل اصلی اقتصاد و سیاست کشور در دهه 90 بیش از هرعاملی ناشی از سوءمدیریت‌ها در دولت سابق بود. 
شهید رئیسی و دولت سیزدهم نشان دادند می‌توان در 33 ماه بیشتر از هشت سال قبل از این دولت فعالیت کرده و دستاورد داشت، می‌توان بدون ادعا روابط با دنیا را بهبود داد و فشار غرب را خنثی کرد، می‌توان علی رغم خواست آمریکا صادرات نفت را افزایش داد، می‌توان خاموشی و ناترازی در تولید و مصرف برق را جبران کرد، می‌توان هزاران واحد صنعتی را احیا کرد و می‌توان کشور را آباد کرد.
پیشرفت‌ها و موفقیت‌های شهید آیت‌الله رئیسی موضوع مهمی است که در مناظرات مغفول مانده و باید بیش از پیش مورد اشاره قرار گیرد، زیرا افرادی هستند که به خیال خام خود فکر می‌کنند ملت ایران سیه‌‌رویی آنان در هشت سال عقبگرد کشور در طی سال‌های 92 الی 1400 را فراموش کرده است.
شکست برخی از اعضای کابینه روحانی همچون محمد باقر نوبخت در انتخابات مجلس نشان داد که مردم ایران خاطره تلخ دولت‌های یازدهم و دوازدهم و مشکلات عدیده اقتصادی در طی آن سال‌ها که ناشی از سوءمدیریت دولتمردان سابق بود را فراموش نکردند و به عقب برنمی‌‌گردند.
رئیس‌جمهور شهید برای خدمت به مردم سرازپا نمی‌شناخت و شب و روز نداشت. بسیاری از قفل‌هایی را که عده‌ای به پای پیشرفت ایران اسلامی بسته بودند، باز کرد و در داخل و خارج افتخار آفرید. شهید رئیسی طی 1020 روز دوران ریاست جمهوری خود‌، با تلاش خستگی ناپذیر، کارنامه‌ای پربار و سرشار از خدمت و گره‌گشایی به جا گذاشت که به بخشی از آنها اشاره می‌کنیم.
  ناتوانی و سوءمدیریت، مسئله این است
روحانی، رئیس‌جمهور سابق در فروردین 1395 گفته بود: «اگر برجام نبود، قدم به قدم حتی یک بشکه نفت را هم نمی‌توانستیم صادر کنیم.»
 محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در دولت سابق نیز در اظهارنظری مشابه گفت: «شدیدترین مرحله تحریم، نفت در برابر غذا بود، اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به‌فروش می‌رسد، امکان تبادل مالی نباشد.»
همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی که جریان مدعی اصلاحات از او با لقب «ژنرال» نام می‌برد در اظهارنظری گفته بود: «امروز، هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم، حتی اگر بفروشیم پولش را نمی‌توانیم بیاوریم.»
دیپلماسی فعال و عزتمندانه، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز دولت سیزدهم بود. رویکردی که خدمات ارزنده شهید «حسین امیرعبداللهیان» نیز در تحقق آن نقش بسزایی ایفا کرد. شهید آیت‌الله رئیسی در ۳۴ ماه ریاست جمهوری، طی ۲۸ سفر به ۲۳ کشور مختلف رفته و با سران و مقامات آن‌ها دیدار کرد.
روزنامه «فایننشال تایمز» چندی پیش در مطلبی نوشت:«سیاست‌های آمریکا برای مقابله با تهران شکست خورده است... تداوم پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در کنار افزایش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی، از نشانه‌های شکست سیاست‌های غرب در قبال ایران است.»
  آمریکایی‌ها از هنر دولت سیزدهم
 در دور زدن تحریم‌ها می‌گویند
دولت سیزدهم در شرایطی سکان مدیریت کشور را برعهده گرفت که فروش نفت ایران به رقمی پایین‌تر از
۵۰۰ هزار بشکه و بنابر بعضی از روایت‌ها از جمله روایت تد کروز در جلسه پرسش و پاسخ سنا از وزیرخارجه آمریکا، به رقم اسفناک 3۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.
به گزارش ایرنا، بنا بر گفته رئیس‌کل وقت بانک مرکزی‌، میزان درآمد نفتی در سال ۱۳۹۹ به ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته بود که با لحاظ درآمد نفتی سال ۱۴۰۰، جمعاً میزان درآمد نفتی در این دو سال به
۲۰ میلیارد دلار رسیده بود و همین عامل موجب کسری بودجه و تحمیل بدهی‌های فراوان در پایان عمر دولت دوازدهم شد.
طبق آخرین آمار‌، ایران در حال حاضر توانسته درآمدهای نفتی خود را به رقم نزدیک به ۳۶ میلیارد دلار در سال رسانده و جایگاه ایران در سبد جهانی سوخت و انرژی بازیابی شده است. این دستاورد بیش از هرچیز ناشی از گردش کلی در سیاست خارجی و همچنین سیاست‌های کلی تجارت بین‌الملل ایران در پی روی کارآمدن دولت سیزدهم بود 
در همین زمینه روزنامه فایننشال تایمز عنوان داشت، ایران بیش از هر زمان دیگری در ۶ سال گذشته نفت صادر می‌کند و درآمد ایران به سالانه بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسیده است، حتی در شرایطی که کشورهای غربی درباره افزایش تحریم‌ها در پاسخ به حمله ایران به رژیم صهیونیستی بحث می‌کنند.
طبق گزارش فایننشال تایمز، تهران در سه ماه اول سال جاری میلادی به طور متوسط ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت فروخته است که بالاترین سطح از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ است.
رئیس خدمات ریسک ژئوپلیتیک در گروه انرژی راپیدان در ایالات متحده گفته است که ایرانی‌ها هنر دور زدن تحریم‌ها را به دست آورده‌اند.
روایت‌ها حاکی از این است که دولت روحانی در روز 12 مرداد 1400 یعنی آخرین روز فعالیت دولت دوازدهم رقمی بیش از ۸۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی شناور که بر روی کشتی‌ها و نفتکش‌ها در دریا ذخیره کرده و توانایی فروش آن را نداشت، به دولت جدید تحویل داد، در دولت سیزدهم تمام نفت ذخیره شده بر روی ابرنفتکش‌ها و همچنین محموله‌های ذخیره شده در مخازن به فروش رفته و بازارهای جدیدی برای صادرات و فروش نفت گشوده شد.
  وعده صادق و همراستایی دولت و نیروهای مسلح
 در عرصه سیاست خارجی
عملیات غرورانگیز وعده صادق که در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق برنامه‌ریزی و اجرا شد به اذعان بسیاری از کارشناسان بین‌المللی، قدرت ایران را در جهان‌نمایان ساخته و نقش مهمی در افزایش قدرت چانه زنی ایران در صحنه بین‌المللی داشت.
این عملیات نمونه موفقی از همراهی دستگاه سیاست خارجی دولت یعنی وزارت امور خارجه و شخص وزیر فقید شهید حسین امیرعبداللهیان با نیروهای مسلح کشورمان به شمار می‌آید و تبدیل به الگوی بسیار خوب در مدیریت بحران و تبدیل تهدید به فرصت در عرصه سیاست خارجی بود.
  ایران در جبهه جدید قدرت جهانی
گرچه از سال‌های پیش از دولت سیزدهم تلاش‌هایی برای پیوستن ایران به دو نماد جبهه جدید قدرت جهانی یعنی بریکس و شانگهای صورت گرفته بود، ولی سیاست نزدیکی به غرب در دولت سابق و خوش بینی مفرط در بین مسئولان سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم، منجر به نوعی فاصله میان ایران و قدرت‌های نوظهور در جهان غیر غربی شده بود، این موضوع تا حدی بود که علی رغم مخالفت ضمنی چین و روسیه با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در برجام، تیم مذاکره‌کننده ایران در آن زمان، این موضوع را نیز فدای اصل توافق با طرفین غربی کرده بود.
دولت سیزدهم در شرایطی که آمریکا بدون هیچ کیفری از برجام خارج شده و در وضعیتی که ۲۰ ماه انتظار مسئولین دولت دوازدهم به سازوکار ناکارآمد اینستکس هیچ دستاوری را به همراه نداشت، با پیگیری سیاست نزدیکی به کشورهای غیر غربی در سرتاسر جهان و توسعه روابط با ابرقدرت‌های جهانی همچون چین و روسیه در کنار ادامه مذاکرات هسته‌ای با غرب، موقعیت ایران در دنیای سیاست بین‌الملل را برجسته‌تر کرده و منجر به عضویت رسمی ایران در بزرگ‌ترین اتحاد قدرت‌های غیر غربی در جهان شد.
 همسایگانی که دولت سیزدهم را دوست خود می‌دانستند
در مرداد ماه ۱۴۰۰، دولت سابق در شرایطی سکان اداره کشور را به شهید رئیسی تحویل داد که روابط با همسایگان در وضعیتی نه چندان مطلوب قرار داشت. گرچه تلاش‌هایی برای بهبود روابط علی‌الخصوص با کشورهای عربی منطقه غرب آسیا صورت گرفته بود ولی هیچ کدام این تلاش‌ها به کوچک‌ترین نتیجه‌ای منجر نگشت.
شهید سید ابراهیم رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان با پیگیری بهبود روابط با کشورهای همسایه، در طی مدت زمان کوتاهی رابطه دیپلماتیک و سیاسی ایران با عربستان را برقرار کرده و سطح روابط میان کشورمان با دیگر همسایگان از جمله پاکستان، ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان و ترکمنستان را توسعه دادند.
رئیسی وامدار آواری از مشکلات در سیاست خارجی ایران بود، در زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم، سوءمدیریت و نابلدی در میان مسئولین دولت سابق در حوزه وزارت نفت و حوزه سیاست خارجی، منجر به ضرر هنگفت به کشور در پرونده گاز با ترکمنستان شده و محکومیت ایران در پرونده کرسنت به دلیل برخی ملاحظات دولت یازدهم و دوازدهم در عدم پیگیری و فرصت دادن دوباره به  دست‌اندرکاران این پرونده در ان دولت منجر به جریمه میلیارد دلاری در پرونده‌های بین‌المللی نفتی و گازی شده بود.
شهید رئیسی در عین مسئولیت‌پذیری در طی کمتر از سه سال فعالیت دولت سیزدهم، تاوان و ضرر آوارهای سیاست خارجی و تجارت بین‌المللی ایران در دولت سابق را پرداخت کرده و روابط خدشه دار شده میان ایران و ترکمنستان را بهبود بخشید
 افول هشت ساله سرمایه‌گذاری‌های خارجی
 در دولت سابق و صعود آن در دولت سیزدهم
دولت یازدهم و دوازدهم گرچه با شعار توسعه روابط با جهان بر سر کار آمد ولی در طی این دولت کشور حتی در سال‌های بین اجرای برجام تا خروج آمریکا از این توافق نیست نتوانست سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کرده و پایین‌ترین نرخ سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ دولت‌های پس از پایان جنگ تحمیلی را به ثبت رساند.
در طی هشت سال پیش از این دولت در دولت‌های نهم و دوم حجم جذب سرمایه‌های خارجی به رقم ۲۴ میلیارد دلار و میانگین سالانه ۳ میلیارد دلار در سال رسیده بود، که این رقم حتی در سال‌های اوج فشار غرب بر ایران تا پیش از دولت یازدهم نیز تا حدودی حفظ شده بود.
دولت یازدهم و دوازدهم در طی هشت سال فعالیت خود با سقوطی ۱۰ میلیارد دلاری نسبت به دولت قبل از خود رقم ۱۴ میلیارد دلار و میانگین سالانه ۱.۷۵ میلیارد دلار را به ثبت رساند که یکی از پایین‌ترین آمارهای جذب سرمایه خارجی در تاریخ تجارت ایران به شمار می‌آید.
در دولت شهید رئیسی تنها در طی ۲۹ ماه فعالیت این دولت رقم درخشان ۱۰.۶ میلیارد دلار و میانگین سالانه
۴.۲ میلیارد دلار به ثبت رسید که این رقم در تناسب نسبت به دولت‌های نهم و دهم و یازدهم و دوازدهم بسیار بالاتر بود.
این رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شرایطی رخ داد که ایران تحت شدید‌ترین فشارهای غرب و ناکارآمدی برجام قرار گرفته بود.
 رشد صادرات غیرنفتی
دولت سیزدهم جدای از فروش نفت در موضوع صادرات غیرنفتی نیز عملکردی درخشان را به ثبت رساند. در طی ۲۹ ماه فعالیت این دولت رقم متوسط ماهانه صادرات غیر نفتی ایران به رقم ۴۲۹۰ میلیون دلار رسید این درحالی است که مسئولین و ژنرال‌های دولت یازدهم و دوازدهم میانگین ماهانه ۳۰۸۲ میلیون دلار در دولت یازدهم و ۳۱۳۴ میلیون دلار در دولت دوازدهم  را رقم زدند.
 بدون برجام، بدون FATF، بدون ادعا
دولت سیزدهم گرچه عمری کوتاه‌تر از دولت پیش از خود داشت ولی در طی تنها 33 ماه فعالیت بدون ادعاهای دنیاشناسی دولتمردان دولت قبل، بدون امیرکبیر و ژنرال خوانده شدن از سوی غرب دوستان، بدون برجامی که به قیمت نابودی صنعت هسته‌ای و توقف برنامه‌های فضائی ایران بود، بدون FATFکه بهانه دیگر دانشمندان دولت قبل برای فرار از مسئولیت شکست‌هایشان بود، بدون معطلی 
۲۰ ماهه برای اینستکس و مرحمت اروپایی‌ها، بدون نابودی و از دست دادن ظرفیت و فرصت طلایی توسعه روابط به دلیل محصور کردن سیاست خارجی به غرب، عملکردی را به ثبت رساند که در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد و قطعا افرادی که ناکارآمدی خود را با دستاوردهای پی‌در‌پی شهید رئیسی مقایسه می‌کنند از این مقایسه عصبانی خواهند بود.
 حل مشکل قطعی برق و فراموشی خاموشی‌ها
بعد از تجربه ناموفق در تابستان ۱۴۰۰ که کشور با خاموشی‌های متعدد مواجه و موجب آسیب به مردم و تولید شد. گام‌های بلندی برای حل ناترازی برق صورت گرفت. 
احیا، ساخت و افتتاح ۶ نیروگاه حرارتی، ارتقای توان عملیاتی در طرح افزایش تولید برق نیروگاه‌های حرارتی بخشی از فعالیت‌های دولت در حوزه نیرو بود که موجب فراموشی خاموشی‌ها در فصل گرما شد. به گفته رئیس‌جمهور شهید، ۷ هزار مگاوات در مدت زمان سپری شده از عمر دولت به شبکه سراسری وصل شده است و برای تولید ۳۵ هزار مگاوات برق برنامه‌ریزی شده که 
۱۰ هزار مگاوات در نیروگاه‌های تجدید‌پذیر تعریف شده است، تا مشکلات این بخش هم در صنعت و کشاورزی و هم بخش خانگی برطرف شود.
 دستاوردهای کم سابقه دولت شهید جمهور
 در حوزه آبرسانی
بهره‌برداری از طرح آبرسانی سنندج، طرح آبرسانی غدیر، بهره‌برداری از سامانه دوم آبرسانی اصفهان، انتقال آب دریا به سیستان و بلوچستان، خط دو انتقال آب به فلات مرکزی کرمان و یزد، آبرسانی به 10000 روستا، پایان 18 سال معطلی پروژه انتقال آب به همدان و آب شیرین‌کن رئیسعلی دلواری بوشهر همه از افتتاح‌های دولت مردمی شهید جمهور تنها در کمتر از سه سال است.
همچنین دریاچه ارومیه را که روز به روز رو به خشکی می‌رفت و بسیاری از کارشناسان کاهش بارش باران در این منطقه را عامل اصلی خشکی در این دریاچه می‌دانستند، دولت سیزدهم احیا کرد. به طوری که در ابتدای سال 1403 گردشگری و تفریحات این منطقه مجددا به روال گذشته خود برگشت و مجددا طبیعت زیبای این دریاچه به نمایش گذاشته شد.
از اقدامات دولت مردمی برای احیای این دریاچه می‌توان به جلوگیری از حفر چاه‌های غیرقانونی، پلمب چاه‌های غیرقانونی و انتقال آب به این دریاچه اشاره کرد. آیت‌الله رئیسی با انتقال آب سد کانی‌سیب به این دریاچه اقدام و گام بزرگی در جهت احیای این دریاچه انجام داد.
 گازرسانی به مناطق محروم
گازرسانی به شش هزار و ۵۰۰ روستای کوهستانی کشور و برخورداری بیش از ۲۰ هزار واحد صنعتی خورد از نعمت گاز از در دولت مردمی از اقدامات شایان ذکر دولت سیزدهم است.
رئیس‌جمهور شهید توجه ویژه‌ای نیز به سیستان و بلوچستان داشت و تنها برای شهر 500 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع اجرا شد.
 توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۲۰ سال در شرکت‌های مختلف دست به دست می‌شد نیز از دستاورد‌های مهم دولت سیزدهم است و اکنون ۱۲ میلیون مترمکعب گاز از آن تولید می‌شود. باید گفت که این دولت در اجرای طرح‌ها و توسعه، معطل خارجی‌ها نشد و اقدامات گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صنعت نفت به همت توان داخلی به ثمر رسید.
 تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی پس از یک دهه از دستاورد‌های دیگر این دولت بود، با تکمیل این مجتمع، روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز ایران اضافه شد.
 واکسن کرونا
واردات ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا اولین اقدام دولت شهیدِ جمهور در شروع کار در حوزه سلامت بود. این اقدام دولت مردمی منجر به کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا شد. زمانی که آمار فوتی از 700 کشته در روز می‌گذشت و بسیاری از خانواده‌ها داغدار از دست دادن عزیزانشان بودند، دولت شهید رئیسی با مجموعه اقدامات خود از جمله بالا بردن تولید واکسن در کشور، واردات
 10 میلیون دز واکسن و دیگر اقدامات حتی کشورهای اروپایی را هم حیرت‌زده کرد.
 پالایشگاه فراسرزمینی
دولت شهید رئیسی برای اولین بار به موضوع حضور و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی ورود کرد تا بدین ترتیب ایران پالایشگاه‌هایی در خارج از کشور داشته باشد که نفت خود را به آنها صادر می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که آسیب‌پذیری صادرات نفت ایران در شرایط تحریمی کاهش یابد.
  سفرهای استانی مستمر جهت پیگیری، نظارت
 و گفت‌وگوی مستقیم با مردم
شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، از ابتدای شروع کار خود در دولت سیزدهم، سفرهای استانی خود را به تمامی استان‌های کشور برای افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام، افتتاح و احیای مجدد کارخانه‌ها، افتتاح از مسکن‌های نهضت ملی مسکن، بازدید میدانی از پروژه‌ها، گفت‌وگوی مستقیم با مردم و شنیدن مشکلات آنها و... آغاز کرد.
دور اول این سفرها در دو سال ابتدائی دولت سیزدهم به ثمر رسید و در پی همین سفرهای دور اول برخی وعده‌هایی را به مردم استان‌ها داد و این وعده‌ها را دور دوم سفرها عملی کرده و به اجرا درآورد. همچنین در دور دوم از سفرهای استانی علاوه‌بر پیگیری امور و مصوبات دور اول سفر استانی، طرح‌های جدیدی نیز مصوب شد.
شهید رئیسی تنها در 33 ماه ریاست جمهوری خود‌،47 سفر استانی انجام داد. 
 دستاوردهای دولت سیزدهم به روایت گزارش‌های بین‌المللی؛ از رشد اقتصادی تا کاهش فقر
گزارش چشم انداز اقتصادی صندوق بین‌المللی پول نیز حکایت از آن دارد که در سه سال دولت شهید آیت‌الله رئیسی در شاخص رشد اقتصادی، بودجه و عملکرد مالی دولت، تجارت خارجی و در عین حال کاهش بیکاری و بهبود وضعیت فقر و نابرابری به مراتب آنچه محقق شده بیش از پیش‌بینی‌ها بوده است.
بر اساس گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی برای سال ۲۰۲۱ میلادی ۲.۵ و ۳.۲ درصد پیش‌بینی شده بود، اما رشد محقق‌شده در این سال ۴.۷ درصد بوده است. برای سال ۲۰۲۲ میلادی نیز رشد اقتصادی در گزارش‌های ارائه‌شده پیش از این سال، ۲ و ۳ درصد پیش‌بینی شده بود، اما گزارش‌های این صندوق حاکی از رشد ۳.۸ درصدی در این سال است.
 رشد اقتصادی 4/7 درصدی در سال ۲۰۲۳
همچنین برای سال ۲۰۲۳ میلادی، پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای رشد اقتصادی ۲ و ۳ درصدی قرار داشت که در نهایت بر اساس گزارش منتشر شده در ماه‌آوریل سال ۲۰۲۴ میلادی، ایران شاهد رشد اقتصادی ۴.۷ درصدی در سال ۲۰۲۳ بوده است. لذا به طور کلی مشاهده می‌شود که رشدهای اقتصادی تحقق‌یافته در سه سال گذشته، بیشتر از میزان پیش‌بینی شده توسط این نهاد بوده است.
همچنین براساس پیش‌بینی‌های بانک جهانی در گزارش بهار ۲۰۲۱، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۰ برابر با ۲.۱ درصد بوده که به میزان ۲.۶ واحد درصد کمتر از میزان تحقق‌یافته بوده و بر اساس گزارش بهار ۲۰۲۲، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۱ برابر با ۳.۳ درصد پیش‌بینی‌‌شده که نسبت به میزان تحقق‌یافته به میزان ۰.۵ واحد درصد کمتر بوده است.
 بهبود درآمد نفت و درآمدهای مالیاتی
در سال ۱۴۰۱ (۲۳ -۲۰۲۲) بهبود درآمد نفت و درآمدهای مالیاتی، بهبود تامین مالی بودجه را به دنبال داشت. قیمت بالای نفت و افزایش صادرات در این سال به دلیل تنگناهای بازارهای جهانی نفت و در پس زمینه مذاکرات هسته‌ای، باعث افزایش قابل ملاحظه درآمد نفتی (با رشد بیش از ۷۰ درصد) شد، هرچند رشد درآمد نفتی کمتر از هدف بودجه تحقق یافت (با تحقق ۸۰ درصد و معادل ۴.۳ درصد تولید ناخالص داخلی که بالاترین سطح از زمان اعمال مجدد تحریم‌ها است) درآمدهای مالیاتی به طور کامل محقق شد و بیش از ۴۰ درصد از کل درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۱ (۲۳ -۲۰۲۲) را به خود اختصاص داد.
افزایش درآمد به دولت کمک کرد تا کسری بودجه که در حدود ۲.۳ درصد تولید ناخالص داخلی تخمین زده می‌شد، را کاهش و مخارج دولت (تحقق ۹۸ درصدی اعتبارات هزینه‌ای و تحقق کامل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) را پوشش دهد.
 تراز حساب جاری ۴/۴ درصدی در سال ۲۰۲۳
بر اساس داده‌های منتشر شده در گزارش‌های دوره‌ای صندوق بین‌المللی پول، تراز حساب جاری برای سال ۲۰۲۱ میلادی ۳.۴- و ۱.۳ درصد پیش‌بینی شده بود اما عددی که محقق شد برابر با ۰.۷ درصد بوده است. برای سال ۲۰۲۲ میلادی نیز تراز حساب جاری ۱ و ۳.۵ درصد در گزارش‌های منتشر شده پیش‌بینی شده بود اما گزارش‌های این صندوق حاکی از رشد ۴.۲ درصدی تراز حساب جاری در سال مذکور بوده است.
همچنین برای سال ۲۰۲۳ میلادی، پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول ۱.۵ و ۳.۴ درصدی قرار داشت که در نهایت بر اساس گزارش منتشر شده در ماه‌آوریل سال ۲۰۲۴ میلادی، ایران شاهد تراز حساب جاری ۴.۴ درصدی در سال ۲۰۲۳ میلادی بوده است. مشاهده می‌شود که به طور کلی، تراز حساب جاری محقق شده در سه سال گذشته، بیشتر از میزان پیش‌بینی شده توسط صندوق بین‌المللی پول بوده است.
 نرخ بیکاری ۹ درصدی در سال ۲۰۲۳
بیکاری شاخص دیگر بررسی شده در گزارش‌های چشم‌انداز اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول است که بر اساس آن، نرخ بیکاری در ایران برای سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۰ و ۱۶.۷ درصد پیش‌بینی شده بود اما عددی که محقق شد برابر با ۹.۲ درصد بوده است.
برای سال ۲۰۲۲ میلادی نیز این نرخ ۹.۴ و ۱۱.۷ درصد در گزارش‌های منتشر شده پیش‌بینی شده بود اما گزارش‌های این صندوق حاکی از نرخ بیکاری ۹.۳ درصدی در این سال است. همچنین، برای سال ۲۰۲۳ میلادی، پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای این شاخص ۹.۴ و ۱۰.۵ درصدی قرار داشته که در نهایت باز هم 
بر اساس گزارش منتشر شده در ماه‌آوریل سال ۲۰۲۴ میلادی، ایران شاهد نرخ بیکاری ۹ درصدی در سال ۲۰۲۳ میلادی بوده است. به طور کلی مشاهده می‌شود که نرخ‌های بیکاری تحقق یافته در سه سال گذشته، کمتر از میزان پیش‌بینی شده توسط صندوق بین‌المللی پول بوده است.
 کاهش 7/4 درصدی نرخ فقر در دولت سیزدهم
به گزارش ایرنا از وزارت اقتصاد، سیاست مالی، به ویژه سیستم حمایت اجتماعی با انتقال نقدی شبه‌همگانی، تا حدی تأثیر شوک‌های خارجی را بر آسیب‌پذیرترین خانوارها مهار و به رشد مبتنی بر مصرف کمک کرده است. طی قریب به سه سال منتهی به ۲۰۲۳، فقر کاهش یافت؛ در این مدت، نرخ فقر (مبتنی بر خط فقر ۶.۸۵ دلار) با ۷.۴ واحد درصد کاهش، به ۲۱.۹ درصد رسید؛ این بدان معنا است که ۶.۵ میلیون نفر از جمعیت زیرخط فقر کاسته شده است. 
(مبتنی بر خط فقر ۳.۶۵ دلار، نرخ فقر با ۲.۲ درصد کاهش به ۳.۸ درصد رسید).
در همین مدت خانوارهای ۴ دهک پایین رشد مصرف بالاتری نسبت به ۶ دهک بالا تجربه کردند که این امر موجب کاهش نابرابری شد به طوری که ضریب جینی از ۳۵.۸ به ۳۴.۸ رسید. ترکیبی از سیاست‌های افزایش دستمزد، افزایش درآمدهای ناشی از خوداشتغالی، و افزایش یارانه نقدی به رشد مصرف و کاهش فقر کمک کرده است. پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی فقر در سه سال آینده نیز (اگرچه با سرعت کمتر) ادامه یافته و (مبتنی بر خط فقر ۶.۸۵ دلار) ۳ واحد درصد کاهش یابد.
 دولت سیزدهم تلاش کرد
 تا عوامل ایجاد تورم از بین برود
دولت سیزدهم تلاش کرد تا عوامل ایجاد تورم از بین برود؛ به طوری که بر اساس آمار بانک جهانی، طی این مدت تورم به‌صورت نقطه به نقطه کاهش یافته و نرخ تورم که در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۸ و هفت دهم درصد بود در سال ۲۰۲۴ به ۳۵ درصد رسیده است.
بر همین اساس، بانک جهانی در سال گذشته اعلام کرد که اقتصاد ایران در مسیر رشد قرار گرفته و این رشد تحت تاثیر بخش نفتی بوده است. در این گزارش عنوان شد که اقتصاد ایران نرخ رشد متوسط سه و هشت دهم درصدی را در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حفظ کرد که پایداری این رشد با عملکرد بخش خدمات و تولید همراه بود.
 کاهش تورم غذا با افزایش تولید
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در اردیبهشت امسال متوسط افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به اردیبهشت سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) به ۲۲ و هفت دهم درصد رسید که تقریبا در چهار سال اخیر کمترین رقم است.
 اقدام به ساخت 2/6 میلیون مسکن ملی
 با حمایت و پیگیری ویژه آیت‌الله رئیسی
 و برگزاری 16 جلسه شورای عالی مسکن
احداث، تکمیل و بهره‌برداری از ۲۵۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، بهره‌برداری از مسیرهای متعدد ریلی از جمله راه آهن‌های همدان – سنندج، یزد ـ اقلید، پیشرفت 
70 درصدی راه آهن زاهدان – چابهار و تکمیل قطعه زاهدان – خاش در سال 1401 و چند طرح ریلی دیگر، احیای 1500 معدن راکد، خودکفایی در تولید گندم که حاصل رشد 129 درصدی خرید تضمینی گندم و پرداخت بموقع مطالبات گندمکاران بود، اقدام به ساخت 2/6 میلیون مسکن ملی با حمایت و پیگیری ویژه آیت‌الله رئیسی و برگزاری 16 جلسه شورای عالی مسکن با حضور فعال و مؤثر و ریاست او، واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، خرید ده‌ها هواپیما و ورود به ناوگان هوائی کشور، افزایش ترانزیت از فضای ایران، مدیریت شبکه با وجود افزایش مصرف و تامین و افزایش پایدار برق صنایع، تامین پایدار آب کشاورزی و شرب در شرایط کم بارشی بدون نق زدن از کمبودها و بدون دادن استرس کم آبی و بی‌برقی به مردم، افزایش کیفیت آب شرب خوزستان با اجرای طرح غدیر و آبرسانی به همدان، شهرکرد و سنندج، تامین پایدار گاز خانگی و صنایع، تثبیت قیمت نان و بنزین با وجود افزایش نرخ ارز در سه سال اخیر، احیای حدود 9 هزار واحد تولیدی راکد از دیگر دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم است.
 کاهش رشد نقدینگی از 40 درصد به 24 درصد 
و کاهش تورم از 60‌ درصد به 35 درصد
به همین قرار، مبارزه با فساد و بستن گلوگاه‌های فساد، بازگرداندن دلارهای بلوکه شده، کاهش رشد نقدینگی از 40 درصد به 24 درصد، کاهش تورم از 60‌ درصد به 35 درصد، افزایش رشد اقتصادی نزدیک صفر درصدی به بالای 6 درصد و تسویه حجم بزرگی از بدهی‌ها و تعهدات دولت قبل به مبلغ 600 هزار میلیارد تومان از جمله تسویه بدهی 54 هزار میلیارد تومانی با بانک مرکزی، تسویه 330 هزار میلیارد تومان بدهی اصل و سود اوراق مالی، تسویه 100 هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق‌های بازنشستگی و تسویه بدهی 162 هزار میلیارد تومانی به تأمین اجتماعی نیز بخشی‌های دیگری از موفقیت‌های به دست آمده با رویکرد راهگشا و پربرکت دولت مردمی شهید رئیسی است که از روند پیشرفت مستمر ایران اسلامی حکایت می‌کنند.
شهید رئیسی با توکل بر خدا، تبعیت از رهنمودهای ولایت، اخلاص، اتکا به توانمندی‌های درونی و مدیریت جهادی، غیرممکن‌‌ها را ممکن ساخت، در شرایطی که پیش از آن طیف غربگرا و مدعی اصلاحات ـ اعتدال به تأمین منافع آمریکا در ایران اقدام کرده، استقلال و امنیت کشور را هدف گرفته بود و علاوه‌بر پمپاژ یأس و ناامیدی، به امنیت ملی، امنیت روانی و اقتصاد و معیشت مردم ضربات عمیقی وارد کرده بود.
با این اوصاف، ادامه تفکر و منش شهید آیت‌الله رئیسی، نویدبخش آینده‌ روشن برای کشور است و با حضور حماسی ملت نستوه و سرافراز ایران در انتخابات الگوی شهید رئیسی ادامه خواهد یافت و به عقب بازنمی‌گردیم.