kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

سیل به 70 واحد مسکونی درتنکابن خسارت وارد کرد

فرماندار تنکابن گفت: حدود 70 واحد مسکونی بر اثر طغیان رودخانه در این شهرستان دچار خسارت شدند.

ساری- خبرنگار کیهان:

سیدامیر حسینی‌جو درباره میزان خسارت سیل رودخانه دو هزار و سه هزار گفت: بر اثر وقوع سیل حدود 70 واحد مسکونی با برآورد اولیه 780 میلیارد ریال که عموما در حاشیه رودخانه قرار دارند دچار خسارت شدند.
وی افزود: در بخش پل، ابنیه و راه، سه دهنه پل و حدود 10 کیلومتر از طول مسیر سه هزار به ارزش 12 میلیارد ریال خسارت دیدند.
وی اضافه کرد: میزان خسارت سیل تاکنون در بخش باغ‌ها و اراضی زراعی حدود 10 هکتار و به ارزش 3 میلیارد ریال، 3 هکتار باغ کیوی و 500 اصله نهال به ارزش چهار میلیارد ریال و چهار هکتار از باغ‌های خرمالو به ارزش 3/5 میلیارد ریال و یک واحد پرورش‌ ماهی و 15 رأس گاو و 8 کندوی عسل‌ بوده است.
علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز با اشاره به طغیان رودخانه و وقوع سیلاب در دو شهرستان تنکابن و نور افزود: ‌در منطقه بلده یک آبرو موقت در حوالی موسوم کلیک سال قبل احداث شده بود که بر اثر طغیان رودخانه بخشی از آن تخریب شد. وی افزود: همچنین 3 واحد مسکونی نیز برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی تخلیه و ساکنان آن به جای دیگری منتقل شدند. بالا بودن دبی آب به گوشواره‌های یک دهنه پل نیز خسارت زد که ترمیم آن در دست اقدام است.
توزیع کمک‌های رهبری بین سیل‌زدگان آذربایجان‌شرقی
مدیر‌ عامل جمعیت هلال ‌احمر استان آذربایجان شرقی گفت: بنا به دستور رهبر معظم انقلاب اقلام مورد نیاز از قبیل یخچال، بخاری، فرش و اجاق گاز از طریق بیت رهبری به هلال ‌احمر داده می‌شود تا بین سیل‌زدگان توزیع شود.
به گزارش خبرنگار کیهان از تبریز، سعید کنعانی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: از زمان سیل، اسکان موقت به تمام سیل‌زدگان داده شده و هیچ مشکل غذایی و تامین وسایل گرمایشی و  چادر موقت نداریم.
وی با بیان اینکه تغذیه و وسایل گرمایشی تا یک ماه وجود دارد، حتی توان تامین تمام نیازهای سیل‌زدگان تا یک سال را داریم، با اشاره به برخی شائبه‌ها درخصوص سلفی‌های مردم روی پل غله‌زار تصریح کرد: در کنار این پل مسیر موقتی برای عبور وجود داشت که قبلا نیز لایروبی شده بود و مردم هنگام عبور از این مسیر دچار موج دوم سیل شدند و به داخل رودخانه سقوط کردند، تعداد این خودروها پنج خودرو است.
اعلام اسامی جان‌باختگان سیل
سازمان پزشکی قانونی کشور، هویت جان‌باختگان سیل اخیر در استان‌های آذربایجان شرقی و کردستان را اعلام کرد.
از مجموع 35 فوتی ارجاعی ناشی از حادثه سیل به پزشکی قانونی استان‌های آذربایجان‌شرقی و کردستان، هویت 36 نفر از جان‌باختگان حادثه شناسایی شده به شرح زیر است:
** اسامی سیل‌زدگان شهرستان آذرشهر استان آذربایجان‌شرقی
1. احسان اصلانی 2. عرفان اصلانی 3. زهرا اصلانی 4. معصومه حیدری 5. حسین اصلانی 6. ابوالفضل هدایت 7. آیناز هدایت 8. زهرا قلی‌زاده 9. فاطمه شیرازی ‌خان امیری 10. مریم ابراهیمی  11. یوسف حضرتی  12. علی حضرتی 13. عطا حضرتی
** اسامی سیل‌زدگان شهرستان عجب‌شیر استان آذربایجان شرقی
1. صمدعلی محمدی‌چنار 2. علی پناهی‌چنار 3. عبادلله فضلی چنار 4. اسماعیل فضلی‌چنار 5. مریم طالبی‌چنار  6. سعید فضلی‌چنار 7. هادی پناهی 8. فاطمه معصومی چنار 9. سلمان دلپسند 10. حسن نصیری‌چنار 11. سکینه عینی چنار 12. هاجر مهدوی چنار 13. سیفعلی مهدوی چنار 14. صدقعلی مهدوی چنار 15. فاطمه اصغری‌چنار 16. فاطمه زینالی چنار 17. امیر پناهی‌چنار 18. محمدرضا فضلی‌چنار
هویت سه نفر از جان‌باختگان سیل در دست شناسایی است.
** اسامی سیل‌زدگان استان کردستان:
سقز:
1. ایوب محمدی 2. هجران صالحی 3. علیرضا قادری
4. میلاد بهرامی
بانه:
1. ولید محمودی
به گزارش ایرنا، سیلاب از روز 25 فروردین، استان‌های مورد نظر را فرا گرفت که این حادثه موجب بروز خسارات جانی و مالی به شماری از افراد در این استان‌ها شد که مراغه، چارو ایماق، هریس و بستان‌آباد از جمله این شهرستان‌ها به شمار می‌آیند.
شهرستان‌های ورزقان، شبستر، تبریز، عجب‌شیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز و زنجان از دیگر مناطقی به شمار می‌آیند که از سیلاب اخیر خسارت دیده‌اند.
آمادگی برای مقابله با حوادث احتمالی
رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع سیل اخیر در آذربایجان‌شرقی و تلفات آن، بر لزوم آمادگی برای انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با حوادث احتمالی ناشی از تغییر اقلیم تاکید کرد.
اسماعیل نجار دیروز در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در تبریز افزود: با وجود پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران از دو روز قبل از وقوع حادثه سیل، متاسفانه در آذربایجان‌شرقی در دو نقطه به دلیل سیلاب‌هایی که رخ داد، حوادث ناگواری را شاهد بودیم.
وی اضافه کرد: در روستای بیرق در شرق تبریز بسیاری از خانه‌ها در بستر رودخانه‌ها ساخته شده که ممکن است به دلیل تغییر اقلیم حوادث ناگواری رخ دهد.
نجار ادامه داد: باید فکر اساسی و جدی برای تمام کشور داشته باشیم تا خانه‌هایی که در بستر رودخانه‌ها هستند، جا به جا شوند.
وی افزود: در هنگام وقوع حوادث، اقدامات بسیار فوری و فوتی  لازم است که گاه در قوانین نمی‌گنجد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه باید مدیریت بحران در استان‌ها و شهرستان‌ها دستشان باز باشد، اظهار کرد:  مجلس شورای اسلامی عنایت ویژه‌ای به موضوع داشته باشد تا استانداران به عنوان مدیران بحران استان‌ها در حوادث اختیارات لازم را داشته باشند.
سپاه تا پایان عملیات در کنار مردم است
 سرتیپ محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز در مناطق سیل‌زده گفت: سپاه تا پایان عملیات نجات و اسکان، در کنار مردم است.
وی بر لزوم دورسازی خانه‌های این منطقه از حریم رودخانه‌ تاکید کرد و افزود:  مهندسین سپاه در لایروبی، احداث پل و ساخت خانه‌های منطقه، حضور خواهند داشت.
به گفته استاندار 90 روستای استان در سیل آسیب دیدند که آب، گاز و برق 70 روستا وصل شده و تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما، کلیه واحدهای تخریب شده، بایستی بازسازی و تحویل خانواده‌های آسیب دیده شود.
اسماعیل جبارزاده با اشاره به اینکه سیل اخیر به 12 شهرستان استان 3 هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرد گفت: 6 قطعه از اراضی دولت در اختیار اهالی روستای چنار قرار می‌گیرد که 30 قطعه به آسیب‌دیدگان و 30 قطعه به خانوارهایی که منازل خود را در بستر رودخانه ساخته بودند، تحویل می‌شود و 12 قطعه از این واحدها را دولت می‌سازد و به 18 خانه آسیب دیده وام داده خواهد شد و اعتبار ساخت خانه‌های روستایی آسیب دیده در سیل استان، توسط دولت تامین شده است. وی افزود: تلاش برخی برای مشوش کردن افکار عمومی در این حادثه بی‌انصافی است. وی خواستار نوسازی تجهیزات هواشناسی و خرید دوربین‌های جاده‌ای شد و گفت: 50 درصد تاسیسات 15 ایستگاه فعال هواشناسی استان قدیمی بوده و قادر به پاسخ‌گویی نیست.در همین حال داوود طالب‌نژاد، رئیس آتش‌نشانی تبریز از حضور غواصان آتش‌نشانی در عملیات تفحص در صد قلعه‌چای عجب‌شیر خبر داد و گفت: جست‌وجو به دلیل برودت هوا و گل‌آلود بودن آب سد و نیز وجود درختان مدفون در بستر سد، دشوار است.این گزارش حاکی است اجساد جان‌باختگان این حادثه دیروز با حضور پرشکوه مردم آذربایجان‌شرقی در شهرهای عجب‌‌شیر و آذرشهر تشییع و در زادگاهشان به خاک سپرده شد.