kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
جنگ اوکراین، روز بیستم

درخواست‌ها برای تغییر محل و ساختار سازمان ملل

در حالی که بیستمین روز از جنگ روسیه و اوکراین در حال سپری شدن است، نخست‌وزیر ژاپن و برخی دیگر از کشورها خواستار ایجاد تغییر در ساختار شورای امنیت سازمان ملل شدند و مسکو نیز گفته از انتقال سازمان ملل به کشور بی‌طرف حمایت می‌کند. هر طیفی خواستار تغییر به نفع خود هستند.

 

سرویس خارجی-
جنگ خونین روسیه و اوکراین به سرعت وارد بیستمین روز خود شد در حالی که جهان تحت تأثیر تبعات امنیتی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و... این جنگ است. پایتخت اوکراین نیز برای محاصره کامل احتمالی توسط نیروهای روسیه آماده می‌شود. معاون مدیریت شهری «کیف» گفته، برنامه ذخایر مواد غذایی برای تامین دو میلیون نفر به مدت دو هفته تنظیم شده است. این یعنی دورنمای روشنی هم در دیدرس نیست.
اما از مذاکرات؛ هیئت‌های مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین صبح روز دوشنبه در حالی دور چهارم گفت‌وگوها با یکدیگر را از سر گرفتند –مذاکراتی که تاکنون هیچ راه‌حلی فرا رو نهاده است– که درگیری‌ها به غرب اوکراین در نزدیکی مرزهای ناتو گسترش یافته است. شماری نظامیان دو طرف طی نزدیک به ۲۰ روز از آغاز جنگ جان خود را از دست داده‌اند. دولت اوکراین روز شنبه تعداد سربازان کشته شده این کشور را «حدود ۱۳۰۰ نفر» عنوان کرد. روسیه از روز دوم مارس که کشته شدن ۴۹۸ نظامی را تائید کرد دیگر آماری از قربانیان خود اعلام نکرده است؛ این غیر از آمار غیر نظامیان قربانی است که شمار آنها چندان روشن نیست.
تصاویری که از ویرانه‌های شهرهای اوکراین مخابره می‌شود نشان می‌دهد، روس‌ها اهداف را دقیق‌تر انتخاب کرده و به دنبال نابودی زیرساخت‌های این کشور به ویژه زیر ساخت‌های نظامی‌اند تا این کشور را فلج کنند.
تحول در نهادهای بین‌المللی
نهادهای بین‌المللی مثل سازمان ملل و شورای امنیت و... نیز که معمولا به دلیل وابستگی‌هایی که به قدرت‌ها و ثروت‌ها دارند، جز محکومیت‌های زبانی و دعوت به خویشتنداری کار دیگری بلد نیستند، در جلوگیری و پایان دادن به این جنگ ناتوان بوده‌اند. از این رو بار دیگر توجه‌ها به ناکارآمدی این ساختارها جلب شده و به طور طبیعی هر کس به دنبال تغییری است که منافع خودش تامین شود.
در ادامه درخواست‌های مقامات کیف برای حذف روسیه از عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل، دولت ژاپن نیز از تغییر در ساختار این شورا حمایت کرد. «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن روز دوشنبه در جلسه استماع کمیته پارلمانی این کشور گفت که وضعیت اوکراین و اقدامات روسیه به ضرورت اصلاح ساختار شورای امنیت و در نتیجه ایجاد نظم نوین جهانی صحه می‌گذارد. به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کیشیدا گفت: «تجاوز روسیه که یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است، نشان دهنده نیاز به سازماندهی نظم نوین جهانی است...ژاپن قبلا معتقد بود که استفاده از حق وتو باید تحت خودکنترلی حداکثری باشد...ما به همراه کشورهای خواستار اصلاح شورای امنیت، به تلاش‌های خود برای تغییر در این شورا و اصلاح سازمان ملل ادامه خواهیم داد.»
«پیوتر ایلایچف» رئیس‌اداره امور سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفته، کشورش از تغییر در سازمان ملل استقبال می‌کند. این دیپلمات روس در آستانه برگزاری چهارمین دور مذاکرات اوکراین و روسیه گفت: «در حال حاضر و در شرایطی که طرفین هنوز به توافقی مشخص نرسیده‌اند، صحبت از قطعنامه شورای امنیتی که بتواند به‌صورت رسمی آنها را ثبت کنند، اقدامی ناپخته است. گرچه در نظر گرفتن چنین تحولی، بی‌ارزش نخواهد بود...ما از ایده تغییر مقر سازمان ملل به یک کشور بی‌طرف حمایت می‌کنیم. چنین اقدامی می‌تواند از بین بردن تنش‌های غیرضروری ناشی از رویه‌های پیچیده جست وجو برای یافتن پاسخ‌های جمعی به چالش‌های جهانی این دوره را موجب شود. علاوه‌بر این، تلاش‌های ما نسبت به آنچه اکنون شاهد هستیم کمتر سیاست‌زده خواهد شد.»
ناتو منتظر موشک‌های روسیه باشد!
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین‌که از میزان حمایت‌های غرب راضی نیست و بارها علیه این کشورها موضع گرفته در یک پیام ویدئویی با اشاره به حمله موشکی روسیه به یک پایگاه نظامی این کشور در مرز لهستان به ناتو هشدار داد که قلمروی اعضای این سازمان ممکن است به زودی از طرف ارتش روسیه مورد حمله قرار بگیرد. زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود خطاب به مقامات ناتو گفت: «اگر آسمان اوکراین را نبندید حمله به قلمروی شما، به قلمروی ناتو و خانه‌های شهروندان ناتو فقط به مسئله زمان وابسته است.» وی با این مقدمه بار دیگر خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین شد.
گفتنی است، در حالی مناطق غربی اوکراین تا کنون از حملات روسیه در امان بود، حمله هوایی شنبه شب و روز یکشنبه به یک پایگاه نظامی این کشور در مرز لهستان نشان داد که روسیه جنگ را به عمق مناطق غربی نیز کشانده است. آمریکا و کشورهای اروپایی همچنان درخواست کیف برای اعمال منطقه پرواز ممنوع را رد کرده و آن را عامل تشدید تنش‌ها و احتمال وقوع جنگ همه‌جانبه میان ناتو و روسیه خوانده‌اند.
حمایت رژیم صهیونیستی از تحریم‌ها علیه روسیه
کاخ الیزه اما از گفت‌وگوی تلفنی جداگانه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهورفرانسه با ولودیمیر زلنسکی و «جو بایدن» رؤسای جمهور اوکراین و آمریکا خبر داده است. براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بایدن و ماکرون در این تماس تلفنی در زمینه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه توافق کرده‌اند.
خبر مهم دیگر از این نبرد آن‌که «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در جریان سفر به اسلواکی در اظهاراتی که به گزارش خبرنگاران صهیونیست اولین اعلام عمومی تبعیت از تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو از سوی این رژیم است، گفت که تل‌آویو راهی برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی علیه روسیه نخواهد بود. این رژیم به شدت از سوی آمریکا به دلیل عدم موضع‌گیری شفاف درباره جنگ اوکران تحت فشار بود.
خط و نشان آمریکا برای چین
در میانه جنگ نظامی روسیه و اوکراین، یک جنگ شدید رسانه‌ای نیز جریان دارد که تبعات آن کم از جنگ سخت نیست. مثلا فایننشال تایمز طی گزارشی مدعی شده روسیه از چین کمک نظامی درخواست کرده است. معنای این خبر چیزی نیست جز اینکه، روسیه در این جنگ به کمک نیاز پیدا کرده و اوکراین و ناتو در وضعیت بهتری هستند. چین اما بلافاصله این خبر را تکذیب کرد. سفارت چین در آمریکا در واکنش به گزارش رسانه‌های غربی درباره درخواست سلاح مسکو از پکن تاکید کرد که در حال حاضر مهم‌ترین مسئله این است که از خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری کنیم. سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با بیان اینکه اوضاع در اوکراین بسیار نگران‌کننده است اضافه کرد، هرگز نشنیده ام که روسیه از چین درخواست کمک نظامی کرده باشد.
مقام‌های آمریکایی عصر یکشنبه به وقت تهران اظهار داشتند که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید فردا دوشنبه برای گفت‌وگوهای سطح بالا با «یانگ جیچی» مقام ارشد سیاست خارجی دولت چین به شهر «رم» سفر خواهد کرد و در زمینه بحران اوکراین با این مقام ارشد پکن گفت‌وگو می‌کند. گفته می‌شود که سالیوان در این دیدار بر مجازات‌های اقتصادی که پکن در صورت کمک به روسیه در جنگ با اوکراین، با آن مواجه خواهد شد، تاکید
خواهد کرد!
حمله به 2 پایگاه نظامی اوکراین
وزارت دفاع روسیه هم شبانگاه یکشنبه به وقت تهران از حمله دقیق به تاسیسات نظامی ارتش اوکراین خبر داد. «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست خبری گفت، نیروهای روسیه با استفاده از سلاح‌های دوربرد به ۲ تاسیسات نظامی در منطقه «لویو» در اوکراین حمله کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که در این حمله بیش از «۱۸۰ مزدور خارجی» کشته شدند. وزیر دفاع اوکراین روز یکشنبه گفته بود، پایگاه نظامی که مورد حمله هوایی روسیه قرار گرفت میزبان تعلیم‌دهندگان نظامی خارجی است.
در پی تداوم درگیری‌ها در اوکراین، امروز دوشنبه اصابت یک موشک «توشکا-یو» اوکراینی به جمهوری خودخوانده «دونتسک» ۲۰ کشته و ۲۳ زخمی برجای گذاشت. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، مقامات دفاعی جمهوری خودخوانده خلق دونتسک واقع در منطقه دونباش در شرق اوکراین اعلام کرد این موشک توشکای متعلق به نظامیان دولتی اوکراین جان ۲۰ نفر را گرفته است.
آلمان ۳۵ جنگنده «اف-۳۵» می‌خرد
جنگ اوکراین در همین مدت کوتاهی که از شروعش گذشته، سود کلانی را نصیب کمپانی‌های تسلیحاتی آمریکا کرده و بر اساس گزارش «رویترز» سر وزارت دفاع آمریکا این روزها بابت فروش تسلیحات به کشورهای اروپایی به شدت شلوغ است.
در ادامه همین ماجرا تحرکات آلمان برای تقویت قدرت نظامی این کشور تشدید شده است. خبرگزاری آلمان (دی‌پی‌ای) گزارش داده که ارتش این کشور خواهان خریدن ۳۵ جنگنده «اف-۳۵» است. منابع دولتی آلمان به این خبرگزاری گفته‌اند، دولت فدرال آلمان می‌خواهد نیروی هوایی این کشور را به جنگنده‌های اف-۳۵ ساخت آمریکا مجهز کند.