kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷

ترامپ : با هزینه ای که در خاورمیانه کردیم می توانستیم 3 بار آمریکا را بسازیم

رئیس جمهور آمریکا در نشست محافظه کاران آمریکایی بار دیگر با حمله به دولت های بوش و اوباما تاکید گرد با هزینه ای که در خاورمیانه کردیم می توانستیم سه بار آمریکا را بسازیم.


سرویس خارجی-

ترامپ گفت: برای مدت‌های طولانی ما از مرزهای کشورهای دیگر دفاع کرده‌ایم. در خاورمیانه 6 تریلیون دلار هزینه کرده‌ایم. ما سالها برای دیگران جنگیدیم و از آنها دفاع کردیم اما از مردم خود مان غافل بودیم. من می خواهم امنیت کشور خودم را بالا ببرم.
 وی اضافه کرد: به سیاست خارجی‌مان نگاه کنید. آیا ما در هیچ جنگی در این سال‌ها پیروز شده‌ایم؟ من دنبال سیاست خارجی موفق هستم. ما بدهی ملی به ارث بردیم که پس از 8 سال دو برابر شده است و همچنین سیاست خارجی که شکست پشت شکست داشت را به ارث بردیم
رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که تمامی بخش های ارتش آمریکا اعم از دفاعی و تهاجمی را تقویت خواهد کرد.هیچ کس جرأت نخواهد کرد قوای نظامی ما را زیر سوال ببرد. ما بهترین تشکیلات نظامی در طول تاریخ را ایجاد خواهیم کرد.
مسابقه تسلیحاتی
 مسابقه تسلیحاتی آمریکا و روسیه با فرمان جدید ترامپ مبنی بر «نوسازی تسلیحات هسته‌ای» آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شده است.
براساس گزارش‌ها، 9 کشور هسته‌ای دنیا بیش از 27 هزار کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود دارند که از این تعداد 97 درصد متعلق به دو کشور آمریکا و روسیه است. دو کشور در طول دوران جنگ سرد و بعد از آن طی دو دهه گذشته بارها با برگزاری نشست‌های مختلف سعی کرده‌اند این مسابقه تسلیحاتی را متوقف کنند، ولی میل به قدرت بیشتر تاکنون مانع دستیابی به توافقی جامع و اجرایی در این خصوص بوده است.
به نظر می‌رسد با روی کار آمدن ترامپ جهان شاهد دور تازه‌ای از مسابقه تسلیحاتی بین آمریکا و روسیه و احتمالا در آینده چین خواهد بود. در همین راستا «ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز، از عزم خود برای گسترش زرادخانه اتمی کشورش و پیشی گرفتن از روسیه در این زمینه خبر داد.
ترامپ گفته «آمریکا در حوزه تسلیحات اتمی، از ظرفیت خود عقب افتاده و باید به اولین دارنده این تسلیحات در جهان از نظر تعداد بدل شود.»آنگونه که در رسانه‌ها «رسماً» گفته شده، روسیه با 7 هزار کلاهک هسته‌ای، بزرگ‌ترین دارنده این نوع تسلیحات کشتارجمعی در دنیا است. آمریکا با 6 هزار و 800 کلاهک در رده دوم، فرانسه با 300 کلاهک در رده سوم، چین با 260 کلاهک در رده چهارم و انگلیس با 215 کلاهک در رده پنجم دارندگان این تسلیحات کشتار جمعی هستند.
رئیس‌جمهور آمریکا که از جانب منتقدانش به داشتن روابط گرم با روس‌ها متهم است، در این مصاحبه به استقرار موشک‌های کروز روسیه هم اشاره کرد؛ ادعایی که چندی پیش بدون ارائه جزئیات، از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا مطرح شد.ترامپ در این خصوص گفت: «در ملاقات با پوتین، بحث استقرار موشک‌های کروز از جانب روس‌ها را مطرح می‌کنم. این کار، نقض معاهده کنترل تسلیحاتی است.»وی افزود: « از توافق یک طرفه با روسیه برای کاهش تسلیحات اتمی، حمایت نمی‌کنم. این یک توافق بد دیگر است که کشور من به آن رسیده؛ حالا چه (پیمان) استارت باشد چه توافق (هسته‌ای 1+5) با ایران. ما می‌خواهیم دوباره توافق‌های خوب داشته باشیم.»
واکنش پوتین
اما در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر شروع مسابقه تسلیحاتی جدید، پوتین نیز تاکید کرد که دولت به تقویت نیروهای نظامی ادامه داده و تقویت دفاع راهبردی هسته‌ای و نیروهای هوایی-فضایی در اولویت قرار دارند. «پوتین» در مراسمی به مناسبت «روز دفاع از میهن» اعلام کرد که این کشور به توسعه نیروهای نظامی خود ادامه خواهد داد و تقویت نیروهای دفاع راهبردی هسته‌ای و نیروهای هوایی-فضایی کشور در اولویت جدی برنامه‌های دولت در این زمینه قرار دارند. وی تاکید کرد که افزایش امکانات این دو نیروی بسیار مهم ارتش، امکان تحقق قطعی همه طرحهای نظامی گسترده روسیه را فراهم خواهد ساخت.