kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۶۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
همزمان با آغاز مذاکرات سرنوشت‌ساز ژنو

سازمان ملل: مذاکرات شکست بخورد ادلب به سرنوشت حلب دچار می‌شود

همزمان با آغاز مذاکرات «ژنو-4»، نماینده سازمان ملل به «مخالفان» دولت دمشق هشدار داده، اگر مذاکرات شکست بخورد، شهر «ادلب» نیز به سرنوشت «حلب» دچار خواهد شد! در جریان آزادسازی حلب، تروریست‌ها ضربه بسیار شدیدی از مقاومت خوردند.

سرویس خارجی-

«استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در سوئیس گفته اگر مذاکرات «ژنو-4» شکست بخورد، ادلب نیز سرنوشتی مشابه حلب خواهد داشت. دی‌میستورا مشخص نکرد که طرف صحبت وی چه جناحی در سوریه است، ولی کاملاً مشخص است که او با اشاره به حلب در واقع، به مخالفان دولت دمشق هشدار داده که در شرایط کنونی، حد و اندازه خود را بدانند و مطالبات قبلی خود در مورد برکناری مقامات قانونی سوریه را تکرار نکنند. آزادسازی حلب یکی از مرگبارترین ضربات را بر پیکر گروه‌های تروریستی و تکفیری وارد کرد.مذاکرات ژنو -4 از روز پنجشنبه گذشته در شهر ژنو سوئیس آغاز شده است.
شبکه تلویزیونی «الحدث» نیز به نقل از «منابع ناشناس» اعلام کرده که دولت سوریه تهدید کرده در صورت شکست مذاکرات، ارتش این کشور به شهر «ادلب» حمله خواهد کرد.
شهر اشغالی «ادلب» در شمال سوریه قرار دارد و گروه‌های مسلح تروریستی (به غیر از داعش و النصره) غالباً در آنجا حضور دارند.
در مذاکرات ژنو، «بشار جعفری» رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه بوده و «نصرالحریری» نیز ریاست تیم مخالفان را برعهده دارد.
نشست «ژنو-3» 10 ماه قبل برگزار شده بود و چهارم دی ماه گذشته نیز شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان، شاهد مذاکرات سوری- سوری بوده است. پس از آن هم یک بار دیگر، در بهمن ماه این مذاکرات در آستانه تکرار شده است.
هر چند در مذاکرات «ژنو-4»، نمایندگان دولت سوریه و نمایندگان مخالفان برای نخستین بار مقابل هم نشستند و مذاکره کردند، ولی دی‌میستورا گفت که دیوار بی‌اعتمادی میان طرفین، بلند است و احتمالاً این دور از مذاکرات هم، نتیجه‌ای نخواهد داد.
عقب‌نشینی مشکوک داعش از الباب به نفع ترکیه
اما در پی عقب‌نشینی یکباره و مشکوک عناصر داعش از شهر «الباب» در شمال سوریه، روزنامه لبنانی «الاخبار» این اتفاق را یک «تبانی» دانست. الاخبار نوشت، آنکارا با سرکرده‌های محلی داعش توافق کرد که اگر الباب در اختیار ترکیه قرار گیرد، آنکارا نیز در خصوص حفظ جان سرکرده‌های داعش و خانواده‌های آنان و سفر این سرکرده‌ها به خاک ترکیه، تضمین‌هایی خواهد داد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است، این «تبانی» با مذاکرات ژنو-4 بی‌ارتباط نیست و ترکیه قصد دارد با حربه «الباب» از حریف امتیاز بگیرد! به گزارش فارس، با تسلط تروریست‌های مورد حمایت ترکیه بر شهر الباب، زمینه برای اجرای توطئه ترکیه در خصوص ایجاد منطقه امن در شمال سوریه فراهم شده است.
کاخ سفید و منطقه امن
به گزارش ایسنا، «شون اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید هم به خبرنگاران گفته: «رهبران برخی کشورها متعهد شده‌اند که از ایجاد مناطق امن در سوریه، حمایت مالی کنند.»
پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرده بود که با پول کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، در سوریه منطقه امن ایجاد خواهد کرد. به ادعای ترامپ، هدف از ایجاد مناطق امن، اسکان آوارگان جنگی در این مناطق است. به گفته «جان دوربان» سخنگوی ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، هم اکنون حدود 500 نظامی آمریکایی در خاک سوریه به سر می‌برند.
طرح دیگر ترامپ
«جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در ارتباط با طرح به اصطلاح «مبارزه با داعش» ترامپ گفته: «موضوع تنها سوریه و عراق نیست، بلکه پای موضوعی فرامنطقه‌ای در میان است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دانفورد این را هم گفته که: «طرح ما برای موفقیت، باید در وهله اول، پیوند میان گروه‌های حاضر در منطقه را قطع کند. پیش از این ترامپ درباره طرحی غافلگیرکننده برای مبارزه با داعش خبر داده بود.»اما، کارشناسان می‌گویند، طرح ترامپ چیز جدیدی در مقایسه با دولت‌های قبلی ندارد و فقط ممکن است که این طرح بار دیگر برای کشورهای مستقل منطقه، دردسر ایجاد کند.
انفجار انتحاری در الباب
یک تروریست وابسته به جریان‌های تکفیری کامیون حامل مواد منفجره را در شهرک «سوسیان» واقع در حومه شهر الباب منفجر کرد.
فارس در این باره نوشته در این انفجار 45 نفر جان خود را از دست دادند و ده‌ها تن نیز زخمی شدند.
«سوسیان» در استان حلب قرار دارد. دیروز از این استان همچنین، خبر رسید، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت توانستند دو شهرک «رسم‌الحرمل» و «رسم‌الشیخ» را از داعش پس بگیرند.
سایر رویدادها
* «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، عملیات نظامی این کشور در سوریه را موفق دانست.
* شورای امنیت سازمان ملل در پیش‌نویس قطعنامه‌ای، نام 11 مقام سوریه از جمله «بشار اسد» را در لیست سیاه سازمان ملل قرار داد!
* مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه گفته آنکارا تمایلی به برکناری اجباری «بشار اسد» از قدرت ندارد.
* «ماری لوپن» رهبر «جبهه ملی» فرانسه هم گفته، حمایت از مخالفان (به اصطلاح) میانه‌رو در سوریه، اشتباه بود.