kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

واشنگتن: کلید حل بحران سوریه در دستان ایران و روسیه است

فرستاده آمریکا در ائتلاف موسوم به «ضد داعش» گفت، کلید حل بحران سوریه در دستان روسیه، ایران و ترکیه است.



«مک گورک» در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت که واشنگتن به تنهایی نمی‌تواند راه حل مناسبی برای بحران سوریه ارائه دهد و کلید حل بحران سوریه در دستان روسیه، ایران و ترکیه است.
نماینده آمریکا در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش افزود: «معتقدم که نظارت روسیه، ایران و ترکیه برنشست آستانه، مسئله مهمی است.» از چهار دی گذشته تاکنون دوبار نمایندگان دولت سوریه و مخالفان این دولت در «آستانه» پایتخت قزاقستان، نشست برگزار کرده‌اند. هر چند ترکیه در این نشست حضور پررنگ داشت، ولی الآن آنکارا تلاش می‌کند نشست «ژنو» را مهم جلوه دهد. «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه یکشنبه طی سخنانی، اظهار داشت که مذاکرات صلح تحت هدایت سازمان ملل در «ژنو» (سوئیس) تنها مسیر برای گفت‌وگوی سیاسی و «انتقال قدرت» در سوریه است! این اظهارات نشان می‌دهد که ترکیه یکبار دیگر می‌خواهد از روسیه و ایران فاصله بگیرد. علی‌رغم این چرخش جدید آنکارا، سخنرانان کنفرانس مونیخ در مجموع، نقش متحدان ایران را در سوریه، مهم ارزیابی کرده‌اند و حتی یک مقام سعودی موسوم به «عوض بادی» که یکی از مشاوران «ترکی فیصل بن عبدالعزیز» است، به طور تلویحی اعتراف کرده که روسیه نقشی کلیدی در روند آشتی ملی سوریه دارد.
چرخش قطر
به گزارش فارس، «نور محمد خولوف» سفیر روسیه در قطر اعلام کرده: «ما مکرراً به شرکای خود این مسئله را متذکر شده‌ایم که ریاست جمهوری «بشار اسد» در سوریه مسئله‌ای نیست که تصمیم‌گیری در خصوص آن در حوزه اختیارات یا صلاحیت روسیه یا قطر یا هر کشور دیگری باشد».
وی افزود: «این مسئله باید توسط مردم سوریه و صرفاً از طریق برگزاری انتخاباتی مشروع و کاملاً شفاف مشخص شود».
سفیر روسیه ادامه داد: «همکاران ما در قطر نیز کاملاً با موضع ما موافق هستند و معتقدند که رویکرد مسکو در این رابطه بسیار سازنده است».
«خولوف» همچنین درباره مذاکرات آستانه گفت، «مقامات قطر ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند تا به گفت‌وگوهای صلح سوریه که در آستانه برگزار می‌شود، ملحق شوند.»
بنا به گفته این دیپلمات روس، «قطر دعوتنامه رسمی برای پیوستن به مذاکرات صلح سوریه که در تاریخ 23 و 24 ژانویه در آستانه برگزار شد، دریافت نکرده بود.»
وی تأکید کرد، «با وجود رویکردهای مختلف و اختلاف‌نظرها در رابطه با مسائل دیگر، هم مسکو و هم دوحه هدف نهایی دستیابی به آتش‌بس فراگیر در سوریه با هدف حفظ تمامیت ارضی این کشور و ابقای نهادهای دولتی و مدنی در سوریه را دنبال می‌کنند.»
خولوف در ادامه گفت: «قطر به لحاظ سیاسی، نفوذ خاصی بر معارضان میانه‌رو در سوریه دارد. برای مثال، «معاذالخطیب» رئیس سابق ائتلاف ملی نیروهای معارض سوریه در حال حاضر در دوحه زندگی می‌کند و وی ایدئولوژیست گروه‌های خاصی از معارضان میانه‌رو از جمله جیش‌الاسلام و احرارالشام است. در این رابطه ما به طور گسترده در حال استفاده از قابلیت‌های سیاسی قطر برای تحقق اهداف مشترک هستیم».
وی ادامه داد: «سال گذشته، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در مرکز نظارت بر آتش‌بس سوریه یعنی الکساندر لاورنتیوف سه مرتبه از دوحه بازدید به عمل آورد و نشست‌هایی را با مقامات ارشد این کشور برگزار کرد».
خولوف تصریح کرد: «در حین این نشست‌ها، طرفین، تبادل نظرات و اطلاعاتی در خصوص محل گروههایی از معارضان باصطلاح میانه‌رو که تحت حمایت قطر هستند، صورت دادند تا از حملات هوایی روسیه به مواضع آنها جلوگیری شود».
سایر رویدادها
* رئیس جمهور ترکیه مدعی شد، در صورتی که آمریکا موافقت کند ارتش ترکیه رقه را از عناصر داعش پاکسازی خواهد کرد. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که ارتش ترکیه طی چهار ماه اخیر نتوانسته شهر کوچک «الباب» را از داعش پاکسازی کند!
* «فرانسوا بلو» پژوهشگر فرانسوی تصریح کرد: مردم این کشور از واقعیت‌های جنگ سوریه بی‌اطلاع هستند.
* ارتش سوریه حمله داعش به منطقه «پانوراما» در نزدیکی شهر «دیرالزور» را در هم شکست و شمار زیادی از عناصر تکفیری را به هلاکت رساند.