kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
در دومین روز عملیات اتفاق افتاد

پیشروی سریع ارتش عراق در عملیات غرب موصل /فؤاد معصوم: پیروزی نزدیک است

نیروهای مسلح عراق در 48 ساعت نخست عملیات آزادسازی غرب موصل، 17 شهرک و روستا را از کنترل تکفیری‌های داعش خارج کردند و 200 تروریست را نیز به هلاکت رساندند.

سرویس خارجی -

«عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده عملیات آزادسازی موصل می‌گوید «نیروهای مسلح عراق در دومین روز عملیات آزادسازی غرب موصل توانستند، 17 شهرک و روستا را آزاد کنند.» به گفته وی نیروهای بسیج مردمی هم در این عملیات مشارکت دارند. پیش از این آمریکایی‌ها مانع مشارکت بسیج در این‌گونه عملیات‌ها می‌شدند. حدود 650 هزار غیرنظامی در غرب موصل ساکن هستند.
به گزارش تسنیم، سرکرده‌های داعش هم برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی، از عناصر انتحاری خود بهره می‌گیرند و از پهپادها نیز برای ریختن مواد منفجره استفاده می‌‌کنند.بنابر اعلام «عباس الجبوری» فرمانده نیروهای واکنش سریع وزارت کشور عراق «نیروهای مسلح عراق تا نزدیکی‌های فرودگاه موصل در جنوب این شهر پیشروی کرده‌اند.»نیروگاه اصلی برقی منطقه غربی موصل هم در آستانه آزادسازی به دست نیروهای دولتی است. «مساحت کل مناطق آزاد شده، 123 کیلومتر مربع گزارش شده است.»نیروهای مسلح عراق بامداد 26 مهر عملیات آزادسازی موصل را آغاز کرده‌اند و تا دی ماه گذشته کل منطقه شرقی موصل (ساحل چپ رود دجله) از لوث عناصر داعش پاکسازی شده است.
تلفات داعش در غرب موصل
به گزارش ایسنا، «شاکر شوکت» فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق هم طی بیانیه‌ای، اعلام کرده، «نیروهای امنیتی در محور جنوب، 80 تروریست داعش را کشتند و 13 خودروی بمب‌گذاری شده آنها را منهدم کردند.»در مناطق «تل‌عفر» و «البوسیف» واقع در غرب موصل هم 29 تروریست به دست نیروهای دولتی به هلاکت رسیدند. در روز اول عملیات هم خبر رسیده بود، 15 سرکرده داعش به همراه 100تکفیری دیگر که قصد فرار به سوریه را داشتند، به دست نیروهای بسیج مردمی کشته شده‌‌اند. با این حال، خبر رسیده شماری از سرکرده‌ها و اعضای عادی داعش توانستند از مرز بگذرند و به سوریه فرار کنند. در این میان، جنگنده‌های آمریکایی به بهانه نبرد با داعش، مناطق مسکونی موصل را بمباران کردند و 50 نفر را کشتند.
پیروزی نزدیک است
«فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق، با صدور بیانیه‌ای، «پیشروی پیروزمندانه»‌ نیروهای مسلح عراق در منطقه غرب موصل را ستود. وی اعلام کرد که «مناطق آزاد شده در غرب موصل، بسیار راهبردی و مهم هستند.» معصوم این را هم گفت که «پیروزی (کامل) در موصل نزدیک است.»