kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۶۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹

فساد گسترده در میان چهره‌های سیاسی فرانسه مردم را به خیابان‌ها کشاند

هزارن تن در شهرهای مختلف فرانسه در اعتراض به «فساد دولتی» به ویژه در میان نامزدهای ریاست جمهوری این کشور به خیابان‌ها ریخته‌اند.


سرویس خارجی -

در حالی که پیش از این مردم فرانسه بارها در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی و بحران اقتصادی به خیابان‌ها می‌ریختند اما این بار فساد مالی و سوءاستفاده از مقام و قدرت توسط رهبران سیاسی این کشور مردم را به خیابان‌ها کشانده است .
در همین راستا، روز یکشنبه تظاهرات گسترده‌ای با حضور هزاران نفر در شهرهای مختلف این کشور از جمله پاریس، تولوز و لیون برگزار شد. این اعتراض‌ها که به تبعیت از تظاهرات ضد دولتی در رومانی صورت گرفته، با اعلان عمومی از طریق صفحات اجتماعی برگزار شد.معترضان فرانسوی در این تظاهرات خواهان بازگرداندن پولهایی شدند که همسر «فرانسوآ فیون»، نامزد جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری طی هشت سال برای یک شغل «ساختگی» دریافت کرده است. علاوه بر «پنه لوپه فیون» که بعنوان دستیار پارلمانی همسرش دست کم 500 هزار یورو طی هشت سال حقوق گرفته است، فرزندان فرانسوآ فیون نیز بعنوان وکیل در حالی توسط وی بکار گرفته شده‌اند که پروانۀ وکالت نداشته‌اند.
اعتراض‌ها ادامه می‌یابد
معترضان فرانسوی که خواهان محاکمۀ «نامزدهای اختلاس‌گر» شده‌اند می‌گویند همچون مردم رومانی که از چند هفتۀ پیش علیه فساد سیاستمداران و اعضای احزاب در این کشور تظاهرات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند طی روزهای آینده نیز به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.
در این تظاهرات که خصوصا علیه «فرانسوا لیون» و «مارین لوپن» نامزدهای دو حزب مختلف در انتخابات ریاست جمهوری آتی فرانسه برگزار شد، مردم با حمل دست نوشته‌هایی علیه فساد اقتصادی و کناره‌گیری این افراد از فضای سیاسی به همراه داشتند. مردم در این تظاهرات تاکید کردند که این افراد حق ندارند آنها را در امور اخلاقی نصیحت کنند. برخی دیگر از معترضان نیز با شعارهایی اعلام کردند که به نظر می‌رسد فرانسه از زمان انقلاب ۱۷۸۹ تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.