kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹

ناآرامی‌های خیابانی در آمریکا وارد ماه دوم شد

اعتراضات و ناآرامی‌های سراسری در آمریکا علیه دولت این کشور و سیاست‌های نژادپرستانه کاخ سفید طی یک ماه گذشته بدون وقفه ادامه داشته است.

سرویس خارجی-

بیش از یک ماه از تحلیف ترامپ به عنوان رئیس جمهور  آمریکا می‌گذرد. اگر این ماه را در یک کلمه تعریف کنیم «آشفتگی» یا «بحران» بهترین گزینه خواهد بود. اعتراض و اعتصاب علیه سیاست‌های نژادپرستانه کاخ سفید همچنان ادامه دارد.
کنگره به فکر برکناری رئیس جمهور آمریکا است؛ هزاران نفر طوماری را برای استیضاح ترامپ امضا کرده‌اند. شماری از سناتور‌ها به دنبال تصویب قانونی هستند که وی نتواند تحریم‌های ضد روسی را لغو کند .شماری دیگر از سناتورها سلامت روانی وی را زیر سئوال برده‌اند .جنگ ترامپ با دستگاه قضایی هنوز تمام نشده و براساس اخباری که منتشر شده وی به فکر صدور فرمان جدیدی است که دادستان‌ها نتوانند آن را تعلیق کنند. همزمان ترامپ جنگ دیگری را  نیز با رسانه‌های آمریکا شروع کرده که دو طرف هر روز همدیگر را متهم به «سیاه‌نمایی» و «نفهمی» می‌کنند.
من هم مسلمانم
اما در ادامه اعتراض‌های خیابانی که از روز تحلیف در دوم بهمن ماه حتی یک روز نیز قطع نشده، هزاران نفر  در شهرهای مختلف این  کشور بار دیگر با هدف اعلام حمایت از مسلمانان آمریکایی و در اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی کاخ سفید به خیابان‌ها ریختند.
بزرگ‌ترین این اعتراضات در شهر «نیویورک» برگزار شد و مردم دست نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود «من هم یک مسلمان هستم.» چندین گروه فعال در زمینه حقوق بشر و آزادی‌های مدنی این تظاهرات را که در میدان «تایمز» نیویورک برگزار شد، سازماندهی کرده بودند.
 در شهر «اورگون» و «دالاس» نیز تظاهرات کنندگان، حمایت خود را از «حقوق مهاجران» اعلام کردند. معترضان از طیف‌های گوناگون اجتماعی و دارای ادیان مختلف بودند.
جمعی از جوانان شهر نیویورک نیز طی مراسمی جنازه «ریاست جمهوری آمریکا» را به صورت نمادین تشییع کردند و خواستار رئیس جمهوری شدند که در خدمت همه اهالی این کشور باشد.
در این مراسم تابوتی نمادین  نیز آماده شده بود و روی آن تاریخ ولادت ریاست جمهوری در آمریکا، سی آوریل 1789 و وفات آن روز بیستم ژانویه 2017 (روز تحلیف دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا) نوشته شده بود.
شرکت کنندگان در این مراسم تابلوهایی که بر روی آن نوشته شده بود «روح حقوق ما شاد باد»، «روح حقیقت شاد باد»  و «من عزادار صداقت هستم» و.... حمل کردند.
راهپیمایی کارشناسان محققان و...
همزمان با تظاهرات در حمایت از  مسلمانان،  صدها محقق و کارشناس محیط زیست که دونالد ترامپ و دولت او را «تهدیدی جدی علیه علم و تحقیقات» می‌دانند، در شهر  بوستون بر ضد دولت تظاهرات کردند.
این محققان که برخی از آنها روپوش آزمایشگاه به تن داشتند به ویژه از رئیس جمهور آمریکا  خواستند واقعیت تغییرات آب و هوایی را به رسمیت بشناسد و به سیاست‌ها در زمینه حمایت از محیط زیست ادامه دهد.معترضان انتصاب یک فرد  مخالف با تغییرات آب و هوایی را برای مدیریت آژانس حفاظت محیط زیست محکوم کردند.ترامپ، اسکات پرویت   را به عنوان رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا منصوب کرده است که در زمانی که وزیر دادگستری اوکلاهاما بود 14 اقدام قضایی را علیه مقررات این آژانس انجام داده بود.