kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
حاجی دلیگانی مطرح کرد

بدهکاران بانکی مدیران عامل بانک‌ها را تعیین می‌کنند!

نماینده شاهین‌شهر گفت: فساد ۱۱ هزار میلیاردی تاکنون در هیچ دولتی سابقه نداشته و پیش از این بدهکاران بانکی تعیین‌کننده مدیران عامل بانک‌ها نبودند.


به گزارش تسنیم حسینعلی حاجی‌دلیگانی پیش از ظهر دیروز در نشست خبری در اصفهان، با اشاره به ارتباط بدهکاران کلان بانکی با حلقه اطراف دولت یازدهم اظهار داشت: نمی‌توان گفت هیچ زمانی فساد نبوده بلکه کم و زیاد بوده، در این دوران شیوه‌ها تفاوت پیدا کرده و میزان آن نیز افزایش یافته است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در هیچ دولتی شاهد عددها و ارقامی چون 11 هزار میلیارد تومان که در صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح می‌شود نبوده‌ایم ، در گذشته مواردی نداشتیم که بدهکاران بانکی تعیین‌کننده مدیران عامل بانک‌ها باشند، اگر حرف بدهکار عمده بانکی را یک مدیرعامل بانکی گوش نداد برکنار شود، یا اگر رئیس‌شعبه بانکی در پرداخت مجدد تسهیلات مقاومت کند برکنار شود که در این دوران این موارد رخ داده است و در این زمینه اطلاع رسانی رسانه‌ها نه تنها سبب از بین رفتن اعتماد عمومی به مجموعه نظام نمی‌شود، بلکه اعتماد مردم نسبت به نظام افزایش نیز می‌یابد. وی ادامه داد: برای مثال برخی از کسانی که از تسهیلات مربوط به صادرات استفاده می‌کنند ، قوانین را دور می‌زنند، افراد در گمرک در کاغذ کالا را صادر کرده‌اند در حالی که صادراتی رخ نداده و تنها این افراد 9 درصد ارزش افزوده را پرداخت نکرده اند!
حاجی‌دلیگانی با اشاره به ارائه اطلاعات درباره این موضوع به وزیر اقتصاد گفت: به وزیر اقتصاد گفتیم 30 نفر از افراد سوء‌استفاده‌کننده از شعبات خارج کشور بانک‌های ایرانی، وام با نرخ سود 8 درصد دریافت کرده و همان پول را در داخل کشور با 22 درصد سود سپرده‌گذاری می‌کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه نه تنها اراده‌ای برای برخورد نیست بلکه در برخی از جاها حتی عکس آن نیز عمل می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی بازار داخلی را می‌گیرند و کالاهای تولیدی داخل را به عنوان کالای خارجی عرضه می‌کنند و این اشتغال اندک را نیز از بین می‌برند، از رئیس‌جمهور این سؤال مطرح است که این 7/4 درصد نرخ رشد اقتصادی ادعایی در کجای کشور رخ داده است؟!
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به‌هر حال متاسفانه شب‌دوست مالامیری یکی از افرادی است که به‌دلیل اشکالات و زد و بندها به خارج فرار کرد و اگر ایشان در داخل کشور بود، می‌توانست موثر واقع شود، او صندوقی از اطلاعات بود که اگر در کشور بود و آنها را بیان می‌کرد بسیاری از مسائل روشن می‌شد، مسائلی مانند اینکه چه کسانی در رانت‌خواری از جیب بیت‌المال دخیل هستند و این اتفاق رخ نداد و او به نوعی از کشور فرار کرد.
واقعیات کشور
 به مردم گفته نمی‌شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این‌باره که آیا زمان آن نرسیده دولت شفاف‌سازی کرده تا اعتماد مردم بازگردد، خاطرنشان کرد: اگر دولت شفاف سازی می‌کرد بسیاری از مسائل بیان می‌شد و آنها به همین دلیل به دنبال شفاف‌سازی نیستند، البته گفته‌اند به مردم اطلاع رسانی کنید اما این به معنای شفاف‌سازی نیست و آنچه مربوط به واقعیات کشور است توسط دولت به مردم گفته نمی‌شود.
وی ادامه داد: چگونه با گرانی اقلام مورد نیاز مردم تورم تک رقمی اعلام می‌شود ؟ در ارتباط با حقوق‌های نجومی دولت حاضر نشد شفاف‌سازی کند و برخی از افراد در مجلس و دولت سعی بر این دارند تا در مصوبه شفاف‌سازی حقوق‌های کارکنان دولت «کلمه عموم مردم و یا کارکنان دولت» را حذف کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اخیراً 30 میلیارد تومان بیشتر از بودجه به ایرنا و 10 میلیارد تومان به روزنامه ایران اختصاص داده‌اند، هدف آنها این است که فضای کشور را به صورت مستمر به سمت عدم شفافیت پیش ببرند تا مردم دچار گمراهی شوند.
حاجی‌دلیگانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه براساس آمار یک نهاد رسمی رشد اقتصاد منفی 2 بوده و فساد در دولت یازدهم 18 درصد افزایش داشته است، افزود: رشد اقتصادی منفی 2 نزدیک به واقعیت است و امروزه طبقات ضعیف و متوسط جامعه توان اداره زندگی خودشان را از دست داده‌اند، در یکی از شهرستان‌های ما بیش از هزار پروانه کسب باطل کردند که این نشان دهنده مشکلات کلان اقتصادی در جامعه است.