kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۱۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
در نشست خبری :

عارف: شاید روحانی خسته شده باشد و برای انتخابات نیاید

رئیس‌شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در نشست خبری در پاسخ به سؤالی پیرامون حضور روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: «بعید می‌دانم او ردصلاحیت شود مگر اینکه او به هر دلیلی مانند خستگی یا گرفتاری تمایل نداشته باشد بیاید.»


محمدرضا عارف نماینده تهران در پاسخ به سؤالی درباره کاندیداتوری‌اش‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: مبنای ما خرد جمعی است و تصمیم بر حضور یا عدم حضور با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است. رئیس‌فراکسیون امید در نشست خبری خود ادامه داد: در دوره آینده هم تصمیمات این شورا ملاک عمل خواهد بود، من هم به عنوان یک خدمتگزار کوچک در خدمت مردم هستم.
نماینده تهران در مجلس افزود: نظر شخصی خودم این است که مسیر سال 92 را ادامه دهیم و باید از آقای روحانی حمایت کرد، اما هنوز شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وارد مصادیق نشده است.
عارف در پاسخ به سؤالی درباره عبور از روحانی توسط اصلاح‌طلبان اظهار کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات 94 با توجه به ضرورت‌ها تشکیل شد و مهمترین راهبرد ما ادامه مسیر 92 بود و در دوره جدید هم این شورا با دو ماموریت انتخابات شوراها و انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل شد.
وی افزود: در جلسه اخیر کارگروهی تشکیل شد که موضع شورا را اعلام کند و مهمترین دستاورد ما حفظ مسیر سال 92 بود که همین مسیر را ادامه می‌دهیم.
مهم‌ترین چالش روحانی
حضور مردم است
عارف درباره نقش آیت‌الله هاشمی در میان اصلاح‌طلبان و وضعیت روحانی بعد از فوت مرحوم هاشمی، گفت: طبعا آقای هاشمی نقش محوری داشت، اما ما یک جریان منسجم هستیم و موضع ما حمایت از دولت بوده و دولت را کمک می‌کنیم و شعارهای آقای روحانی هم با شعارهای اصلاح‌طلبان همپوشانی داشت. حامیان دولت تنها اصلاح‌طلبان نیستند و آمادگی داریم با این طیف برای شورا همکاری کنیم. وی افزود: آیت‌الله هاشمی متعلق به یک جریان نبود و یک چهره فراجناحی بود و نقش کلیدی بر عهده داشت و پدر معنوی اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال به شمار می‌رفت.
عارف خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش آقای روحانی حضور مردم است و باید تلاش کنیم مردم در انتخابات حضور پیدا کنند. اگر مردم حضور پیدا کنند انتخابات پرشورتر از اسفند 94 خواهد شد.
دولت نتوانست نگاه خود را
در مجلس نهم و دهم جا بیندازد
عارف درباره لایحه برنامه ششم نیز گفت : دولت نگاه ویژه‌ای را به برنامه ششم توسعه با استناد به اصل 126 قانون اساسی داشت که متاسفانه نتوانست نگاه خود را در مجلس نهم و دهم و همچنین مجمع تشخیص مصلحت جا بیندازد و عملا لایحه‌ای را که به مجلس داد بر اساس همین نگاه بود که احکام لازم را از مجلس دریافت کنند و تدوین برنامه از شئونات ریاست جمهوری است که این نگاه با سیاق برنامه‌ریزی کشور سازگاری لازم را نداشت.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان افزود: در جمع‌بندی نهایی مجددا نظر ما بر این بود که به کلیات رای ندهیم اما آقای نوبخت با رئیس‌مجلس صحبت کرده و تفاهم کرده بودند که دولت در هر ماده‌ای اگر مسئله داشت به کمیسیون برگردد بنابراین ما هم به این نتیجه رسیدیم که هر یک از اعضا خودشان بنا به نظر شخصی به کلیات لایحه رای دهند.
خواهش می‌کنیم جوانان شرایط را درک کنند!
وی درباره عدم تحقق برخی شعارهای روحانی، گفت: ما باید ببینیم قبل از سال 92 گفتمان اصلاحات کجا بود؟ ما با رویکرد و حضور در حاکمیت براساس مشترکاتی که با رقبا داریم، حضور یافتیم و بر رویکردی که از سال 92 شروع کردیم، مصر هستیم که ادامه دهیم. باید از دولت حمایت کنیم. دولت دستاوردهای ارزشمندی داشت و روند فعلی،‌ روند خوبی است و خواهش‌مان این است که جوانان شرایط را درک کنند.
عارف در پاسخ به این سؤال که آیا بحث رد صلاحیت روحانی صحت دارد یا خیر،‌ گفت: ما قطعا یک کاندیدای واحد خواهیم داشت، شورای سیاست‌گذاری با یک کاندیدا در انتخابات شرکت می‌کند. نمی‌دانم اصلا بحث رد صلاحیت روحانی وجود داشته باشد چرا که به هرحال رئیس‌جمهور کشور است و ویژگی‌هایی که داشته تغییری نکرده است. من نسبت به رد صلاحیت او نظر خاصی ندارم و بعید می‌دانم او رد صلاحیت شود مگر اینکه او به هر دلیلی مانند خستگی یا گرفتاری تمایل نداشته باشد بیاید؛ اگر تمایل داشته باشد و بیاید مبنای ما بر کاندیدای واحد خواهد بود اما حتما کاندیدا خواهیم داشت. قاعدتا افرادی که تمایل دارند می‌آیند و ممکن است از جریان اصلاحات وارد شوند اما در نهایت ما فقط از یک کاندیدای واحد حمایت خواهیم کرد.
رئیس‌شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سؤالی درباره پرونده برادر رئیس‌جمهور گفت: هر کسی تخلفی کند باید برخورد شود و انقلاب با کسی تعارف ندارد. عارف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پرونده حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور گفت: هر کسی تخلفی کند باید با وی برخورد شود و انقلاب ما با کسی تعارف ندارد. رئیس‌فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: برخورد با فساد جزو اولویت‌های فراکسیون امید است و باید به صورت مسئله ملی با آن برخورد کرد.