kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور:

دولت برای خانه‌دار شدن مردم محروم کاری نکرده است

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور گفت: دولت برای خانه‌دار شدن مردم محروم کاری نکرده است.



به گزارش صدا و سیما، جمشید برزگر، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، افزود: نبود متقاضی خرید مسکن، بدلیل نبود توان خریداران است.وی افزود: گرفتن پروانه ساخت و ساز مسکن شرط افزایش مسکن نیست بلکه ساخت برخی پروژه‌ها ممکن است سالها طول بکشد.
برزگر گفت: چطور ممکن است مردم محروم با حقوق یک میلیون یا 800 هزار تومان و تسهیلات با سود 18 درصد خانه‌دار شوند. وی افزود: دولت چه کاری برای خانه‌دار شدن مردم محروم در چهار سال گذشته کرده است؟رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور گفت: نرخ سود تسهیلات مسکن براساس محاسبات بانک جهانی حدود 22 درصد است. برزگر افزود: برای رونق بخشی مسکن باید نرخ سود تسهیلات به 10 درصد کاهش و بازپرداخت تسهیلات به حداقل 15 سال افزایش یابد.
در این برنامه محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رکود در بخش مسکن در معاملات و ساخت و ساز است.
وی با بیان اینکه دلیل افزایش بهای مسکن در سال 89 و 90 کمبود مسکن در سال‌های پیش از آن بود افزود: با ساختن دو میلیون و 200 هزار مسکن مهر معادل 10 درصد مسکن کل کشور برای مردم محروم بازار مسکن رونق گرفت.حسن‌نژاد گفت: اکنون با پرداخت تسهیلات 20 تا 40 میلیون تومانی هیچ اتفاقی برای رونق بازار مسکن نمی‌افتد.
وی با بیان اینکه دولت سیاست مشخصی در بخش مسکن ندارد افزود: با توجه به اینکه در دو سال اخیر، عرضه مسکن وجود نداشته و با ادامه این روند، در دو سال آینده با انفجار قیمت مسکن روبرو خواهیم شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همه می‌گویند کار ما در حوزه مسکن درست است اما اکنون مردم مسکن ندارند. حسن‌نژاد افزود: چون حریم شهرها کوچک شده قیمت زمین افزایش یافته و بر بهای تمام شده مسکن تأثیر گذاشته است.وی گفت: تسهیلات بانکی پاسخگوی صاحب‌خانه شدن مردم نیست مگر بهای زمین در بهای تمام شده ساختمان تأثیر نداشته باشد. حسن‌نژاد در عین حال افزود: تسهیلاتی نیز برای خرید و ساخت مسکن در کار نیست.
وی گفت: باید به جای اختصاص 40 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای کل شهرستان‌ها، 40 درصد بهای مسکن را تسهیلات دهیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سیاست‌های پرداخت تسهیلات، اشتباه است و نرخ سود این تسهیلات بالا و میزان آن بسیار کم است.
حسن‌نژاد گفت: قیمت پایین زمانی خوب است که مردم توان خرید مسکن را داشته باشند نه اینکه قیمت‌ها ثابت بماند.وی افزود: به دولت می‌گوییم تا بخش مسکن رونق نگیرد اقتصاد کشور رونق نخواهد گرفت.
حسام عقبایی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور، دیگر شرکت کننده در این گفت‌وگو گفت: از ابتدای سال حجم معاملات مسکن با کاهش روبرو بوده و این میزان در آذر و دیماه امسال در مقایسه با سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.وی افزود: 57 هزار و 594 معامله مسکن در دیماه و 44 هزار و 42 قرارداد در آذرماه امسال ثبت شده است.وی اضافه کرد: در ماههای پیش از آذر نیز بطور میانگین هر ماه در مقایسه با سال گذشته 40 تا 50 درصد معاملات مسکن کاهش داشته است.
عقبایی افزود: البته در تهران در هشت ماه امسال حجم معاملات مسکن افزایش یافت اما این افزایش در ماه‌های آذر و دی حدود 10 درصد کاهش یافت.وی گفت: از سال 92 تاکنون در قیمت مسکن افزایش چندانی وجود نداشته اما در تهران برخی آپارتمان‌های لوکس حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور افزود: اکنون در شهرهای بزرگ قیمت مسکن به ثبات نسبی رسیده و زمان مناسبی برای خرید مسکن است.