kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱

«لیکن پلان» علت شایع ریزش مو


 
 بیماری «لیکن پلان» در سال‌های اخیر از علل شایع ریزش مو در رده‌های سنی مختلف است.
 استرس، مصرف سیگار، قلیان و آلودگی هوا از علل شایع بروز این بیماری است ولی نکته قابل توجه درباره بیماری لیکن پلان این است که مبتلایان به عارضه ریزش مو باید در مراحل اولیه به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند تا با تشخیص و درمان به موقع، رویش موها به حالت عادی بازگردد؛ درمان ریزش موی سر در مبتلایان به لیکن پلان با درمان ریزش موی عادی متفاوت است، بنابراین در این بیماران علاوه بر درمان ریزش موی عادی باید درمان لیکن پلانوپیلاریس نیز انجام شود.
ریحانه مهرگان، متخصص پوست و مو با اشاره به این که در سال‌های اخیر «لیکن پلان» از علل شایع ریزش مو به ویژه در جوانان بوده است، گفت: با مراجعه زود هنگام به پزشک متخصص پوست و مو و نمونه برداری از پوست می‌توان از تشدید این بیماری جلوگیری و ریزش مو را درمان کرد.
وی یادآور شد: در چکاپ‌های عادی ریزش مو، بیماری لیکن پلان با آزمایش خون تشخیص داده نمی‌شود، در مرحله اولیه که بیمار برای درمان ریزش مو به پزشک متخصص پوست مراجعه می‌کند، علت ریزش مویی که در اثر بیماری لیکن پلان بروز کرده، مشخص نیست و به ظاهر مشکلی وجود ندارد. این متخصص پوست و مو در ادامه تاکید کرد: تشخیص قطعی این عارضه با نمونه برداری از پوست سر و آزمایش نمونه امکان پذیر است؛ در مواردی که ریزش مو با درمان‌های معمول که به وسیله پزشک متخصص تجویز می‌شود، طی مدت 2 ماه برطرف نشود، باید بیوپسی پوست سر و آزمایش انجام شود، زیرا پس از 60 روز، ریشه مو تخریب شده و رویش موها به حالت عادی برنمی‌گردد.
مهرگان، در‌باره نشانه‌های بیماری لیکن پلان پوست سر گفت: این علائم به صورت خارش پوست سر و احساس درد در این ناحیه بروز می‌کند؛ این عارضه اغلب بدون علامت است، ولی با استرس تشدید می‌شود.
وی با اشاره به این که روند ریزش مو در مصرف ‌کنندگان سیگار و قلیان شدت بیشتری دارد، یادآور شد: استرس، ارث و آلودگی هوا از عوامل اصلی ریزش مو به علت بیماری لیکن‌پلان است؛ استفاده از رنگ موهای شیمیایی نیز از علل احتمالی ریزش است، لذا مبتلایان به این عارضه در هیچ شرایطی نباید از رنگ موی شیمیایی استفاده کنند.
این متخصص پوست و مو گفت: سابقه ابتلا به هپاتیت، درمان‌های طولانی مدت با آنتی‌بیوتیک‌ها (به علت ابتلا به بیماری‌های عفونی)، مصرف دارو در بیمارانی که مشکلات قلبی دارند، نیز از علل دیگر ابتلا به ریزش مو به علت لیکن‌پلان است که البته این علل شیوع کمتری دارد.
مهرگان تاکید کرد: درمان ریزش موی سر در مبتلایان به لیکن پلان با درمان ریزش موی عادی متفاوت است، بنابراین در این بیماران علاوه بر درمان ریزش موی عادی باید درمان لیکن پلان موی سر نیز انجام شود؛ در صورتی که درمان مناسب در سال اول ابتلا به این بیماری انجام شود، رویش مو 80 تا 100 درصد به حالت عادی بازمی‌گردد، ولی چنانچه درمان پس از یکسال اول ابتلا آغاز شود، نتایج درمانی حدود 30 درصد است.
در ادامه جاوید حسینی، متخصص پوست و مو با بیان این که تشخیص و درمان بهنگام، از نکات اصلی درمان ریزش مو به علت لیکن پلان است، گفت: لیکن پلان موی سر، لیکن پلانو پیلاریس نامیده می‌شود؛ اما پلانوپیلاریس یک بیماری مزمن پوستی است که با پاپول‌های فولیکولی کوچک مشخص می‌شود؛ این ضایعات به مرور به شکل پلاک‌های قرمز قهوه‌ای پوسته‌دار گسترش پیدا می‌کند و اغلب با پوسته‌ریزی کف دست و پا همراه است. این مشکل در خانم‌ها شایع‌تر است و با قرمزی اطراف فولیکول‌ها و پلاک‌های کراتین در حاشیه منطقه دارای ریزش مو مشخص می‌شود.