kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸
آخرین داده‌های بانک مرکزی نشان داد

شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان

 
 
 
ارقام دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان حکایت از آن دارد که شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها، اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان تسهیلات هستند.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، مطابق با آمار‌های رسمی بانک مرکزی، مجموع ارزش تسهیلات کلان غیرجاری شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲، حدود ۶۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است. نکته جالب‌توجه این است که، این رقم حدود ۶۰ درصد پایه پولی کشور است. البته رقم اشاره شده تنها مربوط به ۲۴ بانک بوده و ارقام مرتبط با مؤسسه اعتباری ملل، بانک ایران و ونزوئلا و... ارائه نشده است.
همچنین مطابق با آخرین به‌روزرسانی تارنمای بانک مرکزی، درخصوص تسهیلات پرداختی به کارمندان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، شاهد تسهیلاتی بیش از ۱۶۴ هزار میلیارد تومانی هستیم. البته رقم فوق از خرداد ۱۴۰۲ تا به امروز تغییر نکرده است. در واقع بانک مرکزی با وجود الزام قانونی (مفاد جزء (۵) بند (ح) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور) مربوط به انتشار گزارش درخصوص آمار تسهیلات پرداختی به کارکنان، مدیران و اعضای هیئت ‌مدیره بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، اما اعداد فوق را حدود یک سال به‌روزرسانی نکرده است.
از طرفی، بررسی‌ها بیانگر آن است که در سال گذشته ۱۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج به بیش از ۷۷۱ هزار نفر پرداخت شده است. همچنین میزان تسهیلات فرزندآوری نیز حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان بوده که رقم فوق نیز به بیش از ۷۳۸ هزار متقاضی پرداخت شده است.
متوسط تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارمندان خود
نکته جالب‌توجه این است که تسهیلات پرداختی بانک‌ها (۱۶۴ همت) به حدود ۲۱۰ هزار کارمند اعطا شده است؛ به بیانی شاهد متوسط تسهیلات پرداختی ۷۷۸ میلیون تومانی بانک‌ها به کارمندان خود هستیم.
این موضوع در حالی بوده که کماکان ۱۴۹ هزار نفر در صف تسهیلات ازدواج و ۲۸۰ هزار نفر نیز منتظر پرداخت تسهیلات فرزندآوری هستند که البته به دلیل عدم وجود ظرفیت خالی، بسیاری از افراد قادر به ثبت‌نام نیستند؛ در واقع متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری به مراتب، بسیار بیشتر از ارقام اعلامی هستند.
از سوی دیگر، انتشار ارقام دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان بانکی از سوی بانک مرکزی نیز حکایت از آن دارد که شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین، دریافت‌کنندگان تسهیلات هستند.