kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
روحانی در دیدار سیدعمار حکیم:

مهم‌ترین مسئله عراق حفظ تمامیت ارضی است

رئیس مجلس اعلای عراق که به ایران سفر کرده است با روسای سه قوه دیدار کرد و رئیس‌جمهور در دیدار وی مهم‌ترین مسئله این کشور را حفظ تمامیت ارضی خواند.



حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیروز در دیدار رئیس و شماری از اعضای ائتلاف ملی شیعیان عراق، موفقیت‌های سیاسی و نظامی مردم، دولت و همه نیروهای عراقی در مقابله با توطئه‌های خارجی و در راس آنها تروریسم را  بسیار ارزنده دانست و گفت: ملت و دولت ایران در این مبارزه، در کنار ملت‌های مظلوم منطقه از جمله عراق و سوریه خواهد بود و از هیچ تلاشی دراین مسیر دریغ نمی‌کند.
وی با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد اختلاف میان اقوام و ملت‌های منطقه گفت: مخالفان وحدت و تمامیت ارضی عراق به دنبال این هستند که میان اقوام و مذاهب مردم عراق تفرقه بیاندازند تا فضا برای پیشبرد طرح‌های آنها مهیا شود و در چنین فضایی، شکل‌گیری ائتلاف ملی شیعیان عراق در مسیر حفظ و تقویت پایه‌های وحدت ملی در این کشور با جذب همه جریان‌ها، اقوام و مذاهب، اقدامی بسیار ارزشمند است.
رئیس‌جمهوری تروریسم و اختلاف‌افکنی میان ملت‌های منطقه را دو توطئه بزرگ دشمنان خواند و با تاکید بر ضرورت حفظ هشیاری و وحدت مسلمانان‌، اظهار داشت: تردیدی نیست که ملت‌های مظلوم منطقه و بویژه مردم عراق، با حفظ وحدت خود پیروز نهایی این مبارزه خواهند بود.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه مسئله مهم در عراق، حفظ تمامیت ارضی و تقویت وحدت میان مردم این کشور است، اظهار داشت: متاسفانه اعمال و گفتار برخی از قدرت‌های بزرگ نشان می‌دهد که آنها همچنان مثل گذشته به دنبال تفرقه‌افکنی در میان مردم عراق هستند.
«عمار حکیم» رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق نیز در این دیدار گزارشی را از شرایط جاری عراق و روند شکل‌گیری ائتلاف ملی و  طرح پیشنهادی این ائتلاف برای تقویت وحدت ملی در این کشور، ارائه کرد.
رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق گفت: ما با توجه به علاقه‌مندی دو ملت، خواهان روابطی میان ایران و عراق هستیم که در منطقه الگو و مثال‌زدنی باشد.
دیدار با رئیس قوه قضائیه
آیت‌الله آملی لاریجانی ظهر دیروز در دیدار سید عمار حکیم و هیئت همراه وی با بیان اینکه این هیئت در عراق گام‌های موثری در جهت بهبود شرایط این کشور برداشته است بر لزوم توسعه هر چه بیشتر روابط میان ایران و عراق تاکید و ابراز امیدواری کرد که این قبیل دیدارها و ارتباطات به همدلی و همگامی بیشتر دو کشور کمک کند.
رئیس دستگاه قضایی با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های حاصله در جبهه مبارزه با تروریسم در عراق گفت: امیدواریم به زودی امنیت کامل در عراق برقرار شود.
آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: با توجه به ارتباطات وسیعی که بین ایران و عراق وجود دارد انتظار می‌رود که این روابط در سطح بالاتری دنبال شود و قطعاً جمهوری اسلامی بر لزوم توسعه همکاری‌ها در چارچوب حفظ وحدت و استقلال عراق و همچنین بهره‌گیری از نیروی انسانی قوی و مناسب در این کشور تاکید دارد.
سیدعمار حکیم نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران ضمن اشاره به موفقیت‌های سیاسی هیئت تحالف در ایام اخیر تصریح کرد: انسجام و فعالیت تحالف ملی عراق موجب شد که بیش از دو سوم پارلمان به تصویب قانون حشد‌الشعبی رای دهند و در واقع این قانون با یک پوشش ملی و نه فقط شیعی به تصویب رسید.
دیدار با رئیس مجلس
همچنین سید عمار حکیم با  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد و در ابتدای این دیدار، با اشاره به مناسبات گرم و برادرانه میان دو کشور، از تلاش و میزبانی شایسته مردم و مسئولین عراق در برگزاری مراسم اربعین حسینی تقدیر و تشکر کرد.
وی با مهم ارزیابی کردن نقش ائتلاف ملی در اعتمادسازی، تحکیم و تقویت فضای وحدت و همدلی میان گروه‌های مختلف عراق، گفت: تصویب قانون حشدالشعبی، کمک مهمی به همه مردم عراق در جهت تقویت ثبات و امنیت این کشور است و نقش مرجعیت نجف در عراق، همواره کلیدی و نجات‌بخش بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت جایگاه عراق در منطقه و لزوم تلاش مشترک برای کمک به حل مسائل و مشکلات عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره روابط متینی با کشورهای منطقه دارد و از هرگونه توسعه روابط با همسایگان و منطقه استقبال می‌کند.
وی افزود: ما بر حمایت‌های خود از مردم  و دولت عراق در تمامی زمینه‌ها ادامه خواهیم داد.
سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی و رئیس اتحاد ملی شیعیان عراق، با اشاره به روابط خوب و برادرانه میان جمهوری اسلامی ایران، عراق و ائتلاف ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق دارای مشترکات گسترده‌ای در زمینه‌های فرهنگی، مذهبی، اعتقادی و منافع مشترک سیاسی و اقتصادی هستند و باید در این راستا گام بردارند.
سید عمار حکیم با اشاره به تصویب قانون حشدالشعبی گفت: تصویب این قانون، گام مهمی در مسیر مشارکت مردم عراق در امنیت‌سازی عراق به شمار می رود. مصمم هستیم که آزادی موصل به عامل مهمی برای وحدت ملی عراق مبدل شود.
رئیس مجلس اعلای اسلامی و رئیس اتحاد ملی شیعیان عراق، در پایان این دیدار، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق به ویژه مواضع حکیمانه مقام معظم رهبری، تشکر و قدردانی کرد.