kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
مهماندار خبر داد

برخورد پلیس راهور تهران با 600 هزار خودروی فاقد معاینه فنی

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نصب 11 هزار دوربین ثبت تخلفات در سطح شهر، از برخورد با 600 هزار خودروی فاقد معاینه فنی خبر داد.




به گزارش فارس، سردار محمدرضا مهماندار در نشست خبری خود با رسانه‌ها در رابطه با راهکارهای پلیس در کاهش ترافیک گفت: توجه به این نکته ضروری است که کاهش حجم خودروها در اختیار پلیس نیست اما پلیس در مواردی مثل افزایش سرعت در رسیدگی به تصادفات،‌ کنترل در حوزه زوج و فرد، انجام اصلاحات هندسی زودبازده، استفاده از دوربین‌های نظارتی و استفاده از حداکثر ظرفیت کارکنان راهنمایی و رانندگی در تسهیل ترافیک تهران می‌تواند تاثیرگذار باشد.
رئیس پلیس راهور تهران با ارائه آماری درخصوص جابجایی افراد با خودروهای شخصی اظهار داشت: طبق آمار، در جابجایی سفر 40 درصد از خودروهای شخصی نقش دارند، این در حالی است که در ساعات اوج، 67 درصد معابر در تسخیر خودروهای شخصی است که 40 درصد از افراد از این طریق جابجا می‌شوند.
وی در خصوص پلاک‌های مخدوش شده برخی خودروها گفت: ما با مخدوش‌کنندگان پلاک‌های خودرو برخورد می‌کنیم، طبق قانون مجازات این افراد علاوه بر جریمه نقدی، 6 ماه تا یک سال حبس می‌‌باشد.
مهماندار با اشاره به آمار برخورد با متخلفان رانندگی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون با 6 هزار متخلف در حوزه راهنمایی و رانندگی برخورد شده است که طی 6 ماه گذشته با  1600 دستگاه خودرو برخورد جدی داشتیم چرا که تخلف در راهنمایی و رانندگی یک ناهنجاری بسیار بزرگ محسوب می‌شود.
رئیس پلیس راهور تهران در رابطه با معاینه فنی خودروها نیز بیان کرد: با توجه به اینکه معاینه فنی خودروها یکی از مقدماتی‌ترین اقدامات در کاهش ترافیک و آلودگی هواست، طی یک ماه گذشته به صورت جدی این موضوع را پیگیری کردیم و در حال حاضر علاوه بر نظارت نیروهای پلیس، دوربین‌های موجود در سطح شهر نیز به صورت سیستمی بحث معاینه فنی خودورها را کنترل می‌کند.
وی همچنین اظهار داشت: تاکنون با بیش از 600‌هزار خودروی فاقد معاینه فنی برخورد شده اما براساس آماری که از سوی شهرداری اعلام شده حدود 90 درصد از خودروها دارای معاینه فنی هستند. باید توجه داشت که معاینه فنی تنها مشکل در افزایش آلودگی هوا نیست بلکه باید کیفیت خودروها نیز بالا رفته و زیرساخت‌های دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد.
طرح LEZ زیست محیطی است نه ترافیکی
مهماندار با بیان توصیه‌هایی درخصوص رعایت ایمنی در فصل سرد سال، درمورد تجهیزات خودروها گفت: طبق آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی شهروندان موظفند در فصل زمستان از تجهیزات ایمنی مثل زنجیر چرخ، سیستم گرمایشی و برف پاک‌کن و لاستیک‌های یخ‌شکن استفاده کنند.
وی همچنین با اشاره به طرح LEZ گفت: اساساً در طرح LEZ  دو نگاه ترافیکی و زیست محیطی مطرح بود. اما عملاً هدف طرح LEZ کاهش آلودگی هواست و تاثیری در کاهش ترافیک ندارد چرا که طبق این طرح گفته می‌شود کسی که خودروی هیبریدی دارد می‌تواند وارد مسیرهای تردد شود که همین امر هدف این طرح را در کاهش آلودگی هوا نشان می‌دهد.
برای برگزاری الکامپ
 با پلیس هماهنگی نشده است
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با برگزاری نمایشگاه الکامپ (نمایشگاه کامپیوتر و الکترونیک) اظهار داشت: با توجه به اینکه هر مداخله‌ و تغییری ترافیک تهران را دچار مشکل می‌کند موضوع نمایشگاه نیز موضوع جدیدی نیست اما آنچه توافق شد این بود که نمایشگاه‌های پرمخاطب در محدوده ترافیکی بزرگراه چمران برگزار نشود.
مهماندار ادامه داد: این نکته قابل توجه است که در برگزاری نمایشگاه الکامپ تاکنون هیچ هماهنگی با پلیس انجام نشده و صرفاً برخورد با ترافیک برعهده پلیس است اما باید توجه داشت که ترافیک نیاز به برنامه‌ریزی دارد و در صورت عدم هماهنگی‌های لازم مشکلات حاصل از آن حل نمی‌شود.