kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
بزرگ‌ترین عامل بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران

فشار خون سالانه جان 83 هزار ایرانی را می‌گیرد

معاون وزیر بهداشت با تشریح اجرای بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی، گفت: ۸۳ هزار مرگ سالانه در ایران مرتبط با فشار خون است و ۱۰میلیون ایرانی فشار خون دارند.


به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت(وبدا)، علی اکبر سیاری در نشست خبری به مناسبت اجرای برنامه کشوری بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی که از 29 آذر تا 15 دی‌ماه اجرا می‌شود، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین عوامل شیوع بیماری‌ها، تغذیه ناسالم و رفتار تغذیه‌ای نامناسب است.
سیاری افزود: مردم ایران روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند که این رقم باید 5 گرم برای افراد زیر 50 سال و 3 گرم برای افراد بالای 50 سال در روز باشد.
وی با بیان اینکه مردم ایران 310 گرم مصرف سرانه نان دارند که فقط از همین طریق روزانه 6‌-5 گرم نمک می‌خورند، ادامه داد: نمک زیاد موجب افزایش فشار خون می‌شود که این بیماری سالانه 25 میلیون نفر در جهان را می‌کشد و83 هزار مرگ سالانه در ایران مرتبط با فشار خون است ضمن اینکه10 میلیون ایرانی فشار خون دارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه نمک در پنیر، فست‌فودها، تنقلات و آجیل‌های شور بیشتر وجود دارد، افزود: مصرف بیش از حد نمک همچنین موجب بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان و سرطان‌ها می‌شود.
سیاری با اشاره به اینکه سرانه مصرف روغن در کشور 46 گرم است که باید 35 گرم باشد، تصریح کرد: ترکیب روغن‌ها مهم است، برخی روغن‌ها مثل روغن جامد اسید چرب ترانس زیادی دارند که ضرر دارد. همچنین برخی روغن‌ها اسید چرب اشباع دارند که در عروق رسوب کرده و موجب بیماری‌های قلبی می‌شود.
وی افزود: باید اسید چرب ترانس را صفر کنیم و اسید چرب اشباع را تا می‌توانیم کم کنیم. این اسیدهای چرب موجب چاقی، سرطان‌ها و سکته‌ها می‌شوند.
سیاری در خصوص مصرف قند گفت: مصرف سرانه قند 66 گرم است و در ایران ثابت شده که بیشترین میزان قند از مصرف نوشابه‌های گازدار است، اگر کسی روزانه 300 میلی‌گرم نوشابه بخورد در عرض یک سال 7 کیلو اضافه وزن پیدا می‌کند ضمن اینکه در ایران در عرض 10 سال اضافه وزن کودکان دو برابر شده است.
وی بیان داشت: 50 درصد افراد 15 تا 64 سال دچار اضافه وزن هستند و علل آن تغذیه ناسالم، کم‌تحرکی و عوامل ژنتیکی است.
سیاری افزود: افراد باید روزانه حداکثر 25 گرم شکر مصرف کنند ولی تنها یک آب‌میوه صنعتی 25 گرم شکر دارد.معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت مصرف میوه و سبزی، گفت: میوه از سرطان و کلسترول بالا جلوگیری می‌کند و در تنظیم وزن بدن نقش دارد.
در پایان این نشست خبری تفاهم‌نامه کاهش نمک در آرد و نان توسط نیره پیروزبخت رئیس‌سازمان ملی استاندارد ایران و علی اکبر سیاری معاون بهداشت به امضا رسید.
فشار خون بزرگ‌ترین عامل خطرساز
 بیماری قلبی و عروقی
رئیس‌انجمن آترواسکلروز(تصلب شرایین) ایران نیز فشار خون را به عنوان بزرگترین فاکتور خطرساز بیماری قلبی و عروقی دانست و گفت: نارسایی قلب و کلیه، سکته قلبی و آسیب عروق بزرگ بدن ، محصول عدم درمان فشار خون شریانی است.مسعود قاسمی افزود: افزایش فشارخون شریانی در صورت درمان به موقع بسیار خوب کنترل می‌شود و عمده عوارض ناشی از آن حذف خواهد شد ولی متأسفانه فشار خون بالا اغلب بدون علامت بوده و به عبارتی شایع‌ترین علامت فشارخون، بی‌علامتی است برای همین گاهی بیماری خاموش نامیده می‌شود.
وی تصریح کرد: نارسایی کلیه، سکته قلبی و آسیب عروق بزرگ بدن از جمله گشادی شریان آئورت محصول درمان نکردن فشار خون شریانی است.