kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴

کوتاه از سراسر جهان


ا نگلیس
سان: کارکنان حمل و نقل ریلی انگلیس در مخالفت با سیاست تک‌ راننده‌ای قطارها، تهدید کرده‌اند که «اعتصاب‌های گسترده‌ای» را آغاز می‌کنند و در صورت عدم همکاری مسئولان، این اقدام را یک دهه ادامه خواهند داد. دلیل اعتراض کارکنان خطوط ریلی انگلیس، سیاست تک‌راننده‌ای است که به نظر اعتصاب کنندگان امنیت مسافران را با خطر مواجه می‌کند. این اعتصاب طی 20 سال گذشته مخرب‌ترین اعتصاب بوده که حدود 60 درصد از اعضای اتحادیه به برگزاری آن رای مثبت داده‌اند.
کره جنوبی
آسوشیتدپرس: حزب حاکم محافظه کار کره جنوبی در پی استیضاح رئیس‌جمهور این کشور از سوی پارلمان، دچار «شکاف» و «تفرقه داخلی» شده است. «کیم موسونگ»، رهبر قانونگذاران مخالف «پارک گئون های»، در یک نشست تلویزیونی گفته او و سایر قانونگذاران همراهش در حال بررسی ایجاد یک گروه سیاسی جدید هستند. تنش در حزب حاکم کره جنوبی پس از آن شکل گرفت که ده‌ها تن از قانونگذاران حزب متحد با قانونگذاران اپوزیسیون، رئیس‌جمهور این کشور را به دلیل رسوایی سیاسی اخیر استیضاح کردند.
هند
اسپوتنیک : هند با پشت سر گذاشتن عربستان و روسیه، به چهارمین خریدار بزرگ سلاح در جهان تبدیل شد. این کشور که 1 میلیارد و 250 میلیون نفر جمعیت دارد در سال 2016، 50 میلیارد و 600 میلیون دلار برای تقویت زیرساخت‌های نظامی خود هزینه کرده است. بر این اساس، هند می‌تواند تا سال 2018 به سومین خریدار بزرگ اسلحه در جهان تبدیل شود و جای انگلیس را در این رده‌بندی بگیرد. هند 2 ماه پیش یک قرارداد نظامی بزرگ به ارزش میلیاردها دلار امضا کرد.
ترکیه
خبرگزاری فرانسه: «گزارشگران بدون مرز» اعلام کرده‌اند که تعداد خبرنگاران بازداشت شده در سال 2016 میلادی در سراسر جهان با افزایش روبه‌رو شده و ترکیه با بازداشت بیش از 100 خبرنگار و فعال رسانه‌ای بیشترین نقش را در این رشد داشته است. هم اکنون بیش از 348 خبرنگار در سراسر جهان در بازداشت هستند که 6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
کره شمالی
ایسنا : نمایندگان آمریکا، ژاپن و کره جنوبی  برای یافتن راهکاری جهت مقابله با تهدیدات کره شمالی دیدار و گفت‌و‌گو کردند. این سه تن برای نخستین بار از زمان رسوایی سیاسی در کره جنوبی و استیضاح «پارک گئون های»، رئیس‌جمهور استیضاح شده این کشور دیدار می‌کنند. گئون‌های موضعی سخت در قبال کره شمالی داشت و یکی از مخالفان سرسخت سیاست «صبر استراتژیک» واشنگتن در قبال این کشور بود. تهدیدات کره‌شمالی، آمریکا و متحدانش را به شدت نگران کرده است.
آمریکا
النهار : «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا گفته رژیم صهیونیستی بعد از آمریکا تنها دولت در دنیاست که از هواپیماهای اف 35 استفاده می‌کند. وی  این را هم گفته که «این هواپیماها وارد اسرائیل، اصلی‌ترین همپیمان آمریکا در منطقه شده است.» به گفته کارتر نام انتخابی رژیم صهیونیستی برای این هواپیماهای به زبان عبری یعنی «ادیر» (به معنی بزرگ است) و بیانگر قدرت این هواپیما در دور ماندن از دید دشمن و حتی توان هجومی بالای آن است.
عراق
المسئله : نظام عراق در ادامه عملیات آزادسازی موصل، بزرگ‌ترین زندان گروه تروریستی داعش را در این شهر کشف کردند. این زندان شامل سلول‌های انفرادی برای مردان و زنان و سالن‌های ویژه شکنجه است. داعش قبل از رسیدن نیروهای امنیتی به این محل، همه زندانیان را به مکان نامعلومی منتقل کرده بود!