kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲

استاندار: بخشی از درآمد ترانزیت مرز باشماق باید در کردستان هزینه شود

استاندار کردستان گفت: حجم وسیعی از ترانزیت کشور از مرز باشماق مریوان انجام می‌شود که عمدتا سوخت است و به جاده‌های استان آسیب جدی می‌‌زند که باید بخشی از درآمد این مهم به خود استان داده شود.


عبدالمحمد زاهدی اظهار داشت: کردستان از لحاظ صادرات وضعیت خوبی ندارد، کاهش قیمت نفت و درگیری اقلیم کردستان عراق با یک سری مشکلات، یکی از دلایل این مسئله است.
به گفته استاندار کردستان، بخش عمده‌ای از صادرات کردستان به کشور عراق، مصالح ساختمانی بود که به خاطر توقف ساخت و ساز در اقلیم عراق، متوقف شده است.
زاهدی، مشکل دیگر بخش صادرات کردستان به عراق را مشکلات امنیتی ذکر کرد که مردم به آینده و سرمایه‌گذاری در کردستان عراق اطمینان ندارند.
وی افزود: مباحث بسته‌بندی، کیفیت کالا و بروکراسی اداری از دیگر دلایل کاهش صادرات کالا از مرزهای رسمی به خارج از کشور است.
زاهدی تصریح کرد: کیفیت کالا یکی از ایراداتی است که طرف مقابل در بحث صادرات از ما می‌گیرد و بروکراسی اداری هم گاها موجب می‌شود که صادرکننده ما نتواند به موقع تعهدات صادراتی خود را انجام دهد.
وی افزود: مرز سیرانبند بانه نیز پس از چند سال مورد پذیرش دولت مرکزی عراق قرار گرفت که زیرساخت‌های آن در حال فراهم شدن است.
وی مهم‌ترین راه‌های تقویت بخش صادرات در کردستان را، ایجاد پایانه‌های صادراتی در مرزهای استان‌، تقویت و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و اتمام و بهره‌برداری از فرودگاه سقز عنوان کرد.