kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱

هشدار درباره مناطق بحرانی بیابان سمنان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: 32 هزار هکتار از اراضی این شهرستان را کانون‌های بحرانی تشکیل داده‌اند که اگر اقدام سریع برای رسیدگی به آن انجام نشود به کانون ریزگرد و هجوم ماسه‌های بادی تبدیل می‌شود.


علیرضا رهایی با بیان اینکه، 728 هزار هکتار از اراضی این شهرستان را عرصه‌های بیابانی تشکیل داده است افزود: عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان بالغ بر یک میلیون و 100 هزار هکتار و از این مقدار بالغ بر 70 درصد عرصه‌های بیابانی است.
وی بیان داشت: حداقل شرایط مطلوب برای رهایی از کانون بحران در شهرستان سمنان عملیاتی کردن سالانه هزار هکتار طرح‌های بیابان‌زدایی است.
رهایی بیان داشت: برای جلوگیری از پدیده بیابانزایی سالانه بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار در شهرستان سمنان نیاز است.
وی با بیان این که 30 سال از بحران پرفراز و نشیب آبی در شهرستان سمنان می‌گذرد، خاطرنشان کرد: کاهش سطحی سفره‌های زیرزمینی از 30 متر در استان سمنان به پایین‌تر از 60 متر رسیده است.
رهایی با اشاره به لزوم توجه به منابع طبیعی در اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی کشور، ادامه داد: طرح‌های ملی مانند راهسازی و هرگونه واگذاری شهرک صنعتی، بدون توجه به منابع طبیعی انجام می‌شود و باید نقش منابع طبیعی در اجرای این طرح‌ها بیشتر دیده شود.