kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
دانشگاه در جبهه – 165

دانشجوی شهید محمد حسن کسایی


شهید محمدحسن کسایی سال 1330 در شهرستان مرند چشم به جهان گشود. پس از اتمام تحصیلات متوسطه در سال 1350 در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز پذیرفته شد.
وی همزمان با تحصیل وارد فعالیت‌های سیاسی گردید و به همراه تعدادی از دانشجویان مسلمان اقدام به تشکیل یک گروه مبارزاتی نمود که فعالیت‌های سیاسی دانشجویان را در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سازماندهی می‌نمود .
ایشان پس از پایان خدمت سربازی در نیروی دریایی به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در کسوت معلمی به تعلیم و تربیت آینده سازان جامعه پرداخت. در این زمان نیز به فعالیت مبارزاتی خود ادامه می‌داد و در جلسات مخفی مخالفان شاه که با حضور شهیدان محراب آیت‌الله قاضی طباطبایی و آیت‌الله مدنی تشکیل می‌یافت به نمایندگی از طرف معلمان آذرشهر شرکت می‌نمود.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جهاد سازندگی به فرمان امام(ره) ایشان جهاد سازندگی شهرستان مرند را تشکیل داده و به همراه تعدادی از جوانان پرشور انقلابی به سازندگی روستاها پرداخت. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تشکیل گردان‌های انصار جهاد سازندگی، حضور در میدان‌های نبرد را بر هر کاری ترجیح داده و به عنوان فرمانده گردان انصار جهاد سازندگی استان آذربایجان شرقی در دفاع از انقلاب اسلامی به پشتیبانی رزمندگان اسلام پرداخت که خدمت خالصانه چندین ساله اش مورد توجه و عنایت پروردگار عالم قرار گرفت و در مورخ 6 اردیبهشت 1366 در منطقه شلمچه به فیض عظیم شهادت نائل آمد.