kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱

کوتاه از آموزش عالی



نتیجه پرونده تحصیلی «حسین فریدون»
به زودی منتشر می‌شود
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و نتایج آن را به زودی منتشر خواهیم کرد.
لازم به ذکر است، نحوه قبولی برادر رئیس‌دولت یازدهم در کنکور دکتری و همچنین انتقال نامبرده از دانشگاه گیلان به دانشگاه شهید بهشتی، با ابهامات و شائبه‌هایی مواجه بوده است.

شکایت دانشجویان صنعت نفت
 از وزارت نفت
دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت به علت توقف روند استخدام آنها در وزارت‌ نفت به مدت یکسال و تغییر روند جذب و عطف به ماسبق شدن قوانین جدید از وزارت نفت به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کردند.
به علاوه، چندی پیش دانش‌آموختگان صنعت نفت در راستای اجرایی شدن وعده دولت و وزارت نفت برای استخدامشان در شرکت ملی نفت به‌مدت سه هفته مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
فارغ‌التحصیلان دانشکده صنعت نفت معتقدند که طبق آئین‌نامه این دانشکده، باید با شرط معدل و پس از فارغ‌التحصیلی به استخدام وزارت نفت درآیند؛ البته روند استخدام آنها انجام شده که با دستور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، این روند متوقف شده است.

برپایی 96 اردوی مختلط
در دانشگاه‌ها!
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 17 آذر در تشریح سؤال خود از وزیر علوم گفت: انتشار خارج از عرف 307 نشریه با رویکرد اصلاح‌طلبی، 26 نشریه دگراندیش، 11 نشریه واگرا و 15 نشریه با رویکرد ترویج هویت ایران باستان در دانشگاه‌ها، چالش‌هایی را ایجاد کرده‌ که متاسفانه برخوردی با آنها نشده است.
وی با اشاره به 96 اردوی مختلف به صورت مختلط برگزار شده است، گفت: در چند وقت گذشته تنها 57 جلسه سیاسی در چارچوب نظام، 12 جلسه مذهبی برگزار شده که آمار آن با برگزاری اردوهای برگزار شده مختلط قابل قیاس نیست.
جالب اینجاست که علیرغم وجود مشکلات عدیده در ساختار دانشگاه‌های کشور که موجب به جریان افتادن طرح استیضاح وزیر علوم در مجلس دهم شد، اوایل هفته جاری خبر رسید که به دلیل پس گرفتن 24 امضا از 31 امضای نمایندگان برای استیضاح محمد فرهادی، استیضاح وزیر علوم از دستورکار مجلس خارج شد!

آرمان‌های انقلاب در دانشگاه‌ها
تحریف شده‌اند!
آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در همایش وحدت بین حوزه و دانشگاه، با گلایه از وضعیت کنونی دانشگاه‌ها و حوزه‌های کشور، گفت: امام(ره) و رهبری آرمان‌های مهمی را طی این 40 سال درباره حوزه و دانشگاه ترسیم نمودند؛ و باید تاسف خورد که چرا این آرمان‌ها به طور اساسی در دانشگاه‌ها محقق نشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: گاه مشاهده می‌شود برخی از آرمان‌های انقلاب در دانشگاه‌ها مورد تحریف قرار گرفته یا در مقام شعار متوقف شده است و اگرچه برخی اقداماتی انجام داده‌اند اما این کارها بیشتر به صورت صوری و احساسی نظیر همایش، مصاحبه و یا صدور بیانیه بوده است و از متن و باطن آن غفلت کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام رشاد در ادامه اظهار داشت: نقدی که در حوزه و دانشگاه وجود دارد این است که ما در حوزه آموزش، پژوهش و سنجش رشد تحصیلی به خطا رفته‌ایم. آنچه امروز در دانشگاه‌ها و واحدهای آموزش و پرورش وجود دارد یک نظام آموزشی کاملاً غلط است که باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: در پژوهش هم رویکرد خطایی در دانشگاه‌ها پیاده می‌شود که انتشار اسامی برخی اساتید به عنوان متقلب علمی که در مقالات خود سرقت ادبی انجام داده‌اند نیز می‌تواند نمونه این خطا باشد. در واقع در حوزه پژوهش دانشجویی نیز دانشگاه‌های ما وضع فاجعه‌باری دارند.

تازه عروس و دامادهای دانشجو
بدون قرعه‌کشی عازم عتبات می‌شوند
محمد زارع معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: در دوره شانزدهم اعزام دانشگاهیان به عتبات برای اولین بار زوج‌های دانشجویی که تازه قرار است زندگی خود را آغاز کنند بدون قرعه‌کشی به عتبات اعزام خواهند شد.
زارع در ادامه با اشاره به وامی که برای دانشگاهیان جهت اعزام به عتبات در نظر گرفته شده است، گفت: تفاهم نامه‌ای که با بانک ملت در این خصوص امضا شده است، که در اسرع وقت تسهیلات مورد نظر به دانشجویان متقاضی اعطا شود.
لازم به یادآوری است، ثبت‌نام دوره شانزدهم اعزام دانشگاهیان به عتبات از 21 آذر آغاز شده و تا اول دی ماه ادامه خواهد داشت. متقاضیان می‌توانند در 5 گروه شامل؛ اساتید، کارمندان دانشگاه‌ها، دختران مجرد دانشجو، پسران مجرد دانشجو و دانشجویان متأهل، برای اعزام به عتبات ثبت‌نام کنند.

برگزاری نخستین فراخوان یادداشت دانشجویی
از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: نخستین فراخوان یادداشت دانشجویی و کانال تلگرامی شخصی توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار می‌شود.
علی سلطانی‌وش دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: درصدد هستیم جهت تشویق، دیده شدن و انتشار هرچه بیشتر یادداشت‌ها و کانال‌های شخصی ارزشمند دانشجویی در فضای مجازی و بهره‌مندی حداکثری از این محتواها، این رقابت دانشجویی را برگزار کنیم.وی افزود: در این برنامه آقایان؛ میثم نیلی، مرتضی غرقی، بیژن نوباوه، حسین شمسیان و محمدحسن روزی‌طلب به عنوان هیئت داوری، به ارزیابی آثار خواهند پرداخت.سلطانی‌وش در پایان اظهار داشت: دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان دانشگاه‌های سراسر کشور می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند و آدرس کانال‌ شخصی‌شان و یا حداقل 5 یادداشت خود را تا 20 دی ماه به تلگرام شماره 09128676313 ارسال نمایند.