kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
با 107 رأی مثبت نمایندگان صورت گرفت

موافقت مجلس با فوریت طرحی درباره حقوق‌های نجومی

نمایندگان مجلس با 107 رأی مثبت با فوریت بررسی طرح حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور موافقت کردند.


به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (یکشنبه) یک‌فوریت طرح حقوق و دستمزد مدیران و مقامات کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
وکلای ملت با 107 رأی موافق، 31 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 201 نماینده حاضر در صحن علنی، با یک‌فوریت این طرح موافقت کردند.
در مقدمه توجیهی این طرح که به امضای 54 نفر از وکلای ملت رسیده، آمده است: با توجه به انتشار فیش‌های حقوقی نامتعارف برخی از مدیران دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی در رسانه‌ها و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و بروز واکنش‌های مختلف در جامعه و میان مردم و دلسوزان نظام و انقلاب و با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر و رهنمودها و ارشادات معظم‌له به مسئولان نظام مبنی بر برخورد با افرادی که بر خلاف قانون و مقررات و با سوءاستفاده از اختیارات و خلأهای قانونی دریافت‌های غیرمتعارف و غیرقانونی داشته‌اند و استرداد دریافتی‌های مازاد، به همین منظور و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و پاسخ به خواسته‌های به حق مردم مبنی بر اجرای صحیح و کامل قانون و برخورد با افراد سودجو و فرصت‌طلب و همچنین گزارش واضح و شفاف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات، کمیسیون اصل 90 قانون اساسی و سایر دستگاه‌های نظارتی و تأکید سران سه قوه، طرح حاضر برای تحقق اهداف مذکور با قید یک‌فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.
سؤال 7 نماینده مجلس از ظریف
7 نماینده مجلس شورای اسلامی طی سؤالی از وزیر امور خارجه خواستار این شدند که ظریف به این سؤال پاسخ دهد که چرا در اوج حوادث کشور سوریه، دیپلمات انقلابی ایرانی را شبانه به تهران برمی‌گردانند بدون اینکه جایگزین مناسب ایشان هماهنگ و انتخاب شده باشد.
شرکای فیش‌های نجومی
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع حقوق‌های نجومی از جمله امور تلخ است. خیر زیاد بودن شرکا باعث عدم اقدام موثر می‌شود. از مجموعه‌های مرتبط با وزارتخانه بهداشت شروع کنید تا زیر مجموعه‌های اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و در مدت کوتاهی نتایج را اعلام کنید. اگر نمی‌توانید رؤسای قوا هیئت قاطعی را با اختیارات کامل تعیین کنند.
وی در پایان گفت: لازم است برکه‌های اصحاب‌الثبت را شناسایی کرده و آنها را برچینند. در اینجا نیز همانند حادثه قطار مقصران معدود و انگشت‌شمار نیستند و اگر مدعی نقص و کمبود قانون هستید صراحتا اعلام کنید تا مجلس سریعا اقدام کند. پرداخت‌ها را نظام‌مند کنید و در این میان حقوق فرهنگیان و بازنشستگان را عادلانه تأمین کنید.
سفارش ساخت کشتی به خارجی‌ها
احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در نطق میان دستور خود با اشاره به اینکه مجتمع کشتی سازی کشور در هرمزگان، با ظرفیت و توانمندی در بندرعباس وجود دارد ولی سفارش ساخت و تعمیر کشتی به خارجیان داده می‌شود، اظهار کرد: این اقدام به معنای بیکاری بیش از 5 هزار نفر کارگر و خیانت به توانمندی‌های مدیریتی و کارگری کشور محسوب می‌شود لذا در این اقدام تکلیف اقتصاد مقاومتی چیست؟
مرادی با بیان اینکه برخی از نمایندگان نیز باید توجه داشته باشند بجای حمله و وارد کردن اتهام به ارکان قوا، به دنبال شناسایی مفسدان اقتصادی باشند، گفت: به بهانه اجرای اصل 44 قانون اساسی، بیت‌المال را به تاراج می‌برند و از سرمایه فرهنگیان زحمت‌کش، دزدی می‌کنند لذا مجلس شورای اسلامی با عزم جدی در سال اقتصاد مقاومتی اقتدار خود را در جلوگیری از ریخت و پاش‌های بی‌رویه مسئولان و همایش‌های زائد و سفرهای بی‌نتیجه خارجی نشان دهد.
هیچ حسابی به نام رئیس ‌قوه قضائیه نیست
نصرالله پژمان‌فر نماینده  مردم مشهد و رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در سؤال خود از پورمحمدی وزیر دادگستری، اظهار داشت: بنده طرح سؤال خود را در نهایت دفاع از قوه قضائیه مطرح می‌کنم چرا که این قوه نسبت به دوران گذشته کارهای بزرگی انجام داده است؛ لذا هدفم زیر سؤال بردن قوه قضائیه نیست.
وی افزود: در این دوره قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی و صدور حکم اعدام برای آنها و همچنین عوامل فتنه و اجانب برخورد مناسبی به نسبت دوره قبل داشته است. رئیس ‌کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره جلسه هفته گذشته فراکسیون روحانیت مجلس با آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس‌ قوه قضائیه،‌ تصریح کرد: در این جلسه، صورت‌حساب‌های مالی و اسناد و مدارک قوه قضائیه به صورت کامل بررسی شد و در پایان مشخص شد که کلیه حساب‌ها به نام قوه‌قضائیه بوده است و حتی یک حساب هم به نام شخصی رئیس ‌قوه وجود نداشته؛ ‌لذا هجمه‌ها و جوسازی‌ها علیه این قوه غلط و درجهت تامین اهداف بیگانگان عنوان شد.
قرائت تذکر نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور
سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار پاسخگویی به سؤالات در مورد حقوق فرهنگیان و... در زمان وزارت وزیر پیشین و همچنین توجه به جابه‌جایی مدیران ناکارآمد شد.
سیده فاطمه ذوالقدر و سید مصطفی ذوالقدر، نمایندگان تهران و میناب به اتفاق 11 نفر دیگر از نمایندگان در تذکری به وزیر صنعت عنوان کردند با توجه به سابقه حوادث جاده‌ای خطرناک در کشور ضروری است برای حفظ جان و مال مردم شریف ایران اسلامی از ورود خودروی هووو که فاقد کیفیت و استانداردهای لازم است جلوگیری شود.
محمد فیضی نماینده مردم اردبیل به وزیر نیرو در خصوص افزایش نرخ گاز مصرفی در مناطق سردسیر تذکر داد.
سیده فاطمه حسینی به اتفاق پنج نفر دیگر از نمایندگان به وزیر کشور ضرورت پیگیری قاطع موثر و عاجل ضرب و شتم رانندگان و بازنشستگان شرکت واحد اتوبوسرانی در تجمعی برای پیگیری مسائل صنفی را متذکر شدند.
از افزایش دلار چه کسانی نفع می‌برند؟
محمد دامادی نماینده ساری، در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: طرح دولت برای انتقال آب خزر و تصویب آن در کمیسیون تلفیق اقدامی نابخردانه بود و حداقل انتظار ملت دفاع جانانه در کمیسیون تلفیق بود.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حیثیت کلمه تدبیر را در تاریخ تمدنی کشور لکه‌دار کرده‌اید. آیندگان بی‌شک انگشت اتهام خود را متوجه همه کسانی که در این مصوبه نقش داشته‌اند خواهند کرد.
دامادی با اشاره به افزایش نرخ دلار تا مرز چهار هزار تومان خاطرنشان کرد: انتظار داریم در این شرایط حداقل وزیر اقتصاد یک بار صادقانه علت را بگوید که منفعت کدام ذی‌نفعان در این افزایش قیمت‌ها تأمین می‌شود.