kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
در اجلاس امنیتی تهران

شمخانی: رژیم صهیونیستی تنها بحران ذاتی در غرب آسیاست

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی تنها بحران ذاتی در غرب آسیاست.



اجلاس امنیتی تهران با حضور تعدادی از سفرای کشورهای خارجی مقیم ایران و مقامات کشوری و لشکری صبح دیروز (یکشنبه) با شعار «گفت‌وگو، اعتماد و همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی» در محل سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاس امنیتی تهران با تاکید بر ساختگی بودن مجموعه بحران‌های منطقه‌ای، از رژیم صهیونیستی به عنوان تنها بحران ذاتی منطقه نام برد و افزود: بحران‌های ساختگی موجود تابعی از اهداف و سیاست‌های قدرت‌های فرامنطقه ای به منظور سرپوش گذاردن بر بحران اصلی و تخلیه و انحراف ظرفیت‌های مقابله با رژیم صهیونیستی با شکل‌دهی مسابقه تسلیحاتی و خونین کردن مرزهای جهان اسلام است.شمخانی افزود: امنیت و منافع مفهومی یکپارچه و درهم تنیده است که تامین آن نیازمند ایفای نقش فعال و مشارکت‌جویانه از سوی بازیگران محوری بر اساس قدرت و موقعیتشان می‌باشد.
 اختلاف شیعه و سنی، دستاویز دروغین است
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این اجلاس اظهار داشت: منطقه از دیرباز مورد توجه بسیاری قرار داشت که یکی از نکات مهم آن دسترسی به نفت جهانی و گاز است. از جمله یک سوم نفت جهان و 15 درصد گاز در منطقه وجود دارد.
لاریجانی با بیان اینکه غرب آسیا امروز در یک بهم‌ریختگی نسبتاً شدیدی قرار دارد، افزود: ریشه بهم‌ریختگی منطقه تضاد راهبردی بین قدرت‌های بزرگ در تفوق رژیم صهیونیستی است.
وی تصریح کرد: یکی از اشتباهات استراتژیک قدرت‌های بزرگ این بود که برخی قدرت‌های منطقه‌ای در استفاده تاکتیکی از تروریسم در جهت منافع یا حوزه نفوذ یا درگیر کردن حریف استفاده کردند. از نحوه مبارزه با اشغال افغانستان توسط شوروی سابق این استراتژی دنبال شد و تا اشغال عراق، لیبی و امروز سوریه و یمن ادامه دارد و این استراتژی به گسترش تروریسم دامن زد.رئیس مجلس ادامه داد: اختلاف شیعه و سنی را که عده‌ای دستاویز قراردادند، نوعی دستاویز دروغین است که تلاششان بر پایه آن هژمون بی‌سامان است، ما، همه مسلمانان اعم از حنفی، مالکی، حنبلی، شافعی، شیعه، زیدی، علوی و سایر فرقه‌های دیگر مهم مسلمان هستیم، کتاب و پیامبر واحدی داریم و به سوی یک قبله نماز می‌گذاریم و همچنین اصول یکسانی از مسائل اعتقادی داریم و در فروعات ضروری هم یکسان هستیم لذا سنگرگیری برخی سیاست‌مداران و کشورها پشت هریک از این مذاهب را یک فریب‌کاری و خدعه نابکارانه می‌دانیم.
لاریجانی با بیان اینکه امام خمینی‌(ره) کسانی که بین شیعه و سنی را تفرقه‌افکنی می‌کنند با اساس اسلام مخالف دانستند، گفت: ما معتقدیم همه کشورهای اسلامی منطقه می‌توانند با حفظ منافع خود بهترین همگرایی را حول یک تفکر شکل‌ دهند.
وی خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه با غرب مسیحی هیچگاه به دنبال درگیری‌های صلیبی نیستیم بلکه روابطی مسالمت‌آمیز داریم البته با روش‌های استعماری و استیجاری غرب در جهت ایجاد فضا برای رژیم صهیونیستی مخالفیم و با آن مبارزه می‌کنیم. تبلیغات و سیاست‌هایی که امروز در مبارزه با مسلمانان ارائه می‌شود را غلط و پرهزینه می‌دانیم.
 مستی نخست‌وزیر انگلیس از دلارهای نفتی
سردار حسین دهقان وزیر دفاع با حضور در کنفرانس امنیتی تهران گفت: پدیده داعش عصاره 30 سال برنامه‌ریزی همه‌جانبه نظام سلطه علیه مقاومت، جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است که تلاش کردند تا با این پدیده بتوانند در معادلات امنیتی منطقه حاکم شوند.دهقان در ادامه با اشاره به اهداف آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم ترسیم شده و تا به امروز دنبال می‌شود افزود: از جمله این اهداف این است که در نیمکره غربی نباید هیچ مخالفتی در مقابل آمریکا وجود داشته باشد، علاوه بر این باید تسلط کامل بر اقیانوس‌های جهان و دریاهای مجاور وجود داشته باشد.وی در ادامه با بیان آنکه ما امروز منطقه را بر سر یک دوراهی جنگ و ثبات و امنیت می‌بینیم گفت: تنها راهی که می‌شود برای استقلال و ثبات و امنیت در منطقه پیش گرفت این است که همه کشورهای منطقه نقش واقعی و حقیقی جمهوری اسلامی و نفوذ آن در منطقه را پذیرا باشند. البته این نقش و نفوذ توسعه‌طلبانه یا تجاوزکارانه نیست، بلکه در جهت استقرار ثبات، امنیت و از بین بردن عوامل بی‌ثبات‌کننده است.
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در مقابل راه‌حل استقرار صلح و ثبات، پرتنش کردن منطقه و احتمالاً ایجاد جنگ است که پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت. ممکن است دشمنان با برآورد غلط و تکیه‌بر امکانات مادی بخواهند جنگی را بر ما تحمیل کنند که البته پیش‌بینی پیامدهای این جنگ سخت خواهد بود و اینکه آغازگر جنگ پایان‌دهنده آن نخواهد بود.دهقان تأکید کرد: چنین جنگی در منطقه به معنای نابودی رژیم صهیونیستی است. جنگ در منطقه به معنای درگیر شدن کل منطقه در جنگ خواهد بود که ورود نیروهای فرامنطقه‌ای را هم به همراه خواهد داشت که می‌تواند جنگ جهانی را شکل دهد که در نتیجه آن از بین رفتن و فروپاشی دولت‌شهرهای جنوب خلیج ‌فارس خواهد بود؛ چراکه احتمال رویارویی مستقیم جمهوری اسلامی ایران با آمریکا در خلیج‌ فارس و دریای عمان وجود دارد.وی در واکنش به سخنان اخیر نخست‌وزیر انگلیس گفت: این بیانات و این مواضع نابخردانه ناشی از خوی استعماری قدیمی بریتانیا، ناپختگی سیاسی، مست‌کننده بودن دلارهای نفتی، فرصت‌طلبی سیاسی و احیای تفکر استعمارگرانه انگلیس است.
 اهمیت تشکیل اتحادیه امنیتی درغرب آسیا
حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در حاشیه کنفرانس امنیتی تهران، در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه نخست‌وزیر انگلیس درباره‌ ایران با تاکید بر این که امنیت، اقتصاد و هیچ عرصه‌ای از عرصه‌های زندگی جمهوری اسلامی ایران با غرب گره‌ای نخورده است، که آنها بخواهند در عرصه‌ای برای ما ریل‌گذاری کنند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بی‌اعتنا به این دخالت‌ها و بر اساس منافع  ملی و مصالح خود برنامه‌هایش را تنظیم می‌کند و به راه خود ادامه می‌دهد.علوی با تاکید بر اهمیت تشکیل اتحادیه امنیتی درغرب آسیا گفت: با توجه به این‌که با کمال تاسف در منطقه غرب آسیا علاوه بر عوامل موجود بر روی ناامنی‌، این منطقه تبدیل  به محل طمع استکبار جهانی و صهیونیسم شده است و آنها به دنبال ناامن کردن کشورهای منطقه هستند، امروز منافع و امنیت کشورهای منطقه اقتضاء می‌کند که با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.
 انتقاد به تصور‌کنندگان خرید امنیت منطقه با پول
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در این اجلاس، یکی از مشکلات موجود در منطقه غرب آسیا را تصور امکان خرید امنیت دانست و گفت: به خاطر همین تصور است که این بازی که مشاهده کردید را درآوردند و در نهایت بی‌شخصیتی، یک خانم را آوردند که قول بدهد که امنیت را در منطقه ما تامین می‌کند. به دعوت‌کنندگان خود قول بدهد که امنیت آن‌ها را تامین می‌کند. چه موقع آن‌ها توانسته‌اند امنیت را تامین کنند که اکنون از این سخنان می‌گویند.
 بحران هویتی انگلیس
به گزارش تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه اجلاس امنیتی تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انگلیسی‌ها برای پر کردن جای آمریکا به خلیج فارس آمدند تا بحران هویتی خود را برطرف کنند، تصریح کرد: انگلیسی‌ها می‌خواهند با تسلط بر کشورهای کوچک منطقه از قبیل کویت، بحرین، امارات و عمان از بحران اقتصادی و هویتی فرار کنند. ما معتقدیم اظهارات مداخله‌جویانه آنها علیه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نگاه تعریف می‌شود.
 نقش ایران در امنیت و ثبات منطقه
سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در حاشیه اجلاس امنیتی تهران در جمع خبرنگاران، جمهوری اسلامی ایران را مهم‌ترین عامل برای وجود امنیت و ثبات در منطقه دانست و گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی خواهان امنیت در منطقه بوده و هستیم و نگاه‌مان در منطقه مبتنی بر ثبات و امنیت بوده است.
 پیگیری اهداف سازمان همکاری‌های اسلامی و بانک توسعه اسلامی
محمد خزاعی نماینده پیشین ایران در سازمان ملل نیز در حاشیه اجلاس امنیتی تهران در جمع خبرنگاران گفت: قطعاً اگر کشورهای اسلامی عربی در منطقه که بر روی ذخایر عظیم نفت و گاز دنیا نشسته‌اند بتوانند با هم تعامل و همکاری داشته و اهداف بلندی را مثل اهداف سازمان همکاری‌های اسلامی و بانک توسعه اسلامی دنبال کنند نتایج بهتری به دست خواهیم آورد و هیچ قدرتی قادر نخواهد بود بدون اراده سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی در منطقه عمل کند.